

Zöldinfó
Terepmotorosok veszélyeztetik a természetvédelmi területeket Erdély több megyéjében
A hatályos törvények szigorítását kérik kolozsvári környezetvédő civilek a romániai hatóságoktól, mert az elmúlt időszakban Erdély több megyéjében a természetvédelmi területeken randalírozó, engedély nélkül versenyt szervező terepmotorosokra panaszokodnak a helyiek.
A környezetvédelmi és vadorzás elleni civilszervezet (OPMCB) hétfői közleményében a Kolozs megyei Tordaszentlászlóhoz (Savadisla) tartozó védett területekre heti rendszerességgel visszajáró terepmotorosok és egy múlt héten tartott illegális off road verseny példáján keresztül hívta fel a figyelmet a problémára. Közösségi oldalán azt írta, hogy a magyarlakta község lakosai feljelentést tettek a rendőrségen, mert vasárnap egy csoport fiatal quadokkal járta keresztül-kasul a falut és a hozzá tartozó Natura 2000-es területeket, tönkretette a növényzetet és a község legelőjén kifeszített villanypásztort. A civilszervezet arra is emlékeztetett, hogy az elmúlt hétvégén a román hatóságok állítottak le egy terepjárművek számára szervezett nemzetközi versenyt, amely Bihar, Kolozs, Szilágy, Beszterce-Naszód és Máramaros megyék hegyvidéki védett területeit érintette. Az osztrák szervezők nem kérték a román hatóságok engedélyét, sőt, természetjárásként állították be az off road versenyt.
A Bihar megyei Bihon hírportál beszámolója szerint a hegyi túravezetők egyesülete és az országos off road bizottság lakossági bejelentés nyomán május 16-án értesítette az illetékes hatóságokat a versenyről. A környezetvédelmi őrség felügyelői Máramaros megyében érték tetten a verseny résztvevőit, akik úgy jutottak be ezekre a területekre, hogy leverték az erdő- és vadászterületeket védő sorompók lakatját. Dragomiresti településen több járművet lefoglaltak a hatóságok. Terepverseny nyomait Kolozs és Szilágy megyében is találtak, ott az okozott kárt a következő napokban mérik fel a hatóságok – írta a Bihon. A hírportál szerint a május 12-21. közötti illegális versenyeken mintegy 60, terepmotorozásra alkalmas jármű vett részt kilenc európai országból, egyebek között Ausztriából, Németországból és Svájcból, ahol a törvény szigorúan tiltja a hasonló rendezvényeket. A SuperKarpata Trophy nevezési díja 3000 euró volt. A verseny osztrák szervezői még a román erdészet logóját is feltüntették reklámanyagaikon, mintha társszervező lenne. Ettől az erdészet (Romsilva) elhatárolódott.
Az erdőkben, legelőkön száguldozó terepmotorosok Brassó megyében is veszélyeztetik a természeti értékeket, Bodzavám (Vama Buzaului) hegyi csendőrei az elmúlt hétvégén több quados turistát is megbírságoltak. Az Agerpres közlése szerint nyolc bírságot róttak ki, összesen 28 000 lej (2,1 millió forint) értékben. “Ismételten felszólítjuk a turistákat: úgy élvezzék a természet pompáját, hogy közben a védelméről is gondoskodnak. Meggyőződésünk, hogy egy erdei séta több örömet szerezhet, mint egy motorzajos utazás, és hogy az erdő zöldjét jobb szabad szemmel látni, mint egy bukósisak plexiüvegén keresztül” – idézte a Brassó megyei csendőrség közleményét az Agerpres. A hírügynökség szerint a kelet-erdélyi megyében az elmúlt két hónapban több tucat hasonló bírságot róttak ki, a hatályos romániai jogszabályok szerint a büntetés összege az ötezer lejt (376 ezer forint) is elérheti.

Zöldinfó
A százhalombattai olajfinomító ma már napi 165 ezer hordó kapacitással működik
A Dunai Finomító kapacitása és technológiai színvonala folyamatosan emelkedett, ma már napi 165 ezer hordó kőolaj-feldolgozási kapacitással működik, a nemrégiben megújított stratégia pedig már az okos energiaátmenetre épül.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Molnár József felidézte, hogy az első termelőegység még a Dunai Kőolajipari Vállalat (DKV) keretében, 1965 júniusában kezdte meg működését, azóta folyamatosan bővült, modernizálódott. A beruházásoknak köszönhetően az elmúlt évtizedekben a Dunai Finomító nemcsak Magyarország, hanem Kelet-Közép-Európa legnagyobb és legeredményesebben működő finomítójává vált – hangoztatta.
A vezérigazgató beszámolója szerint a 21. század elején megfelelően időzített beruházásokkal, kitartó munkával, négy évvel az előírt kötelezettség határideje előtt, a kelet-közép-európai régióban elsőként sikerült Százhalombattán kénmentes üzemanyagot előállítani, amivel jelentős versenyelőnyre tett szert a Mol-csoport.
Molnár József elmondta, hogy a Mol fokozatosan növeli a megújuló energia arányát az energiamixben. Hozzátette, hogy ez egy olyan utat jelöl ki a cégcsoport számára, amellyel képesek lesznek egyre fenntarthatóbbá, önellátóbbá tenni a régiót. Az átalakulás két fontos eseményeként kiemelte a bioüzemanyag-gyártás megkezdését Százhalombattán, valamint azt, hogy megépült Kelet-Közép-Európa legnagyobb zöldhidrogén üzeme a telepen. A vezérigazgató szerint az elkövetkező 10-15 év legnagyobb stratégiai kihívása az lesz a Mol számára, hogy hogyan tudja a meglévő nagyüzemeket évtizedekre gazdaságosan fenntarthatóvá tenni. Hozzátette, hogy a hagyományos újítás terén a nagyberuházások ideje lejárt, de okos kiegészítő beruházásokkal, találékonysággal meg lehet teremteni a szükséges fenntarthatósági szempontokat figyelembe vevő versenyképességet is.
Huff Zsolt, a Mol vezérigazgatói tanácsadója, a Dunai Finomító korábbi igazgatója arról beszélt, hogy amikor először belépett a Dunai Finomító kapuján, még nem tudhatta, hogy ez nem csak egy egyszerű munkahely lesz a számára, hanem egy közösség.
Hozzátette: “olyan emberekkel dolgozhatom együtt, akikre szakmailag és emberileg is felnézhetnek. Ma már tudom, hogy szerencsés vagyok, jó helyre kerültem.” A szakmai alázattal történő irányítás, a műszaki kiválóság iránti törekvés mind olyan értékek, amelyek nem csak a napi működés sikerének zálogai, hanem egy örökség, amit az elmúlt 60 év minden dolgozója épített és továbbadott – fogalmazott.
Hozzátette: reméli, hogy az új generáció büszkén viszi tovább az elmúlt 60 évben felépített értékeket, tapasztalatot. “Ebben az örökségben benne van az elmúlt 60 év minden munkavállalójának a munkája, az alapítók bátorsága, a fejlesztők látásmódja, az üzemeltetők kitartása, a karbantartók precizitása, a fiatalok lendülete, és a veteránok tapasztalata” – mondta Huff Zsolt.
-
Zöld Energia6 nap telt el a létrehozás óta
Vesztegetési nyomozás következménye: tagsági kizárás a brüsszeli napenergia-szövetségnél
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Vádat emeltek egy kenderesi férfi ellen, aki 21 tonna veszélyes hulladékot tárolt az udvaron
-
Zöld Energia1 nap telt el a létrehozás óta
Ismeretlen jelek az áramkörben – ki kapcsolhatja le a feszültséget?
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Áll a bál a Borussia Dortmund napelemes projektje körül
-
Zöld Közlekedés1 hét telt el a létrehozás óta
Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta