Zöld Közlekedés
Hidrogén-meghajtású autóbusz közlekedik Pakson
Hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz közlekedik három napon át Pakson az európai uniós társfinanszírozású hidrogénbusz-program, a JIVE-2 részeként; a “zöld” hidrogénnel töltött járművet kedden mutatták be a paksi Energiaház előtt.
A bemutatót megelőző sajtótájékoztatón Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitásfejlesztő Ügynökség Zrt. elnöke emlékeztetett: már másodszor tesztelnek hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt Magyarországon, elsőként 2022 februárjában állítottak ideiglenesen forgalomba hasonló járművet Budapesten. Jelezte: sikeres együttműködés esetén a most bemutatott autóbusz tartós használatra maradhat Pakson.
A HUMDA közleménye szerint a portugál gyártmányú, zéró emissziójú és csekély zajkibocsátású, Toyota-Caetano H2 City Gold típusú busz egy 60 kilowattos üzemanyagcellával és egy 44 kilowattóra kapacitású akkumulátorral üzemel, amelyek 180 kilowatt teljesítményt adnak a villanymotornak. Az autóbusz töltése 9 percig tart, hatótávolsága 400 kilométer. A tetőn lévő tartályokban 37,5 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson. A típus 10,7 vagy 12 méteres változatban érhető el; Pakson, a helyi közlekedés 1-es vonalán a hosszabb változat jár, amely – ülő- és állóhelyen – 85 utast tud szállítani.
A mintaprojektet, amelynek részeként a busz Paksra érkezett, a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület koordinálja, az ügynökség a projekt mobilitási partnere, a hidrogén-töltőállomást és az üzemanyagot a Messer Hungarogáz Kft. biztosítja – írták. Bohner Zsolt, a Messer Hungarogáz ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: Magyarországon jelenleg földgázt használnak a hidrogén előállításához, erre az alkalomra a Ruhr-vidékről szállítottak elektrolízissel előállított, zöld hidrogént. Hozzátette azt is, hogy az országban két kísérleti projekt is zajlik, amelyekben az első elektrolizálókat üzembe helyezik majd, a cégnek megállapodása van az ott előállítandó zöld hidrogén átvételéről. Tavi Tamás, a Paksi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója jelezte, a Pakson közlekedő tíz elektromos autóbusz mellé terveznek beszerezni egy hidrogén-meghajtású járművet is, így 2024-ben vagy 2025-ben Paks lehet az első város Magyarországon, ahol hidrogénhajtású autóbusz üzemel a helyi közlekedésben.
Az EU társfinanszírozásával a Közép- és Kelet-Európában indult JIVE-2 (Közös Kezdeményezés a Hidrogénjárművekért Európa-szerte) program az eddigi legnagyobb üzemanyagcellás buszprojekt, amely a hidrogén meghajtású járművek kereskedelmi forgalomba hozatalát és a töltő-infrastruktúra kiépítését segíti elő. A 2021-ben elfogadott Nemzeti Hidrogénstratégia közlekedési fejezete 2030-ra Magyarországon 10 ezer tonna zöld vagy egyéb karbonmentes hidrogén felhasználását irányozza elő elsősorban nehézgépjárművek – kamionok, hulladékszállítók, városi autóbuszok – üzemeltetésében. Ez a dokumentum szerint 20 töltőállomás létesítését, és 4800 hidrogén-meghajtású jármű használatát jelenti.
Zöld Közlekedés
Környezetbarát Credobusok állnak forgalomba: már idén 269 új jármű szolgálja az utasokat
Tíz új Credo autóbuszt helyeztek forgalomba Sárváron.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az autóbusz-korszerűsítési program részeként 2018-2023 között 2500 új autóbuszt sikerült beszerezni egy hazai gyártóval kötött keretmegállapodásnak megfelelően, 2025-2027 között további 869 korszerű, környezetkímélő Credobus Econell 12 Next típusú autóbusz érkezik, amelyek közül 269 még az idén forgalomba állhat 17 vármegyében – írja az alternativenergia.hu. Az autóbuszpark folyamatos megújítására van szükség, ezért Lázár János építési és közlekedési miniszter ezer új autóbusz beszerzésére tett ígéretet ez év elején. Ha ezt az ezer új autóbuszt be tudjuk szerezni, akkor a Volán válik Közép-Európa legnagyobb és a legfiatalabb járműállománnyal rendelkező közúti közszolgáltatójává – mondta. Az új buszokkal a Szeleste, Tompaládony, Simaság, Pápoc, Vásárosmiske, Bögöte, Szemenye, Rábatöttös vonalakon találkozhatnak a utazók. A sárvári telephelyhez 57 autóbusz tartozik, a most lezajlott korszerűsítéssel az itt közlekedő autóbuszok átlagéletkora jelentősen csökkent, hiszen két 19 éves, három 18 éves és öt 17 éves autóbuszt lehetett lecserélni – tette hozzá Ágh Péter.
Felhívta a figyelmet arra, hogy az országbérlettel és vármegyebérlettel jelentős kedvezményeket igénybe véve lehet utazni; Vas vármegyében több mint 308 ezer 860 vármegyebérletet vásároltak eddig. Az ezer autóbuszból 131 a nyáron megérkezett, és idén még 269 áll forgalomba. 2026-ban 300, 2027-ben pedig további 300 busz érkezése várható. A társaság kötelékében közlekedő autóbuszok átlagéletkora ezzel 9,5 évre csökken – mondta Kovács Attila, a MÁV Személyszállítási Zrt. autóbuszközlekedési műszaki főigazgatója. Kondora István, Sárvár polgármestere hangsúlyozta: a város egyszerre ipari, turisztikai és közlekedési központja a kisrégiónak, ezért nemcsak a városban élők számára jelent könnyebbséget a közösségi közlekedés színvonalának emelkedése. “Ötcsillagos várost építünk, ezért fontos, hogy a nálunk közlekedő autóbuszok is ezt a törekvésünket tükrözzék” – mondta.
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás ótaHőszivattyú vagy kondenzációs kazán? Melyik a jobb választás a magyar KKV-knak?
-
Zöld Energia6 nap telt el a létrehozás ótaHároméves az energiaválság: a magyar lakosság jelentős része hőszivattyús fűtésre állt át
-
Zöld Közlekedés3 nap telt el a létrehozás ótaMagyarországon is bővült az autópiac: robbanásszerűen nőtt az elektromos és plug-in hibrid értékesítés
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás ótaA Legionella-kockázat, amit sok épület nem vesz komolyan
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaTuristalátványosság lett a velencei delfinből, de a hatóságok óva intenek a közeledéstől
