Zöld Energia
Az Ibériai-félszigetről évi kétmillió tonna hidrogén érkezhet az uniós piacra a H2MED zöldenergia-folyosón
Az Európai Unió éves szükségleteinek 10 százaléka, mintegy kétmillió tonna zöld hidrogén érkezhet az Ibériai-félszigetről Franciaországba, és így az európai energiapiacra az évtized végére felépülő H2MED nevű vezetéken keresztül – ismertette spanyol kormányfő a tervezett projekt részleteit pénteken Alicantéban.
A Spanyolország, Portugália és Franciaország között létrejött megállapodás szerint a projektben két vezetéket építenek fel: egyet a portugál Celorico da Beira és a spanyol Zamora között 248 kilométer hosszan, 48 hónap alatt 350 millió eurós költséggel. Egy másik vezetékkel kötnék össze a spanyolországi Barcelonát a francia Marseille városával. Utóbbi 455 kilométer hosszan futna a tenger alatt, 56 hónap alatt épülne meg és 2,5 milliárd euróba kerülne. “Ez lesz az Európai Unió első nagy hidrogénfolyosója” – fogalmazott Pedro Sánchez, hangsúlyozva, hogy ezzel a projekttel megerősítik az unió energiabiztonságát, stratégiai autonómiáját és klímasemlegesség melletti elkötelezettségét. Az Európai Unió kilenc déli országának részvételével zajló alicantei csúcstalálkozó keretében a spanyol és a portugál miniszterelnök, a francia elnök, valamint az Európai Bizottság elnöke külön találkozón véglegesítette a projekt részleteit, amelyet a jövő héten mutatnak be Brüsszelben, hogy az EU számára közös érdekű projektnek nyilvánítsák, és így közösségi finanszírozásra számíthasson.
“Az Ibériai-félsziget az Európai Unió egyik fő energiaközpontjává válik” – jelentette ki Ursula von der Leyen a megbeszélés utáni sajtótájékoztatón, hozzátéve, hogy a vezeték összekapcsolhatja az egész régió hidrogénellátását. Emlékeztetett: az Európai Bizottság célja, hogy a közösség 2030-ra 10 millió tonna zöld hidrogén előállítására legyen képes, és további 10 millió tonnát tudjon importálni különböző forrásokból.
Zöld Energia
Megoldhatják a napelemes járdák a városi mobilitás és ellátás zöldítését?
Olyan modellt alkottak, amelyben ötvözik a napenergiát, a városi mezőgazdaságot és a 15 perces város koncepcióját.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A várostervezés során a napenergia, a városi mezőgazdaság és a 15 perces város koncepciója – ahol jószerivel bármely pont elérhető negyed óra alatt – gyakran különálló, de párhuzamos szempontnak tekinthető, ezekkel környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból egyaránt növelhető a fenntarthatóság. A montreali Concordia Egyetem legfrissebb vizsgálata alapján ezeket összekapcsolva lehet a leghatékonyabban zöldíteni egy városon – írja az alternativenergia.hu.
Az új tanulmányban a zöld városi logisztika gerince a napenergia, amelyet a járdába beépített fotovoltaikus panelek révén hasznosul, és elektromos járművekkel működő szállítási hálózatokat lát el. A tetőket, kis telkeket és más hagyományos napenergia-helyszíneket inkább közösségi kertekké és növénytermesztési területekké alakítják.
Napelemes járdák gyártásával egyre több cég foglalkozik, közéjük tartozik a magyar Platio. A vállalat fotovoltaikus térburkolatainak különlegessége az energiatermelés mellett az, hogy elkészítésükhöz újrahasznosított műanyagot használnak fel.
A 15 perces városmodellben az élelmiszerboltok, a termelői piacok és a közösségi kertek egyenletesen oszlanak el, így a lakosok többsége egy kilométeren belül elérhet friss, egészséges élelmiszereket. „Meg akarjuk vizsgálni, hogyan integrálhatjuk az energiát, a mobilitást, a földhasználatot és a társadalmi funkciókat, hogy a lakosok mindennapi szükségleteit közelebb hozzuk hozzájuk, így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagot fogyasztó utazások számát” – nyilatkozta Caroline Hachem-Vermette, a csapat tagja.
A kutatók az ontariói Londonban található West 5 intelligens közösséget használták esettanulmányként annak értékelésére, hogy a tér, a kibocsátás, a gazdaságosság, a földhasználat és a napenergia-teljesítmény miként hatnak egymásra. A vizsgálatban főként a járdákba beépített napelemek hatására összpontosítottak, ezek 600-szor 600 milliméteresek és 15 százalékos hatékonysággal 100 watt energiát képesek termelni.
Az érintett környéken az éves napsugárzás átlagosan 3,69 kWh/m²/nap, ami 286 napsütéses napnak felel meg, így mindössze 98 m²-nyi napelemes járda elegendő energiát termel az egész városi mobilitási rendszer ellátásához, és 98 százalékkal csökkenti az emissziót.
További előny, hogy a tetőfelület 13,8, a homlokzatok 10 és a parkolók 15 százalékának zöldségtermesztésre való felhasználásával a városrész részben önállóvá képes válni. A gyakorlatban a modell szinte úgy működik, mint egy elosztott agrofotovoltaikus rendszer, amelyben a napelemek nem csupán épületekhez kapcsolódó erőforrások, hanem az energia, a mobilitás, a földhasználat és az élelmezésbiztonság összekötő elemei.
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás ótaAz EKR akár 150 ezer lakóingatlan korszerűsítését teszi lehetővé 2027-ig
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás ótaVeszélyben az Alföld: civilszervezetek a palagáz ellen
-
Zöld Energia1 nap telt el a létrehozás ótaLehet a jövő energiája egy több forrásra épülő, intelligensen vezérelt mikrohálózat?
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás ótaA plug-in hibridek is egyre népszerűbbek
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás ótaÉvente több ezer háztartás fogyasztását váltja ki egy fejlesztési program
