Utazás
A maihoz hasonló környezeti tényezők lassították le a Nagy-korallzátony növekedését 8000 éve
Ausztrál tudósok szerint a maihoz hasonló környezeti tényezők jelentős mértékben lelassították a Nagy-korallzátony növekedését nyolcezer évvel ezelőtt.
A rossz vízminőség, a hordalékanyagok és a tápanyagok növekvő mennyisége – amelyek napjaink koralljait veszélyeztetik – a korallzátony növekedését mintegy 700-2000 éves periódusra vetették vissza – hangsúlyozta Belinda Dechnik, a Sydneyi Egyetem szakembere, a Marine Geology májusi számában közzétett tanulmány vezető szerzője. Az általunk feltételezettnél több száz évvel többe tellett, hogy felépüljön, és még többe, hogy visszaálljon az a széleskörű biodiverzitás, amelyről a korallzátony közismert. Ez ugyan lényegtelennek tűnhet a korallzátony 700 ezer éves történetében, a növekedés ilyen visszaesése akár csak egy évtizedre is jelentős hatással lehet a mai korallzátonyra – tette hozzá.
A szakemberek az egyetemnek a Nagy-korallzátonyon lévő kutatóállomásán végezték vizsgálataikat. 15 korallmintát gyűjtöttek, amelyeknek elvégezték a radiokarbonos kormeghatározását. Korallfajokat is azonosítottak, hogy megállapítsák, milyen változások mentek végbe a korallközösségekben az elmúlt nyolcezer évben. Megállapították, hogy a Nagy-korallzátony akkor kezdte el a jelenleg is tartó újranövekedését, amikor a tengerszint emelkedni kezdett azután, hogy nyolcezer évvel ezelőtt elolvadtak az utolsó jégtáblák.
A hordalékok és tápanyagok áradásokat követő növekedése lehetett a felelős a rossz vízminőségért a korábbi korallzátony esetében. “Nemcsak a zátony növekedése lassult le mintegy kétezer évre a korábbi korallzátonyt ért áradások nyomán, hanem a zátonyok közösségei is kevésbé változatosak voltak, mint a mostaniak. Még további két-háromezer évbe tellett, hogy a maihoz hasonló gazdag diverzitás létrejöjjön” – magyarázta Dechnik.
A kutatók szerint felfedezéseik jelentősek a Nagy-korallzátony jövőbeni egészségét illetően, mivel a kikötőfejlesztések és a mezőgazdasági tápanyagok tengerbe ömlése várhatóan növekedni fog a következő évtizedben, különösen Gladstone-ban, amely közel fekszik a szakemberek által tanulmányozott helyhez.
Utazás
Új autóbuszokat állított forgalomba a Volánbusz Tolnában
Négy új, Volvo B6SC-8900 típusú autóbuszt állított forgalomba a Volánbusz április végén Tolna vármegyében, az új járművek nettó beszerzési értéke mintegy 255 millió forint volt; az új buszokkal a vármegyei flotta átlagéletkora 11,46 évre csökkent – közölte a társaság kedden az MTI-vel.
A Volánbusz 2018 óta Tolna vármegye csaknem 230 darabos autóbusz-állományának már több mint negyedét lecserélte. Eddig 59 új autóbusz érkezett a flottába, amely most tovább frissült a négy, legkorszerűbb, Euro 6e környezetvédelmi besorolású dízel motorral hajtott járművel – írták. A nagy befogadóképességű, hosszított szóló kivitelű Volvo buszok Szekszárd és Tamási vonzáskörzete mellett a szomszédos vármegyékbe: Szekszárdról többek között Siófokra, Balatonföldvárra, Harkányba és Pécsre is közlekednek. A 8 érintett autóbuszvonalon a közlekedési társaság évente mintegy 123 ezer utazást bonyolít. Beszámoltak arról, hogy a MÁV-Volán-csoport járműfiatalítási programjában az elmúlt öt évben az eddig lezárt beszerzéseknek köszönhetően 2205 új és újszerű autóbusz érkezett a Volánbuszhoz, és a vállalat további 295 járműre rendelkezik aláírt beszerzési megállapodással. Tolna vármegyébe legutóbb 20 Credobus Econell 12 és 6 Credobus Inovell 12 típusú autóbusz érkezett, a legújabb járművekkel együtt 63 új jármű fiatalította a flottát.
A Volánbusz 2022-ben csaknem 540 millió utazást bonyolított le országszerte. Tolna vármegyében 344 autóbusz-vezetővel 24 helyi és 112 helyközi vonalon szállítja az utasokat. Azt írták, hogy a Volánbusz flottájába a 2022-ben zárult közbeszerzési eljárás eredményeként 50 Volvo B6SC-8900 típusú autóbusz érkezett. Tolna mellett Baranya, Somogy, Vas, Veszprém, Zala, Csongrád-Csanád, Bács-Kiskun, Borsod-Abaúj-Zemplén, Jász-Nagykun-Szolnok es Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye helyközi autóbuszvonalain is találkozhatnak majd velük az utasok. Az alacsony belépésű, akadálymentes buszok légkondicionáltak, rendelkeznek elektronikus utastájékoztató rendszerrel, USB-töltőpontokkal és fedélzeti kamerarendszerrel is.
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés