

Zöld Közlekedés
160 km-es hatótávú elektromos motort dob piacra a Super73 cég
A SUPER73 C1X modelljéről egyelőre nem sokat tudni, úgy tűnik azonban, hogy hamarosan kapható lesz.
A Los Angeles-i székhelyű, e-biciklikkel foglalkozó SUPER73 által korábban bemutatott könnyű elektromos motorkerékpár, a SUPER73 C1X sokak érdeklődését felkeltette. Úgy tűnik, az ügyfeleknek már nem kell sokat várniuk a modellre, igaz, az ár egyelőre kérdéses – számol be az okodrive.hu.
Az Orange County Business Journal legújabb jelentése alapján a SUPER73 C1X várhatóan már idén tavasszal megjelenik. A vállalat egy évvel ezelőtt még azt ígérte, hogy a motor gyártása előreláthatóan 2023 végén kezdődik meg, most tehát úgy tűnik, a folyamat jelentősen lerövidült, a SUPER73 gyakorlatilag felére csökkentette a fejlesztési időt.
A négy mérnökből álló csapat tagja két korábbi Rivian-alkalmazott. Az elektromos teherautó-gyártó Rivian egyébként egy saját elektromos kerékpáron dolgozik olyan tervezők segítségével, akiket éppen e-biciklis cégektől csábítottak el. Elképzelhető, hogy a SUPER73 C1X előbb fog megjelenni, mint a Rivian terméke.
Az elektromos motor specifikációi egyelőre nem ismertek, de azért a vállalat alapvető célkitűzéseire lehet következtetni. A végsebesség legalább 120 kilométer per óra, a maximális hatótávolság pedig 160 kilométer lesz. A legtöbb könnyű elektromos motorkerékpárokra szakosodott gyártó specifikációiból kiindulva azt is megállapítható, az akkumulátorpakk kapacitása legalább 5-6 kilowattóra.
Érdekes módon a SUPER73 modellje azok érdeklődését is felkeltette, akik még csak nem is motorosok. Egy ügyfelekkel végzett kutatás alapján az emberek 60 százaléka szerette volna, hogy a cég motorkerékpárt gyártson, annak ellenére, hogy a vásárlók 67 százaléka korábban nem ült motoron.
A specifikációkhoz hasonlóan az ár is kérdéses, mindenesetre úgy tűnik, a C1X több verzióban lesz elérhető, ami némi mozgásteret adhat. A belépő szintű motor várhatóan 10 ezer dollárnál (mintegy 3,5 millió forintnál) olcsóbb lesz, így sok vetélytárssal versenybe szállhat a vállalat. Jelképes összegért már elő lehet jegyezni a modellt.
Nem a SUPER73 az első elektromos kerékpárokkal foglalkozó vállalat, amely az e-motorok irányába is kacsintgat. A cég számára azonban komoly előnyt jelenthet, hogy meglévő modelljeik így is feszegetik a biciklik és motorok határát, tehát van némi tapasztalat a tervezésben.

Zöld Közlekedés
Befejeződött a tesztüzem – jól vizsgázott a forgalomban az új magyar elektromos midibusz
Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a legújabb magyar elektromos midibusz.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Ez volt az első alkalom, hogy menetrendszerinti járatként közlekedett az új e-busz, a város minden pontján találkozhattak vele az utasok. A GANZ-SOR voltaképpen hazai terepen volt, hiszen a bajai GTKB Kft.-nél magyar mérnökök, régi Ganz-osok fejlesztették ki a jármű szívét, az elektromos hajtást, valamint a szoftverfejlesztési feladatokat is ők látták el. Jól vizsgázott az új hazai elektromos midibusz. A magyar-cseh együttműködésben megvalósult GANZ-SOR EBN8 az eredetileg tervezett három hét helyett öt héten keresztül rótta Baja útjait. A tesztüzem alatt a jármű 5800 kilométert tett meg, nagyjából 8000 utast szállított menetrend szerint. Baján a tömegközlekedés ingyenes, így az utasoknak nem kell jegyet váltaniuk a járatokra. A midibuszt minden járaton és útvonalon kipróbálhatták a közlekedők és az üzemeltető sokrétű tapasztalatokat gyűjthetett.
Ez volt a busz első éles bevetése, valódi személyforgalomban, valódi üzemeltetővel és utasokkal. A midibuszt kipróbálhattuk fagyban, esőben és enyhe tavaszi időben, szűk utcákon és főutakon, erős forgalmú és csendesebb napokon is, vagyis változatos körülmények között zajlott a tesztüzem. Sok információt és hasznos tapasztalatot gyűjtöttünk. A tesztidőszak összességében rendben zajlott le, a busz minden nap dolgozott, nem volt olyan esemény, hogy ki kellett volna állnia a forgalomból – mondta Pencz Rudolf, a járművet gyártó GTKB Kft. ügyvezetője.
A tervezők kiemelt figyelmet fordítottak a hazai fejlesztésű akkumulátor tesztelésére, amely beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A hatótáv is szépen visszaigazolta az előzetes várakozásokat, a legszigorúbb fagyban is. A busz töltése a gyártó telephelyén, saját fejlesztésű, CCS2 szabvány szerinti töltőberendezésével történt. Az üzemeltető a tesztidőszak végén jegyzőkönyvben összegezte tapasztalatait, amelyben az objektív tapasztalatok mellett az autóbuszvezetők szubjektív értékeléseit is bemutatták. Különösen pozitívan emelték ki a busz motorerejét, dinamikáját, stabilitását, fordulékonyságát, fényszórói fényerejét. A buszvezetők egyébként kifejezetten kedvelték az új járművet, melyet „Picur”-nak neveztek el. Emellett az utazóközönségtől is csupa pozitív visszajelzés érkezett a járműről.
A tapasztalatok birtokában kisebb finomhangolásokat végzünk a szoftverbeállításokon, majd jöhet a következő etap: a jármű állandó forgalomba állítása és a sorozatgyártás elindítása – tette hozzá az ügyvezető.
A nyolc méter hosszú, 16 ülőhellyel rendelkező, alacsonypadlós elektromos midibuszt 2024 nyarán mutatta be a GTKB (Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.), amikor az megkapta a típusengedélyt. A prototípus jármű forgalombahelyezése októberben történt meg. A GTKB Kft. végezte az elektromos hajtás kifejlesztését, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A 120 kW teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kWh-s akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OppCharge) egyaránt tölthető. A busz egyetlen feltöltéssel mintegy 270 kilométer megtételére képes.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Döntést hozott az Alkotmánybíróság a napelemes szaldósok ügyében!
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Az Auchan áruházaiban május 22-ig lehet leadni a használaton kívüli kisméretű elektronikai eszközöket
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás óta
Kitiltják az ultrafeldolgozott élelmiszereket és energiaitalokat az iskolákból
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
A kozmetikumok vezetik a veszélyes, nem élelmiszeripari termékek listáját
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
Kína atomerőművet építene a Holdon