Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Életbe lépett az üzemanyagokra kivetett szén-dioxid-adó Ausztriában

Életbe lépett a szén-dioxid-adó Ausztriában: szombattól a kibocsátott károsanyagok után tonnánként 30 eurót szednek be, az összeget pedig lakossági támogatásokra fordítják majd.

Létrehozva:

|

Az adó tervezete szerint a kibocsátott szén-dioxid adóját évente növelni fogják, arra sarkallva az úton közlekedőket, hogy alternatív, környezetkímélőbb közlekedési módokat használjanak. Az osztrák gazdaságkutató intézet (Wifo) számításai szerint az adó 8,6 eurócenttel (36 forint) emeli meg a benzin literenkénti árát, a dízel literéért pedig 9,9 eurócenttel (42 forint) kell többet fizetni az osztrák benzinkutakon. Az adóból befolyt összeg az ország új, klímabónusz nevű támogatásának alapját bővíti. A kormány által nyár elején bemutatott, egyszeri, 250 eurós (105 600 forint) összegű támogatás, melyet a rohamos áremelkedések miatt vezettek be, minden Ausztriában élő embert megillet, aki legalább az év felében bejelentett lakóhellyel rendelkezett az országban.

A bécsi kormány az adó hatályba lépését és energiaárak hirtelen növekedése miatt júliusról októberre tolta ki. A szén-dioxid-adóból befolyt összeget jövő évtől azon emberek jutalmazására szánják majd, akik túlnyomórészt vagy kizárólag tömegközlekedéssel utaznak, ezáltal jelentősen csökkentve a károsanyag-kibocsátást. A legutóbbi EU-s felmérés szerint a benzinért literenként 1,68 eurót (710 forint), míg a dízelért 1,92 eurót (811 forint) kellett fizetni a szén-dioxid-adó bevezetése előtt.

 

Advertisement

mti

Advertisement

Zöldinfó

Tavaszra indulhat a sorozatgyártás a CATL debreceni akkumulátorgyárában

A jövő év március-áprilisában kezdik a sorozatgyártást a CATL debreceni akkumulátorgyárában.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Jövőre, az engedélyektől függően várhatóan márciusban vagy áprilisban megkezdődik a sorozatgyártás a CATL debreceni akkumulátorgyárában – közölte a cég európai működésért felelős ügyvezető igazgatója Debrecenben. Matt Shen azt mondta, 2024-től elindult a modul összeszerelés Debrecenben, eddig már harmincezer elektromos autót ellátó modult gyártottak a helyi üzemükben. Célegyenesbe jutott a cellagyártás: folyamatosan zajlik a gyártósorok beszerelése, hogy mielőbb elkezdhessék a sorozatgyártást. Ennek érdekében a jelenlegi ezer fős dolgozói létszámot a jövő év első negyedében ezerötszázra növelik – írja az alternativenergia.hu. Matt Shen kitért arra is, hogy Európában egyre népszerűbbé válnak az elektromos autók: a kontinensen értékesített járművek 26 százaléka elektromos, ez az arány 29 százalék lehet az év végére. A 15 éve alapított kínai CATL globális piacvezetővé vált, kétszáz autógyártó van a partnereik között, a piaci részesedésük 37,9 százalék – ecsetelte.

Hozzátette: elkészült az európai piacra tervezett akkumulátoruk, amellyel egy töltéssel több mint 750 kilométert tehetnek meg az autók, és extrém hidegben is rövid a töltési idejük. Európában Németországban már működik a gyáruk, hamarosan indul a debreceni sorozatagyártás, és “fejlesztés alatt van” a harmadik gyáregységük Spanyolországban. Szilágyi Balázs közügyekért felelős vezető a sajtótájékoztatón jelezte: az idén harmadik változatban nyújtották be a debreceni gyár környezetvédelmi engedélyét. Ebben a korábbihoz képest 43 százalékkal csökkentették a kibocsátott anyagok teljes mennyiségét, harmadával csökkentették az ivóvízfelhasználás mennyiségét a gyártáshoz, és ugyancsak harmadával csökkentették a gyártás fajlagos energiaigényét – sorolta.

A szürkevíz felhasználásról elmondta: a tavasz folyamán készül el a telepük vezetékes csatlakozása a helyi vízművel. Addig felszíni vizet – a Tisza vizét, illetve esővizet – használnak, utána pedig a felszíni víz és a tisztított szennyvíz meghatározott arányú keverékét, a szürkevizet használják a gyártáshoz. Kérdésre válaszolva kiért a veszélyesnek tekintett N-metil-pirrolidon (NMP) mesterséges szerves vegyületre, amit oldószerként használnak az akkumulátorgyártásban. Azt mondta, az NMP határértékét jelentősen csökkentették, köbméterenként egy milligrammra. Kitta Alexandra toborzási vezető jelezte: folyamatosan toborozzák az új munkaerőt, a jelenleg foglalkozatott ezer fő kétharmada helyi munkavállaló, egyharmada külföldi. Az a céljuk, hogy minél több helyi munkaerőt alkalmazzanak, a dolgozók 80 százaléka fizikai, 20 százaléka szellemi dolgozó – tette hozzá megjegyezve, hogy stratégiai együttműködési megállapodásuk van a Debreceni Szakképzési Centrummal és a Debreceni Egyetemmel, de kiveszik a részüket a város kulturális életéből is.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák