

Zöldinfó
Amikor a fűnyírás hobbivá válik – elektromos John Deere fűnyíró
Az elektromos átállás már a kertészetet is elérte: íme a teljesen elektromos fűnyíró traktor.
Teljesen elektromos, helyben forduló lakossági kaszálógépet mutatott be az amerikai John Deere mezőgazdasági és munkagépeket gyártó cég – számol be az Electrek. A fűnyíró traktor a Z370R Electric ZTrak Residential Zero Turn nevet viseli.
Az eszközhöz egy 3,2 kilowattórás akkumulátor tartozik, a géppel egy töltéssel akár egy 0,8 hektáros terület is lekaszálható. A fűnyíróhoz két állítható kasza tartozik, a gyártó szerint a gép képességeiben felveszi a versenyt belső égésű motoros vetélytársaival. A Z370R Electric ZTrak legfeljebb 11 kilométer per órás sebességre képes, és három különböző módban használható, amelyek egy képernyő segítségével válaszhatóak ki. A tökéletes vágás érdekében a fűnyíró helyben is meg tud fordulni.
Mivel a gépnek nincs belső égésű motorja, szinte teljesen hangtalanul közlekedik, így nem zavaró a működtetése. További előny, hogy az eszközben kevesebb a mozgó alkatrész, mint egy hagyományos kaszálógépben, ezért fenntartása sokkal olcsóbb és egyszerűbb.
Bár nem a John Deere új terméke az első helyben forduló elektromos fűnyíró traktor a piacon, technológiai szempontból komoly előrelépésnek tekinthető. Noha az eszköz egyelőre igen költséges (közel 6400 dollárba, azaz több mint 2,3 millió forintba kerül), idővel egyre olcsóbbá válhat a technológia.
Meglepő lehet, de a gyepgondozás meglehetősen jelentős kibocsátással jár. Az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal adatai alapján az Egyesült Államokban a gázüzemű fűnyírók a teljes légszennyezés 5 százalékáért felelősek. A gépeknek ráadásul nagyon jelentős az üzemanyagigénye. Egyes régiókban, így Kaliforniában már be is tiltották a kicsi, terepen használható gépek, így a fűnyíró traktorok használatát. A helyzetben változást hozhat, ha sikerül mérsékelni az efféle járművek emisszióját, amiben többek között az elektromos technológia segíthet.
A most bemutatott e-traktor fontos lépés lehet a kertészeti gépek zöldebbé válásában. Nem kérdés, hogy az elektromos átállás ezt a szektort is elkezdte elérni.


Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) körképe szerint a megfelelő fajtaválasztással, termesztéstechnológia alkalmazásával és a termelés szervezettségének növelésével az import szőlő egy része helyett magyar gyümölcs kerülhetne a kínálatba – hívta fel a figyelmet az alternativenergia.hu. A klímaváltozás negatív hatásait nehezen viselik a kertészeti kultúrák, azonban vannak olyan fajok, melyek valamelyest jobban tűrik az időjárási viszontagságokat. A csemegeszőlő a kontinentális klímán is eredményesen termeszthető. A késői virágzás a tavaszi fagyos időszakot döntően elkerüli, mely az idei évben nagyobb termésbiztonságot jelentett más gyümölcsökhöz képest. A körkép szerint Magyarországon továbbra is borszőlő termesztésével foglalkoznak a gazdálkodók a legnagyobb területen. A folyamatosan változó klimatikus viszonyok és a növekvő fogyasztói igények miatt azonban a világon egyre nagyobb teret hódíthat az étkezési célra szánt szőlő termesztése. Főként a fehér, magnélküli fajták piaci részesedése növekszik, amelyre a termelő országok fajtaváltással, illetve területbővítéssel reagálnak.
A NAK és FruitVeB körképe szerint jelenleg mintegy 383 hektáron termesztenek csemegeszőlőt Magyarországon, a három legjelentősebb termőkörzet Bács-Kiskun, Heves és Tolna vármegye. Ugyanakkor a kettős hasznosítású, borszőlőként besorolt, de friss fogyasztásra is valamelyest használható fajtákból is nagyobb mennyiség kerül étkezési célra. Így az étkezési célra szolgáló szőlőterület évente mintegy 900-1000 hektárt tesz ki. Az évente megtermelt mennyiség 10 évvel ezelőtt még meghaladta a 10 ezer tonnát, az utóbbi években azonban jellemzően 4600 tonna környékén alakul. A hazai fogyasztás 20-25 ezer tonnát tesz ki és folyamatosan növekszik, így jelentős importra szorul az ország, a csemegeszőlőt import 2024-ben 15 ezer tonnát tett ki.
Jelenleg 43 államilag minősített csemegeszőlő fajta, 2 csemegeszőlő klón található a Nemzeti Fajtajegyzékben. A fajták különböző érési sorrendjének köszönhetően júliustól októberig fogyaszthatjuk a gyümölcsöt. Magyarországon a korai érésűek közül kedvelt a Csabagyöngye, a Szőlőskertek királynője muskotály, a Saszlák (chasselas), középérésűekből a Pölöskei muskotály, az Attila, a Pannónia kincse, a késői érésűek közül a Hamburgi muskotály, az Afuz Ali, a Moldova – sorolta a körkép. A magyar csemegeszőlő egyelőre csak választékbővítőként van jelen a hazai piacon. A piaci árakat diktáló és nagy árversenyt kikényszerítő, hazánknál sokkal nagyobb csemegeszőlő-termelő országokkal ahonnan az import java része származik – Olaszország, Spanyolország, Görögország, Egyiptom, India – csak akkor vehetjük fel a versenyt, ha a termőfelületünk jelentősen növekszik, valamint a hatékonyságunk (fajlagos terméshozamok) és a fajtaszerkezetünk jelentősen javul. Az ágazat számára komoly problémát jelent még a munkaerő hiánya is, ami egy nehezen gépesíthető kultúrában nélkülözhetetlen erőforrás – állapította meg az elemzés.
Emellett a szőlő aranyszínű sárgasága is kihívások elé állítja a termelőket, már 13 vármegyében van jelen a betegség. A kórokozó terjedésének megfékezése a hazai szőlőtermesztés jövőjét jelentheti. A betegséget okozó fitoplazma elleni védekezés alapja a megelőzés, amiben az egészséges szaporítóanyag használata mellett a vektorok elleni rendszeres és célzott védekezés is jelentős szerepet játszik – figyelmeztetnek a szakemberek.
-
Otthon1 hét telt el a létrehozás óta
Épületeink energiahasználata a technológiai szemléletváltáson múlik
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás óta
Egyre több bolt csatlakozik: új lendületet kap a visszaváltás vidéken is
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Csehországban építi első elektromosautó-üzemét Európában a Toyota
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Tesla, BYD, Volvo a dobogón – tarol a vállalati elektromosautó-program Magyarországon