Zöld Közlekedés
3D-nyomtatóval gyártanak autót Amerikában
Mi lenne, ha nem milliárdos gyártósorokon készülnének az autók, hanem csak a tervrajzok között kéne válogatnunk? Az Oak Ridge-i amerikai nemzeti laboratóriumban (mely az energiaügyi minisztérium része) ilyesmivel kísérleteznek, 3D-nyomtatóval szeretnének autót gyártani – írja a USA Today.
A lap emlékeztet: az autógyártás meglepően hasonlóan indult, eredetileg személyre szabottan gyártották le a kocsikat az első megrendelőknek a készítők. A különbség az, hogy az autó akkoriban úri huncutság volt, most pedig épp az a forradalmi, hogy széles körben elérhetőek lesznek az egyedi darabok. A 3D-nyomtatás éppen berobban, mint a számítógép a nyolcvanas években. Fogalmunk sincs, a közeljövőben mi mindenre leszünk képesek ezzel a technológiával. – mondta James Earle mérnök, aki a projekten dolgozik. Az Oak Rigde elképzelésének része egyébként, hogy erősítsék az amerikai ipart és csökkentsék az ország energiafüggőségét.
Májusban készült az első
„Azzal kísérletezünk, hogy hogyan lehet a 3D-nyomtatást hatékonyan felhasználni a gyártásban” – mondta Brian Post kutató, aki szerint akár egy nagyságrenddel olcsóbban lehet így autót gyártani. Mivel a nyomtatás során az alapanyagot rétegről rétegre viszi fel a nyomtató egy felületre, sokkal kevesebb alapanyag veszik kárba, és a nagyon aprólékos részleteket is könnyebben tudja kezelni a technológia. A laboratóriumban egyébként nemcsak autókkal foglalkoznak, gyártanak például művégtagokat is.
Májusban nyomtatták ki az első autót, melyek neve Strati, és vázuk teljes mértékben Oak Ridge-ben készül. Júniusban ki is próbálták, Earle szerint sokkal jobban ment, mint gondolták. A kocsi 38 óra alatt készült el, hajtáslánca és felfüggesztése egy Renault Twizy-ből származik.
Meglepően halk volt, a vázból nem jön semmilyen zaj, mert egy darabból van.
– mondta Earle. A váz egyébként szénszálból készül. Az autóból összesen hármat nyomtatnak, a technológiát viszont más termékekre, így autókra is alkalmazni fogják.
forrás: index.hu
Zöld Közlekedés
Repülőrajtot vett a tavalyi piacvezető Toyota 2024 első két hónapjában hazánkban
A tavaly globálisan és Magyarországon is minden idők legsikeresebb évét záró Toyotánál 2024-ben is kitart a lendület: a környezettudatos japán autómárka február végéig 3.198 új autót értékesített hazánkban, így 14,3%-is piaci részesedéssel őrzi első helyét a magyarországi új személyautó és kishaszongépjármű piacon.
A világelső autógyártó prémium márkája, a Lexus pedig valósággal szárnyal: a február végéig Magyarországon gazdára találó 274 új modell 67%-os bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest, így a teljes piacon a márka történelmi, 1,5%-os piaci részesedést szerzett (ami egyben ugyancsak rekordszintű, 7,4%-is prémium piaci részesedést jelent).
A tavaly rekordértékesítéssel második egymást követő évben hazánk legkedveltebb autómárkájának bizonyuló Toyota az idei év első két hónapjában legközelebbi versenytársához képest tekintélyes, közel 500 darabos előnnyel, 3.198 új autó értékesítésével őrizte meg első helyét a magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piacon. A Toyota a személyautó piacot külön-külön vizsgálva az előbbin 2410 új autó értékesítésével, 12,8%-os részesedéssel, utóbbin pedig 788 új autó értékesítésével, 21,8%-os részesedéssel áll a második helyen. Még látványosabb a Lexus menetelése: a közel 100%-ban elektrifikált autókat értékesítő japán luxusautómárka magyarországi történetében először ért el 7% fölötti (egészen pontosan 7,4%-os) prémium piaci részesedést, miután a tavaly év azonos időszakához képest mintegy 67%-al növelte értékesítéseit. Ezzel totál darabszámban a Lexus számos ismert hagyományos középkategóriás tömegmárka eladásait is túlszárnyalta.
Az év hátralévő részében sosem látott modellinvázió támogatja a két márka további piaci előretörését
A Toyota és a Lexus 2024-ben elképesztő modellinvázióval igyekszik még tovább erősíteni piaci pozícióját és megőrizni szerepét a magyarok kedvenceként: a Toyota 15, a Lexus pedig 5, a két márka tehát összesen 20 vadonatúj vagy frissített modellt mutat be az idei évben Magyarországon.
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Toyota modellek:
- C-HR
- Camry
- Land Cruiser
- Proace MAX (áruszállító és személyszállító kivitelben)
- új, akkumulátoros elektromos B-SUV (az Urban Crossover Concept sorozatgyártott változata)
2024-ben megújuló Toyota modellek:
- Yaris
- GR Yaris
- Yaris Cross
- Yaris Van
- Proace City
- Proace City Verso
- Proace
- Proace Verso
- Hilux
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Lexus modellek:
- LBX
- LM
2024-ben megújuló Lexus modellek:
- UX
- NX
- LC
A páratlan modelloffenzíva értékesítési volumen fronton is meghatározó vadonatúj modelljei a Toyota esetében a C-HR és a Camry, valamint a Proace MAX, amely a kishaszongépjármű piac egy olyan meghatározó, a haszongépjármű eladások 33%-át kitevő szegmensbe érkezik, ahol a Toyota eddig nem volt jelen. Izgalmas vadonatúj modell lesz emellett a Yaris Cross méretosztályában érkező vadonatúj akkumulátoros elektromos kompakt crossover, amelynek előfutára a tavaly decemberben leleplezett Urban Crossover Concept.
A Lexus esetében a két legfontosabb újdonságot az LBX és az LM jelenti, előbbivel a környezettudatos japán luxusautómárka belép a prémium kompakt crossover szegmensbe, míg utóbbival gyakorlatilag új kategóriát teremt, léteznek ugyanis a prémium márkák kínálatában több személy szállítására alkalmas buszok, ám az LM-hez fogható, a repülők első osztályát idéző luxus személyszállító nincs a piacon.
Tarolhat az elektromos autó programban a Toyota bZ4X
A vadonatúj modellek mellett kiemelt szerepet kap majd a piaci hódításban a Toyota bZ4X, a márka első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, amely idéntől rendkívül jó rendelkezésre állással, akár készletről elérhető lesz. A modell februártól a vállalatok számára meghirdetett elektromos autó program egyik favoritja lehet a támogatás levonása utáni 12.999.999 Ft-os indulóárral. A programban egyébiránt a Toyota jeleneg 5 (bZ4X, Proace Electric, Proace Verso Electric, Proace City Electric, Proace City Verso Electric, a Lexus pedig 2 (UX 300e és RZ) modellel vesz részt.
Forrás: Toyota Central Europe – Hungary Kft.
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés