Zöld Közlekedés
Új “köntösben” az ős Harley-Davidsonok

A régi korok divatját felújító irányzat, azaz a retro a kétkerekű járművek mai újragondolásában is érvényesül. Erre példa egy holland mérnök trió együttműködése, akik egyedi ötleteikkel, a jelen kor követelményeinek megfelelő fejlesztésükkel az első Harley- Davidsonok formavilágát elevenítik fel új motorkonstrukciójuk kialakításában.
A környezetbarát megoldásokkal bíró látványos kétkerekű a B4 E-Cruzer nevet kapta. Az ötletgazda mérnök, Janpeter Eilander, Jos Lenssen elektronikai mérnökre bízta a B4 motor fejlesztését és az értékesítést Wilco van der Hoorn vállalta magára. A cél az volt, hogy az új jármű funkciója és teljesítménye a mai legkorszerűbb motorok tudásával vetekedjen, ugyanakkor formavilágát tekintve az ős Harley- Davidsonokra emlékeztessen.
Az elektromos chopper kézzel készül és előállításához minőségi anyagokat használnak fel. Említést érdemel, hogy a technológiai fejlesztésben az Európai Űrügynökség is részt vett. Pontos adatok egyelőre nem állnak rendelkezésre a B4 képességeit illetően, ám annyi bizonyos, hogy egy vagy két akkumulátorral is rendelhető. A két akkumulátoros változat esetében jól érvényesül a hengerek V elrendezését utánzó, imitáló kinézet.

Zöld Közlekedés
Befejeződött a tesztüzem – jól vizsgázott a forgalomban az új magyar elektromos midibusz
Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a legújabb magyar elektromos midibusz.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Ez volt az első alkalom, hogy menetrendszerinti járatként közlekedett az új e-busz, a város minden pontján találkozhattak vele az utasok. A GANZ-SOR voltaképpen hazai terepen volt, hiszen a bajai GTKB Kft.-nél magyar mérnökök, régi Ganz-osok fejlesztették ki a jármű szívét, az elektromos hajtást, valamint a szoftverfejlesztési feladatokat is ők látták el. Jól vizsgázott az új hazai elektromos midibusz. A magyar-cseh együttműködésben megvalósult GANZ-SOR EBN8 az eredetileg tervezett három hét helyett öt héten keresztül rótta Baja útjait. A tesztüzem alatt a jármű 5800 kilométert tett meg, nagyjából 8000 utast szállított menetrend szerint. Baján a tömegközlekedés ingyenes, így az utasoknak nem kell jegyet váltaniuk a járatokra. A midibuszt minden járaton és útvonalon kipróbálhatták a közlekedők és az üzemeltető sokrétű tapasztalatokat gyűjthetett.
Ez volt a busz első éles bevetése, valódi személyforgalomban, valódi üzemeltetővel és utasokkal. A midibuszt kipróbálhattuk fagyban, esőben és enyhe tavaszi időben, szűk utcákon és főutakon, erős forgalmú és csendesebb napokon is, vagyis változatos körülmények között zajlott a tesztüzem. Sok információt és hasznos tapasztalatot gyűjtöttünk. A tesztidőszak összességében rendben zajlott le, a busz minden nap dolgozott, nem volt olyan esemény, hogy ki kellett volna állnia a forgalomból – mondta Pencz Rudolf, a járművet gyártó GTKB Kft. ügyvezetője.
A tervezők kiemelt figyelmet fordítottak a hazai fejlesztésű akkumulátor tesztelésére, amely beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A hatótáv is szépen visszaigazolta az előzetes várakozásokat, a legszigorúbb fagyban is. A busz töltése a gyártó telephelyén, saját fejlesztésű, CCS2 szabvány szerinti töltőberendezésével történt. Az üzemeltető a tesztidőszak végén jegyzőkönyvben összegezte tapasztalatait, amelyben az objektív tapasztalatok mellett az autóbuszvezetők szubjektív értékeléseit is bemutatták. Különösen pozitívan emelték ki a busz motorerejét, dinamikáját, stabilitását, fordulékonyságát, fényszórói fényerejét. A buszvezetők egyébként kifejezetten kedvelték az új járművet, melyet „Picur”-nak neveztek el. Emellett az utazóközönségtől is csupa pozitív visszajelzés érkezett a járműről.
A tapasztalatok birtokában kisebb finomhangolásokat végzünk a szoftverbeállításokon, majd jöhet a következő etap: a jármű állandó forgalomba állítása és a sorozatgyártás elindítása – tette hozzá az ügyvezető.
A nyolc méter hosszú, 16 ülőhellyel rendelkező, alacsonypadlós elektromos midibuszt 2024 nyarán mutatta be a GTKB (Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.), amikor az megkapta a típusengedélyt. A prototípus jármű forgalombahelyezése októberben történt meg. A GTKB Kft. végezte az elektromos hajtás kifejlesztését, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A 120 kW teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kWh-s akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OppCharge) egyaránt tölthető. A busz egyetlen feltöltéssel mintegy 270 kilométer megtételére képes.
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Híd épülhet a Balaton fölé, kezdődik az építkezés!
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Jó hírt kapott, aki napelemet telepítene állami támogatással!
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Olcsó napelemek, amelyeket a kerítésre is telepíthetünk!
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Szlovákiában rendkívüli intézkedéseket hagyott jóvá a kormány a medveállományra vonatkozóan
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Az elmúlt 30 év egyik legnagyobb szúnyograjzására számítanak a kutatók a Balatonnál
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés