

Zöld Közlekedés
A világ első hidrogénmeghajtású személyszállító vonata már tesztelés alatt
A Railshow Csehországban és Szlovákiában mutatta be a világ első, személyszállításban kipróbált Coradia iLint hidrogénmeghajtású motorvonatot.
Az Alstom, az intelligens és fenntartható mobilitás globális vezetője május 17. és 24. között Railshow keretében mutatta be Csehországban és Szlovákiában a Coradia iLintet. A világ első hidrogénmeghajtású személyszállító vonata Németországból érkezett Csehországba, és két képzett mozdonyvezető üzemeltetésével egy hét alatt számos állomást érintve tartott bemutatót a két országban.
A Coradia iLint az Alstom sikeres Coradia Lint platformján alapul, amelyet 2016 szeptemberében az InnoTrans közlekedéstechnika és vasútipari nemzetközi vásáron mutattak be. Az első tesztüzemeket 2017-ben a csehországi Velimben, a VUZ tesztpályán végezték. 2018 óta kereskedelmi forgalomban közlekedik Németországban, Ausztriában személyszállítási forgalomban, Hollandiában tesztüzemben is kipróbálták. A Coradia iLint-et Németországban és Franciaországban fejlesztették ki, és főként a németországi Salzgitterben gyártják. Németroszág, Olaszország és Franciaország is már adott le megrendelést hidrogénvonatokra. A Coradia iLint vonat ideális megoldás lehet a nem villamosított vonalakon, amilyen a magyarországi vasútvonalak mintegy 60%-a is.
Az Alstom a magyarországi vasúti közlekedésben is megnyitotta a hidrogén fejezetét. Tavaly decemberben szándéknyilatkozatot írt alá a MOL-lal a hidrogéntechnológia vasúti közlekedésben való alkalmazásának vizsgálatára irányuló együttműködésről. A nyilatkozat aláírásával a felek óriási lépést tettek a magyar vasúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésének elősegítése felé.
Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary vezérigazgatója a fejlesztéssel és a hazai törekvésekkel kapcsolatban elmondta: “Határozottan hiszem, hogy Magyarország jó érzékkel szállt be a hidrogénnel kapcsolatos vitába, és az Alstom erős helyi partner nemcsak Magyarországon, hanem a szomszédos közép-kelet-európai országokban is. Ami a gyártás lokalizációját illeti, fontos szerepe lehet benne az összes Európában gyártott vasúti járművünk, így a Coradia vonatok forgóváz-kereteit is gyártó mátranováki üzemünknek. Amennyiben az ITM és a MÁV úgy dönt, hogy hidrogén üzemű vonatokat szerez be, akkor ezek forgóváz-kereteit Magyarországon gyártjuk majd.”
A vontatási rendszer üzemanyagcellákat használ, amelyek hidrogén és oxigén vízzé történő egyesítésével állítanak elő villamos energiát. Az üzemanyagcellák által működtetett rendszer csupán gőzt és kondenzált vizet bocsát ki, miközben alacsony zajszinttel működik. Gyorsulási és fékezési teljesítménye a hagyományos Coradia Lintéhez hasonló, maximális sebessége 140 km/h, hatótávolsága pedig 1000 km. A vonat utasterének kapacitása 150 ülőhely, alacsony padlóbejárattal rendelkezik (620 vagy 810 mm). Az ezen a téren közel 6 éves tapasztalattal rendelkező Alstom már számos fejlesztést hajtott végre. Az új tartályelrendezések 25%-kal növelték a hatótávolságot. Az üzemanyagcella-összetétel optimális felépítése az aktív alkatrészek 30%-os csökkentését eredményezte.

Zöld Közlekedés
Korszerű buszok érkeznek 17 vármegye közlekedésébe 2027 végéig
Év végéig 269 magyar gyártású autóbuszt szállít le a Kravtex-Kühne.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A MÁV-csoport megkezdte a Kravtex-Kühne buszgyártó 869 darab új, magyar gyártású, Credobus Econell 12 Next típusú autóbuszának átvételét, ebből 269 még idén forgalomba állhat 17 vármegyében – jelentette be Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára sajtótájékoztatón. Az alternativenergia.hu elmondta: az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja után a közösségi közlekedés elérhetőbbé, olcsóbbá vált, és most kiemelt cél a magas szolgáltatási minőség biztosítása. Ezt a célt szolgája Lázár János Építési és Közlekedési Miniszter év eleji bejelentése, hogy a MÁV-Volán csoport 2027-ig ezer új járművet szerez be, ezzel még versenyképesebbé és korszerűbbé válik a társaság buszflottája, amely Európában az egyik legjobbnak, és legnagyobbnak számít – fogalmazott. A Kravtex-Kühne buszgyártó egy korábbi keretszerződés értelmében még a nyári szezon előtt leszállított 131 Credobus Econell 12 Next típusú buszt, amelyek a Balaton környéki régióban álltak forgalomban – mondta.
A szeptemberben megkötött, további 869 busz leszállítására vonatkozó szerződés értéke 76,5 milliárd forint, míg a korábbi 131 járművel együtt ennek értéke 84,9 milliárd forintot tesz ki. A gyártó vállalta, hogy 269 járművet fokozatosan még az év végéig leszállít, majd további 300-300 darabot 2026-ban és 2027-ben – tette hozzá. Tájékoztatása szerint az új járművek megfelelnek a legmodernebb műszaki elvárásoknak: Euro 6-os dízelmotorral, újgenerációs automata sebességváltóval, két utasajtóval, fűtő- és hűtő klímaberendezéssel, valamint utastájékoztató, kamera- és utasszámláló rendszerrel felszereltek. A buszok 93 személy és kerekesszékes utasok szállítására is alkalmasak. Megjegyezte: a vállalat március és október között 20 elektromos Ikarus buszt állított forgalomba, ezzel kiváltotta a régebbi járműveket több város helyi közlekedésben. Ezek a fejlesztések hozzájárulnak a közösségi közlekedés színvonalának javításához és a magyar járműipar megerősítéséhez – hangsúlyozta, megjegyezve, 2027-re a MÁV-Volán flottájának 60 százaléka hazai gyártású lesz, buszainak áltagéletkora 11,5 évről 9,5 évre csökkent.
Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a Győrben és Mosonmagyaróváron készülő járművek a hazai magyar járműipar legkorszerűbb termékei közé sorolhatók. A buszok gyártásában több mint 100 beszállító működik közre, hazai hozzáadott érték aránya 70-75 százalék, ami Európában is ritka. Úgy vélte, hogy az elmúlt 25 év fejlesztésének köszönhetően európai szinten is jelentős gyártókapacitást építettek ki, amiben szerepet játszott a 2016-ban elfogadott nemzeti buszstratégia is. Szólt arról is, hogy a kormánnyal kötött, ezer jármű szállítására vonatkozó megrendelés volumene a magyar piacon a rendszerváltás óta az egyik legnagyobb. Megjegyezte a termékük műszaki paraméterei, az alacsony üzemeltetési költségek szóltak a Kravtex-Kühne mellett a közbeszerzési eljárásban. A Credonell buszok egyik előnye, az alacsony önsúly, és ezzel a kisebb üzemanyagfogyasztás.
A fejlesztések folytatódnak, az új elektromos szóló és csuklós Econell autóbuszok tesztelése zajlik – tette hozzá. Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója elmondta: a vállalat 5800 autóbusza naponta több mint 3000 viszonylaton közlekedik, 61 városban szolgáltatóként vannak jelen és három kivételével az ország minden településére közlekednek járataik. A járműkorszerűsítés legnagyobb nyertesei az utasok – fogalmazott, majd megjegyezte, hogy az új, alacsonypadlós járművek a legkorszerűbb fedélzeti szolgáltatásokat biztosítják, a wifi mellet USB csatlakozóval, továbbá kétpontos biztonsági övvel felszereltek. A járműbeszerzési programmal 2027 végére a menetrendszerinti közlekedésben kizárólag klimatizált járművek közlekednek majd – fűzte hozzá.
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Életveszély és milliós károk: barnamedvék uralják a közép-erdélyi térséget
-
Zöldinfó21 óra telt el a létrehozás óta
Így verik át az MVM ügyfeleit hamis számlákkal és fenyegető levelekkel
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Aranysakálok jelzik a környezet mikotoxinszennyezését a dél-magyarországi térségben
-
Zöldinfó16 óra telt el a létrehozás óta
Egyszerű ügyintézéssel kínál korszerű klímát az MVM
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
A hálózattól az otthonig: a Swatten új szintre emeli az energiatárolást