

Zöldinfó
Tűzvészek késztették az embereket nyolcezer évvel ezelőtt a földművelésre egy izraeli tudós szerint
Nyolcezer évvel ezelőtti, éghajlatváltozás okozta pusztító tüzek és a nyomukban járó talajerózió késztette az embereket a letelepedésre.
Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Egy jeruzsálemi Héber Egyetem professzor szerint a villámcsapások okozta tüzek átalakították a Földközi – tenger partvidékének tájképét, véget vetettek a vadászó-gyűjtögető életmódnak, és megteremtették a mezőgazdálkodás feltételeit. Frumkin professzor különböző izraeli faszén-, talaj- és ásványi lerakódások vizsgálatára alapozta a Journal of Soils and Sediments (Talaj és üledékek folyóírata) című szaklapban közzé tett tanulmányát. Frumkin meggyőző bizonyítékokat talált arra, hogy mintegy 8200 éve hirtelen megugrott a tűzesetek száma, valószínűleg heves villámlással járó viharok nyomán, amelyeket a Föld Nap körüli pályájának akkori helyzetéből fakadó magas napsugárzás idézhetett elő. A tanulmány szerint a tűzvészek jelentős pusztítást okozhattak a növényzetben az akkor élt emberek vadászó és gyűjtögető területein. A növények gyökerei nélkül a talaj lemosódott vagy a szél elhordta a hegyoldalakról, és a völgyekben vagy természetes mélyedésekben rakódott le. Ezzel ott ideális feltételek alakultak ki a mezőgazdasági műveléshez.
Ennek az üledékes talajnak az elhelyezkedése egybeesik a korszak néhány legnagyobb neolitikus településével, ilyen volt a többi között a Jordán-völgy déli részén Jerikó vagy Gilgal. A dombvidékeken is ott találtak nagy településeket a neolitikum (újkőkorszak), a letelepedés korából, ahol vastag üledékréteg halmozódott fel, ilyen a Jeruzsálemtől nyugatra fekvő Motza.
A tanulmányban Frumkin a tüzek okaként kizárta a vulkáni tevékenységet, és amellett érvel, hogy valószínűtlen, hogy az emberek lettek volna felelősek ekkora léptékű tűzvészekért. A feltételezések szerint ez a térség volt a világ egyik első olyan része, ahol az emberek körülbelül nyolcezer éve földművelésbe kezdtek, és áttértek a letelepedett életmódra.
Ez nem fokozatos kulturális változás volt, hanem válasz a környezetük összeomlására. A mezőgazdaság és a letelepedés valószínűleg a szükségszerűség, s nem pusztán az újítás következménye volt – írja Frumkin.
A tanulmány korábbi adatokra támaszkodott, a többi között faszénrészecskék (a tűzesetek történetére utaló nyomok) elemzésére az észak-izraeli Hula-tónál, ásványi képződmények vizsgálatára a Jeruzsálemben és környékén található barlangokban, valamint talajlerakódások elemzésére a Holt-tenger térségében.
“A különféle adatsorok arra utalnak, hogy a környezeti katasztrófákat nem az ember okozta például szándékos égetéssel, hanem éghajlati változás eredményei voltak” — áll a tanulmány következtetésében.

Zöldinfó
Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál
10 új kukásautó állt szolgálatba Tiszafüreden és térségében.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
A MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. átfogó fejlesztési programot indított a hazai hulladékszállítás modernizálására, a következő években mintegy ezer új hulladékszállító járművel bővíti flottáját, az idén több mint száz jármű kerül a regionális szolgáltatókhoz, ennek részeként Tiszafüred és térségének 10 új kukásautót adtak át, amelyeket hétfőn mutattak be – közölte az alternativenergia.hu. A közleményben hangsúlyozták, a MOHU Zrt. országos járműparkjának bővítése, korszerűsítése jelentős lépés egy tisztább, fenntarthatóbb jövő felé. A tiszafüredi térség hulladékkezelését végző NHSZ Tisza Nonprofit Kft. flottájában a közelmúltban tíz darab új, Mercedes gyártmányú kukásautó állt szolgálatba. Az új kukásautók mind EURO 6E környezetvédelmi besorolású, csökkentett károsanyag-kibocsátású Mercedes modellek, a járművek holttérfigyelővel, kamerarendszerrel, biztonsági lassítóval vannak felszerelve, a dolgozók munkáját klimatizált, tágas és kényelmes utastérrel támogatják – ismertették a közleményben.
Belkó Roland, az NHSZ Tisza Kft. ügyvezetője a közleményben kiemelte, átlagosan 20 éves járműállományt válthattak le most, a modern járművek pedig nemcsak biztonságosabbak, de üzemeltetésük gazdaságosabb és hatékonyabb. Runtág Tivadar, a MOHU Zrt. operatív igazgatója a közleményben hangsúlyozta, a vállalat országos szinten folytatja a flotta megújítását, a tiszafüredi, egymilliárd forintot is meghaladó fejlesztés ennek a programnak a része. A hulladékgazdálkodás megújításának egyik kulcsa a fiatal, korszerű géppark, amely elengedhetetlen a hatékonyság és a fenntarthatóság szempontjából – fűzte hozzá az operatív igazgató. Ujvári Imre, Tiszafüred polgármestere a közleményben rámutatott arra, hogy a Tisza-tó fővárosaként városuk elkötelezett a fenntarthatóság és a környezetvédelem mellett. Ezért különösen fontos számukra, hogy a MOHU Zrt. és az NHSZ Tisza Zrt. együttműködésével most új kukásautók állhattak szolgálatba a térségben.
-
Otthon5 nap telt el a létrehozás óta
Épületeink energiahasználata a technológiai szemléletváltáson múlik
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
400 km/órás álomvasút és zöld technológia: így formálja át a jövőt az orosz vasútfejlesztés
-
Zöldinfó2 nap telt el a létrehozás óta
Nem fogod elhinni, milyen felszereltségű kukásautók járnak már a Tisza-tónál
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Elektromos járművek és szigorú szabályok: így lett Hollandia uniós zöldpélda
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Erdőtüzek után: Spanyolország hadat üzen a klímavészhelyzetnek