

Zöldinfó
Az időjárás kedvezőtlen légiforgalmi következményeinek tompítására összefogott a HungaroControl és a HungaroMet
Az egyre szeszélyesebb időjárás negatív hatásainak mérséklésére a HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett a magyar meteorológiai szolgáltatóval, a HungaroMettel.
Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Keddtől a légiforgalmi irányítóteremben jelen lévő meteorológus segíti a magyar léginavigációs szolgáltató munkáját a legforgalmasabb, nappali órákban – közölte az MTI-nek kedden megküldött közleményében a légiforgalmi irányító. Az intézkedés az utasokat és a nyaralni vágyó családokat is kedvezően érinti, hiszen a járatkésések csökkenését remélik tőle – tették hozzá.
Mint emlékeztettek, a klímaváltozás miatt egyre kiszámíthatatlanabbá váló időjárás jelentősen befolyásolja a légi közlekedést, hiszen a nyári időszakban kialakuló zivatarok az elmúlt években gyakoribbá és erőteljesebbé váltak. A zivatarcellák korlátozzák a légterek áteresztőképességét, mert repülésbiztonsági kockázatokat jelentenek, így jelentősen növelik a járatkésések esélyét is. Az időjárási viszontagságok okozta nehézségek enyhítése érdekében szorosabb együttműködési keretrendszert alakított ki a HungaroControl és a kijelölt és tanúsított hazai repülésmeteorológiai szolgáltató, a HungaroMet. Az együttműködés része a repülésmeteorológusi asszisztencia közös továbbfejlesztése, amely valós idejű támogatást nyújt a döntéshozatalhoz és az előrejelzések értelmezéséhez.
Az operatív irányítás támogatása érdekében az első megvalósuló projektelem magában foglalja, hogy a HungaroMet repülésmeteorológusa személyesen segíti a magyar léginavigációs szolgáltató munkáját, a második a repülésmeteorológiai szoftver továbbfejlesztési szempontjainak áttekintése, míg a harmadik olyan tabletek elhelyezése az irányítói munkaállomásoknál, amelyeken keresztül a kollégák hasznos belső dokumentumok és oldalak mellett további repülésmeteorológiai alkalmazásokat is meg tudnak jeleníteni – részletezte a HungaroControl.
Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója a közleményben kifejtette, hogy az együttműködés legfontosabb célja, hogy csökkentsék az időjárás okozta bizonytalanságot, és így hatékonyabban és felkészültebben tudják kezelni a nyári csúcsforgalmat. Reményeik szerint a kiszámíthatóbb forgalomirányítás a járatkésések csökkenését eredményezheti – mondta.
A HungaroMet már 2025 februárjában telepítette a repülésmeteorológus munkájához szükséges eszközöket, melynek próbaüzeme mostanáig tartott. Az éles üzem beindítását követően a projekt – a tervek szerint – szeptemberig tart, azután a tapasztalatok összegzése és értékelése zárja a fejlesztési folyamatot. Az előrejelzések szerint 2025-ben ismételten kimagaslóan erős nyári forgalom várható, amelynek megfelelő kezelése érdekében számos további szakmai, humán erőforrás és technológiai fejlesztést vezet be a Nemzetgazdasági Minisztérium közvetett tulajdonosi joggyakorlásával működő léginavigációs szolgáltató. A meteorológiai asszisztencián túl ilyen például az irányítói kapacitások bővítése, a légtér szerkezetének hatékonyabb működést célzó átalakítása, valamint a Budapest Airporttal történő stratégiai együttműködés keretében megvalósított projektek is – írta közleményében a HungaroControl.

Zöldinfó
2030-ra háromszorosára nőhet a biogáz előállítása
Magyarország nemzetközi összevetésben is jelentős biogáz-termelési alapanyag potenciállal rendelkezik.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
A biogáz a szerves anyagok oxigénmentes környezetben bekövetkező lebontásakor keletkező gázelegy. Döntő részben metánból és szén-dioxidból áll. Alapanyaga egyebek mellett származhat szerves kommunális hulladékból (pl. konyhai maradékokból), élelmiszeripari vagy mezőgazdasági hulladékokból, szennyvízből. Tisztítás után biometánná alakul, fűtőértéke miatt megújuló energiaforrásként eltüzelve ebben a formában alkalmas leginkább áram- és hőtermelésre, vagy üzemanyagként hasznosítható.
Magyarország nemzetközi összevetésben is jelentős biogáz-termelési alapanyag potenciállal rendelkezik. 2030-ra a meglévő teljesítmény a rendelkezésre álló mennyiségekkel kalkulálva akár a háromszorosára is nőhet. A tervek szerint ez éves szinten 600 millió köbméter biogáz előállítását jelentené. A Jedlik Ányos Energetikai Program 40 milliárd forintos keretösszegű pályázattal ösztönzi a hazai biogáz és biometán termelés fokozását. A felhívás tervezete jövő keddig véleményezhető a támogató NFFKÜ honlapján. Egy gyakorlati példa a sokszínű hasznosítási lehetőségekre: a MIVÍZ Kft. a saját biogázüzemében megtermelt villamos energiával tölti pályázati támogatással beszerzett elektromos autóit.
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Két nagy európai esemény, egy közös üzenet: változás jön a napenergia-piacon
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Jelentősen esett a panellakások iránti érdeklődés
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Meglepte a kutatókat a napelemek vizsgálati eredménye
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Stratégiai fordulat Európában: változik a technológia és fenntarthatóság jövője
-
Zöld Energia6 nap telt el a létrehozás óta
Hogyan építhető naperőmű a világ egyik legkeményebb környezetében?