Zöld Közlekedés
Elektromos autók: a kérdések, amelyek mindenkiben megfogalmazódnak
Tényleg csökken az elektromos autók hatótávja a hidegben?
Az elektromos autók egyre népszerűbb választásnak számítanak hazánkban is, hiszen nemcsak környezetbarát, hanem egyre inkább megtérülő megoldást jelentenek a benzines és dízeles modellekhez képest. Ennek ellenére a potenciális tulajokban még mindig rengeteg a kérdőjel a technológiával kapcsolatban. A Car and Driver olvasói üzenetek alapján válaszolt meg néhány gyakori kérdést.
A hideg idő csökkenti az autó hatékonyságát és teljesítményét?
Nem kérdés, hogy a hideg idő hat az elektromos kocsik hatékonyságára és teljesítményére, ami a gyorsulást és a hatótávolságot is befolyásolja. A hideg lényegében az akkumulátor kémiájára hat, ily módon kevesebb energia jut a meghajtásra. Emellett a szélsőségesen hidegben, illetve melegben elfogyasztott, az akkumulátor hőszabályzó rendszerének működtetéséhez felhasznált energia szintén csökkenti a hatékonyságot. Az utastér hűtése vagy fűtése további energiát vonhat el, amelyet egyébként hajtásra lehetne fordítani. Mindez azt eredményezi, hogy hidegben ténylegesen mérséklődik az egy töltéssel levezethető távolság. A csökkenést természetesen több tényező is befolyásolja a konkrét hőmérsékleti értéktől a klímabeállításokig. A visszaesés nagyjából 20-30 százalékos lehet.
Nem csökken az akkumulátorok élettartama úgy, mint az okostelefonok esetében?
Tény, hogy az e-autókban gyakran használnak lítium-ion akkumulátorokat, éppen azt az alaptechnológiát, amelyet a laptopokban, okostelefonokban és más elektromos eszközökben. A járművek esetében ugyanakkor jóval tovább használhatóak maradnak. Az elektromos modelleknél az akkumulátor sosem merül le teljesen, illetve sosem töltődik fel maximálisan, ez pedig jelentősen növeli az élettartamot. Sok új kocsi esetében eleve 8-10 éves garancia jár az akkumulátorra 160-241 ezer kilométeres használat mellett.
Lesz valaha egész nap töltés nélkül vezethető e-autó?
Az elektromos modelleknél gyakran merül fel a hatótáv problémája. Tény, hogy az ilyen kocsikat nem lehet egyetlen töltéssel egy napon át 800-1100 kilométeren vezetni, de hasonló távolság töltés nélkül sok hagyományos kocsival sem tehető meg. Az igazán nagy hatótávra valószínűleg még éveket kell várni. Egyáltalán nem lehetetlen ugyanakkor, hogy az akkumulátor-technológia fejlődésének köszönhetően idővel akár egész nap kocsikázhatunk majd egyetlen töltéssel.
Tényleg kisebb az elektromos modellek kibocsátása?
A kérdés meglehetősen komplex. Bár egy benzin- vagy dízelmotor kibocsátása önmagában össze sem hasonlítható egy elektromos motoréval, nagyon nem mindegy, hogy utóbbi fogyasztó esetében az áramot miként is hozzák létre. Szerencsére napjainkban egyre inkább terjednek a zöld megoldások a villamosenergia-termelésben. Fontos tényező továbbá, hogy magát a járművet, illetve annak alkatrészeit miként készítik el. Sokan tudják, hogy az akkumulátorok és elektromos motorok előállítása szennyezőbb, mint a hagyományos járműveké. A vizsgálatok alapján ugyanakkor a gyártásnál jelentkező kibocsátás idővel megfordul, így az e-modellek összességében jóval környezetbarátabb választásnak számítanak.
Lemerül egy elektromos autó, ha ki van kapcsolva?
Minden akkumulátorra igaz, hogy merül. Ez az elektromos autók esetében sincs másként, a rendszer extrém környezetben ráadásul energiát használ arra, hogy biztonságos hőmérsékleten tartsa az akkumulátort. Az újabb lítium-ion eszközök szerencsére már jóval hatékonyabban tudják megtartani töltöttségüket, a fejlődés pedig ezen a területen is folyamatos.
Biztonságos áradásban vezetni egy e-autót?
Mindegy, hogy elektromos modellről vagy hagyományos járműről van szó, elárasztott területen általában nem biztonságos áthaladni. Az e-autókban komoly védelmet építenek ki, hogy csökkentsék az áramütés esélyét, és az alkatrészek megóvása érdekében is bevezetnek különböző intézkedéseket. A legjobb persze az, ha az ember kerüli a mély vizet.
Miként hat a téli fűtés a jármű hatótávjára?
A probléma rendkívül komplex, nagyon sok faktortól, köztük a külső hőmérséklettől, a fűtés hőmérsékletétől, illetve a modelltől függ. A Car and Driver saját, Tesla Model 3-mal végzett tesztje alapján a fűtés valóban jelentősen hat a hatótávra és teljesítményre, persze tényleg nem mindegy, hogy az ember milyen autót vezet.
Mikor lesznek megfizethetőek az elektromos autók?
Minden azon múlik, hogy az ember mit talál megfizethetőnek. Bár sok e-modell a hagyományos autókhoz képest drágább, a különbség egyre csökken, a töltés költsége, valamint a szervizdíj ráadásul sokkal alacsonyabb. Ily módon, hosszabb távon valójában már most megfizethetőbb lehet egy elektromos kocsi használata, mintha benzines vagy dízeles jármű mellett döntenénk.
Zöld Közlekedés
Repülőrajtot vett a tavalyi piacvezető Toyota 2024 első két hónapjában hazánkban
A tavaly globálisan és Magyarországon is minden idők legsikeresebb évét záró Toyotánál 2024-ben is kitart a lendület: a környezettudatos japán autómárka február végéig 3.198 új autót értékesített hazánkban, így 14,3%-is piaci részesedéssel őrzi első helyét a magyarországi új személyautó és kishaszongépjármű piacon.
A világelső autógyártó prémium márkája, a Lexus pedig valósággal szárnyal: a február végéig Magyarországon gazdára találó 274 új modell 67%-os bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest, így a teljes piacon a márka történelmi, 1,5%-os piaci részesedést szerzett (ami egyben ugyancsak rekordszintű, 7,4%-is prémium piaci részesedést jelent).
A tavaly rekordértékesítéssel második egymást követő évben hazánk legkedveltebb autómárkájának bizonyuló Toyota az idei év első két hónapjában legközelebbi versenytársához képest tekintélyes, közel 500 darabos előnnyel, 3.198 új autó értékesítésével őrizte meg első helyét a magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piacon. A Toyota a személyautó piacot külön-külön vizsgálva az előbbin 2410 új autó értékesítésével, 12,8%-os részesedéssel, utóbbin pedig 788 új autó értékesítésével, 21,8%-os részesedéssel áll a második helyen. Még látványosabb a Lexus menetelése: a közel 100%-ban elektrifikált autókat értékesítő japán luxusautómárka magyarországi történetében először ért el 7% fölötti (egészen pontosan 7,4%-os) prémium piaci részesedést, miután a tavaly év azonos időszakához képest mintegy 67%-al növelte értékesítéseit. Ezzel totál darabszámban a Lexus számos ismert hagyományos középkategóriás tömegmárka eladásait is túlszárnyalta.
Az év hátralévő részében sosem látott modellinvázió támogatja a két márka további piaci előretörését
A Toyota és a Lexus 2024-ben elképesztő modellinvázióval igyekszik még tovább erősíteni piaci pozícióját és megőrizni szerepét a magyarok kedvenceként: a Toyota 15, a Lexus pedig 5, a két márka tehát összesen 20 vadonatúj vagy frissített modellt mutat be az idei évben Magyarországon.
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Toyota modellek:
- C-HR
- Camry
- Land Cruiser
- Proace MAX (áruszállító és személyszállító kivitelben)
- új, akkumulátoros elektromos B-SUV (az Urban Crossover Concept sorozatgyártott változata)
2024-ben megújuló Toyota modellek:
- Yaris
- GR Yaris
- Yaris Cross
- Yaris Van
- Proace City
- Proace City Verso
- Proace
- Proace Verso
- Hilux
2024-ben bemutatkozó vadonatúj Lexus modellek:
- LBX
- LM
2024-ben megújuló Lexus modellek:
- UX
- NX
- LC
A páratlan modelloffenzíva értékesítési volumen fronton is meghatározó vadonatúj modelljei a Toyota esetében a C-HR és a Camry, valamint a Proace MAX, amely a kishaszongépjármű piac egy olyan meghatározó, a haszongépjármű eladások 33%-át kitevő szegmensbe érkezik, ahol a Toyota eddig nem volt jelen. Izgalmas vadonatúj modell lesz emellett a Yaris Cross méretosztályában érkező vadonatúj akkumulátoros elektromos kompakt crossover, amelynek előfutára a tavaly decemberben leleplezett Urban Crossover Concept.
A Lexus esetében a két legfontosabb újdonságot az LBX és az LM jelenti, előbbivel a környezettudatos japán luxusautómárka belép a prémium kompakt crossover szegmensbe, míg utóbbival gyakorlatilag új kategóriát teremt, léteznek ugyanis a prémium márkák kínálatában több személy szállítására alkalmas buszok, ám az LM-hez fogható, a repülők első osztályát idéző luxus személyszállító nincs a piacon.
Tarolhat az elektromos autó programban a Toyota bZ4X
A vadonatúj modellek mellett kiemelt szerepet kap majd a piaci hódításban a Toyota bZ4X, a márka első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, amely idéntől rendkívül jó rendelkezésre állással, akár készletről elérhető lesz. A modell februártól a vállalatok számára meghirdetett elektromos autó program egyik favoritja lehet a támogatás levonása utáni 12.999.999 Ft-os indulóárral. A programban egyébiránt a Toyota jeleneg 5 (bZ4X, Proace Electric, Proace Verso Electric, Proace City Electric, Proace City Verso Electric, a Lexus pedig 2 (UX 300e és RZ) modellel vesz részt.
Forrás: Toyota Central Europe – Hungary Kft.