Zöld Közlekedés
Környezetbarát teherjárművekkel újította meg flottáját a Trans-Sped logisztikai szolgáltató
A Trans-Sped logisztikai szolgáltató 37 új, környezetbarát tehergépjárművet szerzett be idén mintegy 3,5 millió euróért.
A flottacsere során a járműállomány 1,5 éves átlagéletkora nem változott, 230 darab, legfeljebb 3 éves tehergépjárműből áll a cég flottája. Az újgenerációs, Euro 6-os, alacsony fogyasztású DAF XF és XG 480 típusú nyergesvontatók üzemanyagfogyasztása alacsonyabb, mint a korábbi típusoké, emellett nagyobb hálófülkével és tágasabb utastérrel rendelkeznek – írta a cég közleményében. Az energiaköltség megugrását megújuló energiaforrásokkal is próbálják tompítani. A társaság raktáraiban már eddig is hőszivattyús rendszereket használtak, az irodák energiaellátásának egy részét pedig napelemes rendszerek biztosították. A jövőben ennek bővítését tervezik – tájékoztattak. Az MTI kérdésére a logisztikai szolgáltatásokat is kínáló szállítmányozási cég tájékoztatott arról, hogy az emelkedő üzemanyagárak és a munkaerőhiány kihívások elé állítja a szektort, a raktári és gépjárművezetői munkakörökben van a legnagyobb munkaerőhiány. Közölték, hogy az emelkedő működési költségek miatt az egész iparág átállt a fuvardíjak havi frissítésére a negyedéves, féléves felülvizsgálat helyett. Jövőre az emelkedő útdíjak, a béremelések és az infláció miatt a társaság 12-15 százalékos fuvardíjemelést tart szükségesnek – jelezték. Az 1998-ban alakult, debreceni székhelyű Trans-Sped Kft. fő profilja a közúti szállítmányozás, ez adja a bevétel kétharmadát. Emellett jelen van a légi és tengeri szállítmányozási piacon, valamint ipari park üzemeltetéssel és építéssel is foglalkozik. Tavaly Nagytarcsán 13 ezer négyzetméter alapterületű raktárbázist nyitottak az e-kereskedelmi szolgáltatások iránti növekvő igény kielégítésére.
mti

Zöld Közlekedés
Hidrogénhajtású kukásautót tesztelnek Bécsben
A Duna-szigeten kezdték el tesztelni az osztrák főváros első hidrogénhajtású hulladékgyűjtő járművét.

Az elektromos kukásautóhoz képest kétszer akkora távot tud megtenni és gyorsabb a tankolása is. Mindkét haszongépjármű-típus tesztjét tudományosan követik. Melyik a jobb – az elektromos vagy a hidrogénhajtású? – a kérdés nem csak a személyautóknál, de a nehézgépjárműveknél is aktuális. Hogy választ kapjon a kérdésre, az osztrák főváros a meglévő két elektromos kukásautó mellett a napokban egy hidrogénhajtású hulladékgyűjtő jármű tesztjét is megkezdte. A forradalmi kukásautó a Duna-szigetet járja, és a kommunális hulladék valamint a sárga kukák ürítését végzik vele. A csupán prototípusként létező jármű egyik előnye – az alváz a Mercedestől, a felépítmény a Stummertől van –, hogy a vezetőfülke alacsonyan van, így a sofőr pontosan látja, van-e gyalogos, biciklis az induló jármű előtt. Különösen fontos szempont ez, mivel a Duna-sziget a bécsiek egyik kedvelt pihenőhelye, ahova sokan járnak sétálni, biciklizni, futni.
A 85 kilowattórás akkumulátort menet közben két, egyenként 30 kilowattos üzemanyagcella tölti. Nemcsak a jármű meghajtása, de a hulladékgyűjtő edények kiürítése és a hulladék tömörítése is elektromosan zajlik. A 17 tonna önsúlyú jármű 23 köbméternyi szemetet tud begyűjteni és körülbelül 160 kilométer a gyűjtőjárata hossza. Ezzel kétszer akkora területet tud ellátni, mint a Bécsi Köztisztasági Vállalat elektromos kukásautója és gyorsabb a tankolása is. A hidrogénhajtású kukásautó egy dízeles járművet váltott le, így sokkal csendesebb, tisztább és biztonságosabb, mint hagyományos elődje. Tankolni a Wien Energie Floridsdorfban található hidrogénkútjához jár, ahol zöldhidrogénnel töltik fel.
A tesztüzemet a Bécsi Műszaki Egyetem követi nyomon, hogy a végén eldönthessék, az elektromos vagy a hidrogénhajtású kukásautó praktikusabb-e Bécs számára. Vizsgálják a járművek és az akkumulátorok viselkedését küldönböző hőmérsékleteknél, különböző távokon illetve különböző típusú hulladékok esetén. Az osztrák főváros célja, hogy lehetőség szerint már 2030 előtt klímasemlegesre cserélje a város 3.100 járműből álló járműparkját. Az alternatív hajtású járművekre váltás különösen a haszon- és nehézgépjárművek esetén jelent nagy kihívást.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Energiaügyi Minisztérium: rengeteg áramot és gázt spóroltunk meg a fűtési szezonban
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás óta
WMO: ötven év alatt több mint kétmillióan haltak meg a szélsőséges időjárási, éghajlati és vízzel kapcsolatos katasztrófákban
-
Zöld Energia7 nap telt el a létrehozás óta
Elegáns napelemes cserepet mutattak be
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Áder János: az alapvető erőforrásokkal bánunk a legfelelőtlenebb módon
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Terepmotorosok veszélyeztetik a természetvédelmi területeket Erdély több megyéjében