Zöldinfó
Túl sok cucc? Adja tovább!
A Humusz Szövetség 2014 júliusában indította el a tárgyi adományokkal foglalkozó hálózatát kilenc civil szervezettel karöltve, amely idén márciusban öt további szervezettel bővült. A fejlesztés központi eleme a www.tulsokcucc.hu oldal, ahol felajánlók és fogadók találhatnak egymásra.
Az alsóbb társadalmi rétegek leszakadása, a szegénység fokozódása feladattá teszi a magánszemélyek és vállalatok számára a hazánkban egyébként gyerek cipőben járó tárgyi adományozásban való közreműködést. A tárgyi adományozás egyszerre képes a szociálisan rászoruló rétegek megsegítésére, és újrahasználati módszerként a hulladék megelőzéséhez is hozzájárul, vagyis környezetvédelmi szempontból is kívánatos. Ehhez képest a tárgyi adományozás az egyik legkevésbé elterjedt formája az jótékonyságnak. A lakosság mindössze 15%*-a él az adományozás e formájával, a pénzadomány a vállalatoknál is megőrzi a következő években a közel 75%-osnak prognosztizált vezető szerepét a természetbeni juttatásokkal szemben**. Mindeközben az Eurostat tavalyi, hulladékgazdálkodással és erőforrás-hatékonysággal kapcsolatos lakossági attitűdöt vizsgáló kutatása szerint a magyar válaszadók 56% állítja, hogy él a tárgyi adományozással, mint újrahasználati formával annak érdekében, hogy takarékosabban bánjon a természeti erőforrásokkal. A kutatást semmi esetre sem megkérdőjelezve hívjuk fel a figyelmet arra, hogy ugyanitt arra a kérdésre, hogy ki gyűjt szelektíven különféle hulladékfajtákat, a lakosság 50-70% válaszolt igennel, a valóságban azonban a lakosságtól újrahasznosításra begyűjtött hulladék aránya mindössze kb. 5-8%-a a kibocsátott települési hulladéknak. Vélhetően ezek olyan kérdések, amelyekre tudjuk a „helyes” választ, azonban a valóságban nem mindig teszünk is így, mindenesetre a megfelelő attitűd már létezik.
Tapasztalható, hogy a tárgyi adományozás sematizálódott. Az elmúlt években kialakultak olyan visszatérő adományozási akciók, illetve olyan begyűjtő hálózatok, amelyek egy-egy termékkörre, alkalomra specializálódtak – többnyire ruhák, számítástechnikai felszerelések, bútorok, tartós élelmiszerek, esetleg tisztítószerek kerülnek szóba ilyenkor. A tárgyi adományozás szinte kizárólag a karácsonyi időszakhoz kötődik, év közben töredéke a programok száma.
A Humusz Szövetség által tavaly elindított „Túl sok cucc?” országos tárgyiadomány-koordinátori hálózata azóta is a felajánlók és az adományfogadók rendelkezésére áll, illetve a nagy volumenben gyűjtött tipikus termékkörökön túl középpontba állítja az egyedi igényeket. Az elmúlt évben a Humusz Szövetség kilenc tagszervezetével indult el a tárgyiadomány-koordinátori hálózat, amely szervezetek vállalják, hogy felmérik a helyi szociális szervezetek egyedi tárgyi igényeit. Idén márciusban további öt taggal bővült a koordinátor szervezetek száma: Nagykovácsi Természetvédelmi Egyesület (Nagykovácsi), Körösök Völgye Natúrpark Egyesület (Békéscsaba), Zöld Akció Egyesület (Miskolc), Zöld Kör Egyesület (Hajdúböszörmény), Zöldövezet Társulás Egyesület (Budapest).
A program keretében indult el a www.tulsokcucc.hu tárgyi-adományportál, ahol az adományozók feltölthetik egyedi felajánlásaikat, az adományfogadók pedig egyedi igényeiket. A www.tulsokcucc.hu portálon eddig már 125 civil szervezet regisztrált adományfogadóként. A hálózat bővítésére és a téma fontosságára 2015. március 30. és április 1. között az újrahasználatot népszerűsítő helyi eseményekkel hívják fel a figyelmet:
2015. március 30.
13.00-17.00
Hajdúböszörmény, Bocskai tér
Zöld Kör Egyesület
2015. március 30.
16.00-19.00
Nagykovácsi Inkubátorház, Kossuth L. utca 78.
Nagykovácsi Természetvédelmi Egyesület
2015. március 30.
14.00-17.00
Vadgesztenye Óvoda és Bölcsőde, 1045 Budapest, Ősz u. 145.
Zöldövezet Társulás Egyesület
2015. március 30-31.- április 1.
10.00-16.00
Békéscsaba Körösök Völgye Látogatóközpont (Széchenyi liget)
Körösök Völgye Natúrpark Egyesület
2015. április 1.
10.00-14.00
Miskolc, Kossuth utca 35.
Zöld Akció Egyesület
Zöldinfó
A környezetvédelem természetes része a tudatos pénzkezelésnek
Egy magatartáskutatás alapján, aki takarékos, az zöldebben él.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A pénzügyileg takarékos emberek nagyobb valószínűséggel viselkednek környezettudatosan. Aki viszont imád vásárolni, az hajlamos kevésbé figyelni a környezeti szempontokra – derült ki a Budapesti Corvinus Egyetem friss tanulmányából, amely részleteit olvashatjuk az alternativenergia.hu. A kutatás szerint a pénzügyi tudatosság nemcsak a pénztárcának, hanem a bolygónak is jót tesz: a pénzügyi takarékosság ugyanis közvetlenül hozzájárul a zöld viselkedéshez, és azok, akik odafigyelnek kiadásaikra, hajlamosabbak takarékosan bánni a természeti erőforrásokkal is, legyen szó energiafogyasztásról, hulladéktermelésről vagy a vásárlási szokásaikról. A takarékossági attitűd a legerősebb előrejelzője a környezettudatos magatartásnak, és ez fontosabb, mint az, hogy környezettudatosnak vallja-e magát az illető – áll a Corvinus kutatóinak tanulmányában. Ezzel szemben a vásárlásorientált szemlélet – az, hogy valaki szeret költeni, új termékeket vásárolni – gyengíti a környezetbarát viselkedés iránti hajlandóságot, bár ez a kapcsolat nem erős, mégis statisztikailag kimutatható: minél inkább a fogyasztás áll valaki életében a középpontban, annál kevésbé valószínű, hogy környezettudatos döntéseket hoz.
A tanulmány szerint a környezetvédelmi és környezettudatos magatartást ösztönző üzenetek önmagukban nem elegendőek, mert erősebb a hatásuk a gazdasági növekedésre és fogyasztásra buzdító narratíváknak.
A kutatás egyik legfontosabb következtetése, hogy a környezetvédelem nem feltétlenül igényel külön erőfeszítést, hanem a tudatos pénzügyi magatartás természetes velejárója. Másképp fogalmazva: aki figyel a pénzére, az a bolygóra is jobban figyel, de a környezettudatos viselkedést nem lehet pusztán oktatással vagy információval formálni. A szerzők szerint a kognitív ösztönzőkön túl kell lépni, mert legalább ennyire meghatározóak a szokások (például a takarékosság) és az érzelmi attitűdök (mint például a vásárláshoz való viszony). Példaként említik, hogy a túrázás a természetben élménye a gyermekkorban később a felnőtt életben erősebb környezetvédelmi attitűdök kialakulásához vezethet, mint a közvetlen környezetvédelmi oktatás. A kutatók szerint a cégek is sokat tehetnek azzal, ha a takarékos és fenntartható viselkedést támogatják, akár belső képzésekkel, akár ösztönzőprogramokkal, ilyen lehet az energiahatékonysági tréning, a hulladékmegelőzési ötletpályázat vagy az otthoni környezettudatos viselkedés jutalmazása.
A környezet védelme érdekében a vállalatoknak érdemes mellőzniük a felesleges vásárlást ösztönző üzeneteket, és népszerűsíteniük javítási, újrafelhasználási lehetőségeket és a közös használatú szolgáltatásokat, mint például az autómegosztást vagy a közösségi kerékpározást – áll a kutatásban.
-
Zöld Energia2 nap telt el a létrehozás ótaHárom óra ingyen áram naponta – új energiaprogram indul
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás ótaTöbb mint 2000 önkormányzat csatlakozott az idei tűzifaprogramhoz
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás ótaTartós túlkínálat alakulhat ki, miközben a kereslet növekedése lassul
-
Zöld Energia11 óra telt el a létrehozás ótaHőszivattyú vagy kondenzációs kazán? Melyik a jobb választás a magyar KKV-knak?
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás ótaNagy átalakulások előtt áll az energiaszektor

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés