Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

A Volánbusz Solaris Urbino típusú elővárosi elektromos autóbuszt tesztel

A Volánbusz folytatja az elektromos autóbuszok tesztelését a fővárosi agglomerációban, szeptember 1. és  szeptember 26. között Solaris Urbino 15 LE Electric elővárosi elektromos autóbuszt próbálnak ki – közölte a közúti közlekedési társaság.

Létrehozva:

|

A tájékoztatás szerint az autóbuszon alkalomszerűen lehet majd utazni Budapest Kelenföld vasútállomásról Érdre, Pusztazámorra, valamint Százhalombattára, Érden belül pedig a legtöbb menetrendszerinti útvonalon közlekedik majd a jármű. Az utasok a buszt a korábbi tesztekhez hasonlóan díjmentesen vehetik igénybe, menetrendje a Volánbusz honlapján érhető el. A tesztüzem újabb lehetőséget nyújt arra, hogy a Volánbusz szakemberei további tapasztalatokat gyűjtsenek a zöldflotta sikeres üzemeltetéséhez – írják a közleményben. Ismertetik, hogy a HUMDA Zöld Busz Programban elnyert támogatásnak köszönhetően 40 darab szóló kivitelű, Mercedes-Benz eCitaro már az utasok és a környezetvédelem szolgálatába állt Budakeszi, Budaörs és Törökbálint térségében. Székesfehérváron jelenleg 5 darab Ikarus 120e típusú e-busz közlekedik, amelyeket szeptemberig további 7 ugyanilyen követ, valamint Győrbe 13, Zalaegerszegre 11, Szolnokra 10, Szegedre 8 és Egerbe 6 darab BYD K9UD típusú elektromos jármű érkezik az év végéig. A Volánbusz – tervei szerint – az önkormányzatokkal együttműködve a jövőben újabb elektromos meghajtású autóbuszok beszerzésére nyújt be pályázatokat – közölte a közúti közlekedési társaság.

 

mti

Zöld Közlekedés

Elektromos autó: mikor lesz a töltés aktív pihenés?

Nem igaz, hogy a töltési idő az elektromos autók egyik legfőbb hátránya, sőt.

Létrehozva:

|

Szerző:

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

Zachary Shahan a CleanTechnica szerzője átfogó cikkben mutatta be napjaink elektromos autóinak legfőbb előnyeit. A téma iránt érdeklődők számára minden bizonnyal ismerős az egyik agyontárgyalt, a különféle modelleknél kiemelt tulajdonságként feltüntetett szempont: „Mennyi időbe telik a feltöltés?”. Az újságíró szerint az első és legfontosabb szempont, hogy az elektromos autózás egészen más életmódot jelent, mintha az ember valamilyen hagyományos modellt használna. Tény, hogy a töltés gyakran hosszú időt, akár órákat vesz igénybe, de a felhasználónak ezt a periódust nem kell a kocsi mellett, kezükben a töltőcsővel dönteni, ezt az időt bármi másra fordíthatja. A töltési időtartamra vonatkozó kérdés éppen emiatt kissé félrevisz, hiszen azt feltételezi, hogy egy elektromos és egy benzines autó esetében minden pontosan ugyanúgy történik.

Még ha csak autós túrákról is van szó, ahol nem szokás a normál 1-es vagy 2-es szintű töltést használni, hanem inkább a gyors töltés felé fordulunk, az emberek úgy gondolnak a 15-20 perces töltésre, mintha benzinautót tankolnának. De nem kell a töltés alatt a csatlakozó mellett ácsorogni – hívja fel a figyelmet a szerző.

A csatlakoztatás néhány pillanatba telik csupán, majd az ember elmehet mosdóba, vehet egy kávét vagy valami harapnivalót, esetleg megsétáltathatja a kocsiban utazó kutyát, kinyújtóztathatja a tagjait. Észre sem veszi, és az autó már fel is van töltve, kihúzhatja a csatlakoztatót, majd folytathatja útját. „Egészen más folyamat ez. Nem ugyanaz, mint egy fosszilis üzemanyaggal működő autó tankolása, ezért nem lehet úgy összevetni a kettőt, mintha ugyanarról lenne szó” – teszi hozzá.

Érdemes mélyebben elgondolkozni

A gyakorlatban persze nyilvánvaló, hogy az autó tényleges feltöltése egy-egy alkalommal, „nettóban” több időt vesz igénybe, Zachary Shahan szerint pedig éppen ez az a faktor, amit az emberek többsége figyelembe vesz. Ám amit a felhasználók hátránynak tartanak, valójában az elektromos autózás előnyei közé tartozik. Ráadásul a legtöbb ember számára, ha tudnak otthon vagy akár a munkahelyen tölteni, az egy évben a töltési folyamatra fordított aktív idő jelentősen lerövidül.

A szerző arra is felhívta a figyelmet: a töltési idő miatt aggódók gyakran elfelejtik, hogy hagyományos kocsival rendszeresen külön utat tesznek meg pusztán a tankolásért. Ráadásul a benzinkutak látogatása is pluszidőt jelent: az embernek nagyjából hetente be kell hajtania, kiszállnia az autóból, behelyeznie a töltőcsövet, fizetnie, majd kihajtania a benzinkútból.

Advertisement

Ha összeadjuk az egész évben az ezekre a folyamatokra fordított időt, majd összevetjük a normál töltéshez szükséges rövid csatlakoztatási és leválasztási idővel, valamint az utazások során a gyorstöltő-állomásokon eltöltött extraidővel – ami meghaladja a hagyományos, mosdós, kávézós, tankolós pihenőidőt – akkor máris sokat árnyalhatjuk az elektromos kocsik töltési idejének problematikáját. Amennyiben ugyanis az elektromosautó-tulajdonos „üres járatokban”, például otthoni filmezés vagy munka közben tudja tölteni járművét, időben még akár jobban is járhat, mint a belső égésű motorú modelleket vezetők.

Zachary Shahan szerint az otthoni töltés kényelme éppen az elektromos autózás egyik legnagyobb előnye, ugyanis feleslegessé teszi a benzinkutak látogatását. A szerző úgy látja, a legfőbb tulajdonos idővel ezt tekinti kocsija legjobb tulajdonságának. „Ironikus módon pontosan ez, a töltési és a tankolás közötti a különbség aggasztja leginkább az embereket, amikor elektromos autó vásárlásán gondolkodnak” – emeli ki.

Zachary Shahan ugyan külön nem tért ki rá: az otthoni töltést igazán a saját napelemet telepítése teheti kényelmessé és olcsóvá. Ma már teljesen bevett gyakorlat, hogy a rendszer által megtermelt energiát ne hálózatba, hanem akkumulátorba táplálják be, majd onnan a tulajdonos munka után feltöltse autóját. Ezzel jelentősen csökkenthető, sőt akár le is nullázható a betáplálási díj, valamint a hálózatra nehezedő nyomás is mérsékelhető.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák