Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Csereérett a BKV buszainak fele – új járművek jöhetnek százszámra Budapestre

Lezárult a flottavizsgálat a BKV Zrt-nél, eszerint biztonságos és stabil a buszos közlekedés.

Létrehozva:

|

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Közleményükben azt írták: egyik autóbuszán sem talált a cég az utasok biztonságát bármilyen módon veszélyeztető hibát azon a rendkívüli flottaellenőrzésen, amelyet a Karácsony Gergely főpolgármester kérésére az augusztusi tűzesetek után rendelt el a társaság  -tudatta az alternativenergia.hu. A vizsgálat megállapította, hogy a feltárt kisebb hibák – olajszennyeződés, folyadékszivárgás, kábelkopás – a járművek magas életkorára vezethetőek vissza. Ezek javítása folyamatosan történik, mint ahogy soron kívüli szárazjeges tisztítást, úgynevezett aquatex olajsemlegesítő motortéri tisztítást és magasnyomású mosást is végeztek a buszok motortereiben a társaság szakemberei – írták, hozzátéve: a konkrét augusztusi tűzesetek kivizsgálása külső szakértők bevonásával még tart. A BKV szakemberei 855 autóbuszt vizsgáltak át augusztus 14. és augusztus 29. között. A rendkívüli ellenőrzésen egyebek között a járművek motorjait, az elektromos vezetékeket, a motor- és váltóolaj kenési rendszereit, valamint a poroltók és automata tűzoltó berendezések működőképességét vizsgálták. A heterogén, többfajta busztípusból álló, és eltérő életkorú járműpark sajátosságai miatt a vizsgálat külön foglalkozott a járműtípusok egyedi jellemzőivel.

Az ellenőrzés során – jellemzően a 10 évnél idősebb autóbuszok egy részénél – olajszennyeződést, folyadékszivárgást, elektromos vezeték- és kábelkopást tártak fel a szakemberek. A leginkább a buszok élettartamából fakadó hibák javítását azonnal megkezdték, egyes javítási fázisokat pedig szinte teljesen be is fejeztek. Kitértek arra, hogy a hibák egyike sem volt olyan jellegű, amely az utasok biztonságát veszélyeztette volna. Mint írták, a vizsgálat során jelentkezett technikai problémák nem ismeretlenek a BKV szakemberei előtt, azokkal az elmúlt évtizedekben is rendszeresen szembesültek. A flotta minden tagja átesik egy szigorú napi, heti, illetve negyedéves ellenőrzésen, valamint éves műszaki vizsgán.

A vizsgálat megállapította, hogy a problémák túlnyomó részben a járművek korára vezethetőek vissza, legmagasabb szintű karbantartás mellett is fennáll a meghibásodások kockázata. Mivel a társaság számára az utasbiztonság mindenek előtt áll, a flotta elöregedésével párhuzamosan szigorodtak a műszaki ellenőrzések. A karbantartás szakszerűségét támasztják alá a BKV baleseti statisztikái is. Miközben a társaság utasai évente csaknem 300 milliószor szállnak buszra, az elmúlt hat évben évente egy vagy kettő olyan személyi sérüléssel járó autóbuszbaleset történt, amely hirtelen kialakult műszaki hibára vezethető vissza. Miközben a BKV nyilvánvaló célja minden ilyen meghibásodás megelőzése, fontos megemlíteni, hogy ezek egyike sem tűzeset volt – emelték ki. Az alapos, a flotta életkorához alakított műszaki ellenőrzések eredményként a buszokhoz köthető tűzesetek száma évek óta csökkenő trendet mutat – írták. Kitértek arra, hogy műszaki hiba miatti tűzesetben még soha senki nem sérült meg a társaság autóbuszain, a buszok mindegyike automata tűzoltó berendezéssel felszerelt, az utastér pedig elkülönül a motortértől, így műszaki probléma esetén az utasok biztonságban, gyorsan el tudják hagyni a járművet. Közölték: az egymással összefüggésben nem lévő augusztusi tűzesetek részletes vizsgálata még tart, a BKV külső szakértőket von be, hogy megállapítsa, mitől gyulladtak ki a járművek.

Advertisement

Azt írták, hogy a BKV a városvezetéssel közösen azt vallja: a műszaki hibák és a fenntartási költségek csökkentése csak új járművek beszerzésével valósítható meg. A korábbi évek 14-15 éves átlagéletkorához képest jelenleg a teljes állomány átlagéletkora 12,8 év, ugyanakkor az optimális maximális élettartam az autóbuszoknál 8-10 év. Több mint 200 busz 20 évesnél idősebb. A BKV buszflottájának jelenleg a fele, 420 jármű csereérett. Az autóbuszok cseréje az elmúlt években megkezdődött, a korábbi magas padlós járművek cseréje megtörtént. Közölték azt is, hogy az autóbuszállomány fiatalítása a BKV kiemelt célja, amihez a társaság előkészítette a szükséges beszerzéseket, a következő években százas nagyságrendben érkezhetnek új autóbuszok a budapesti közösségi közlekedésbe. A szükséges fedezet megteremtéséig a BKV kiegészítő megoldásként 65 új autóbusz bérléséről írt alá szerződést, ezek az év végétől állnak forgalomba.

Az új járművek üzembeállításáig – egyetemek bevonásával – tovább fejlesztik a kényszerű túlüzemeltetés protokolljait. Ez egy meglévő és a BKV-nál már alkalmazott rendszer, amelyet most a buszokra is kiterjesztenek. Lényege, hogy a tervezett élettartamukat meghaladóan kényszerűségből tovább üzemeltetett eszközök (járművek, infrastruktúra elemek) esetén tudományos alátámasztottsággal meghatározzák azokat a speciális vizsgálatokat és ellenőrzési módszereket, amelyek a biztonságos üzemeltetés érdekében alkalmazandók. Közölték: Budapest Főváros Kormányhivatalának újabb vizsgálata jelenleg is tart a BKV-nál. Az elmúlt napok ellenőrzésein a hatóság további buszokat kötelezett műszaki szemlére. Megjegyzik ugyanakkor, hogy a járművek állapota – legyen az személygépkocsi vagy autóbusz – két műszaki vizsga között változhat, de a jármű a kisebb hiba kijavításáig biztonságosan használható. A BKV-nál ezt garantálja a rendszeres ellenőrzés – olvasható a közleményben.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Korszerű buszok érkeznek 17 vármegye közlekedésébe 2027 végéig

Év végéig 269 magyar gyártású autóbuszt szállít le a Kravtex-Kühne.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A MÁV-csoport megkezdte a Kravtex-Kühne buszgyártó 869 darab új, magyar gyártású, Credobus Econell 12 Next típusú autóbuszának átvételét, ebből 269 még idén forgalomba állhat 17 vármegyében – jelentette be Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára sajtótájékoztatón. Az alternativenergia.hu elmondta: az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja után a közösségi közlekedés elérhetőbbé, olcsóbbá vált, és most kiemelt cél a magas szolgáltatási minőség biztosítása. Ezt a célt szolgája Lázár János Építési és Közlekedési Miniszter év eleji bejelentése, hogy a MÁV-Volán csoport 2027-ig ezer új járművet szerez be, ezzel még versenyképesebbé és korszerűbbé válik a társaság buszflottája, amely Európában az egyik legjobbnak, és legnagyobbnak számít – fogalmazott. A Kravtex-Kühne buszgyártó egy korábbi keretszerződés értelmében még a nyári szezon előtt leszállított 131 Credobus Econell 12 Next típusú buszt, amelyek a Balaton környéki régióban álltak forgalomban – mondta.

A szeptemberben megkötött, további 869 busz leszállítására vonatkozó szerződés értéke 76,5 milliárd forint, míg a korábbi 131 járművel együtt ennek értéke 84,9 milliárd forintot tesz ki. A gyártó vállalta, hogy 269 járművet fokozatosan még az év végéig leszállít, majd további 300-300 darabot 2026-ban és 2027-ben – tette hozzá. Tájékoztatása szerint az új járművek megfelelnek a legmodernebb műszaki elvárásoknak: Euro 6-os dízelmotorral, újgenerációs automata sebességváltóval, két utasajtóval, fűtő- és hűtő klímaberendezéssel, valamint utastájékoztató, kamera- és utasszámláló rendszerrel felszereltek. A buszok 93 személy és kerekesszékes utasok szállítására is alkalmasak. Megjegyezte: a vállalat március és október között 20 elektromos Ikarus buszt állított forgalomba, ezzel kiváltotta a régebbi járműveket több város helyi közlekedésben. Ezek a fejlesztések hozzájárulnak a közösségi közlekedés színvonalának javításához és a magyar járműipar megerősítéséhez – hangsúlyozta, megjegyezve, 2027-re a MÁV-Volán flottájának 60 százaléka hazai gyártású lesz, buszainak áltagéletkora 11,5 évről 9,5 évre csökkent.

Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a Győrben és Mosonmagyaróváron készülő járművek a hazai magyar járműipar legkorszerűbb termékei közé sorolhatók. A buszok gyártásában több mint 100 beszállító működik közre, hazai hozzáadott érték aránya 70-75 százalék, ami Európában is ritka. Úgy vélte, hogy az elmúlt 25 év fejlesztésének köszönhetően európai szinten is jelentős gyártókapacitást építettek ki, amiben szerepet játszott a 2016-ban elfogadott nemzeti buszstratégia is. Szólt arról is, hogy a kormánnyal kötött, ezer jármű szállítására vonatkozó megrendelés volumene a magyar piacon a rendszerváltás óta az egyik legnagyobb. Megjegyezte a termékük műszaki paraméterei, az alacsony üzemeltetési költségek szóltak a Kravtex-Kühne mellett a közbeszerzési eljárásban. A Credonell buszok egyik előnye, az alacsony önsúly, és ezzel a kisebb üzemanyagfogyasztás.

Advertisement

A fejlesztések folytatódnak, az új elektromos szóló és csuklós Econell autóbuszok tesztelése zajlik – tette hozzá. Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója elmondta: a vállalat 5800 autóbusza naponta több mint 3000 viszonylaton közlekedik, 61 városban szolgáltatóként vannak jelen és három kivételével az ország minden településére közlekednek járataik. A járműkorszerűsítés legnagyobb nyertesei az utasok – fogalmazott, majd megjegyezte, hogy az új, alacsonypadlós járművek a legkorszerűbb fedélzeti szolgáltatásokat biztosítják, a wifi mellet USB csatlakozóval, továbbá kétpontos biztonsági övvel felszereltek. A járműbeszerzési programmal 2027 végére a menetrendszerinti közlekedésben kizárólag klimatizált járművek közlekednek majd – fűzte hozzá.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák