Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Eneregia21: a kormány támogatja a közlekedés zöld átállását

A kormány jogszabályi, politikai és anyagi értelemben is támogatja a közúti és közösségi közlekedés zöldátállását – mondta Palkovics László, az Energia21 Kezdeményezés vezetője az M1 aktuális csatorna csütörtök reggeli műsorában.

Létrehozva:

|

A Magyarország zöldátállását segítő kezdeményezés vezetője emlékeztetett rá: már 2019-ben döntés született arról, hogy a 25 ezer lakosnál népesebb városok kizárólag lokálisan emissziómentes buszok beszerzéséhez kaphatnak hozzájárulást. Mivel az elektromos buszok a hatótávolságuk miatt nem elég jók a városok közötti közlekedéshez, a kormány támogatja a környezetet a korábbi buszoknál jobban kímélő zöldjárművek vásárlását, valamint járműveket üzemszerűen használó, hidrogénhajtású teherautó, kamion beszerzését tervező vállalkozásokat – közölte. Palkovics László kitért arra is, hogy Magyarországon az energiamix mintegy 20 százalékát a közlekedésben használják fel. Ennek a nagy része fosszilis üzemanyag, és komoly kihívást jelent az átállás környezetet kevésbé terhelő, fenntartható, itthon is előállítható energiaforrásokra. Amíg az energetikai rendszer hazai döntésekkel befolyásolható, hiszen a gáz részaránya a napenergia, a szélenergia, vagy a biológiai alapon előállított erőforrások előállításával és használatával csökkenthető, a közlekedés terén az ország ki van szolgáltatva, hiszen a járműveket nem az állam gyártja, ilyen értelemben ezeket a döntéseket az iparnak kell meghoznia – fogalmazott. Emlékeztetett rá: 2035-től Európában csak elektromos autókat lehet gyártani, “de átgondolták, mert ez nem lesz tartható”.

Egy sor dolog történik most, környezetvédelmi jogszabályba kerül például, hogy nem fosszilis energiával működő járművek forgalomba helyezhetők – mondta. Palkovics László szavai szerint megnyílt a lehetőség a belső égésű motor továbbélésére abban az esetben, ha azokat zöld módon előállított hidrogénnel, vagy zöld módon előállított komponensekből álló szintetikus üzemanyaggal működtetik. Rámutatott, hogy az Európai Parlamentben kezdeményezték az elektromos autókkal összefüggő kérdések átgondolását versenyképességi problémák, illetve amiatt, hogy a tisztán elektromos autókat tölteni kell, ahhoz hálózatra van szükség, akkumulátorokat kell gyártani.

Akkumulátorokra szükség lesz, mert a kereket villamosmotorral hajtjuk, de nem mindegy, mennyi akkumulátor van az autóban, nem mindegy, hogy az energia, amit abban tárolunk, kívülről, hálózati töltőről jön, vagy mondjuk a fedélzeten, egy optimálisan működtetett belső égésű motorral állítjuk elő – jegyezte meg.

Palkovics László a hidrogénhajtású járművekről azt mondta, hogy nem újkeletű dologról van szó, a müncheni repülőtéren már 15 évvel ezelőtt közlekedtek ilyen autóbuszok és autók, csak a folyamat “technológiai dolgok miatt” lelassult, most viszont újra erősödik, a jogalkotó motiválja az ipart, hogy foglalkozzon vele.

Ma már lehet olyan technológiát találni, hogy a hidrogén elégethető belső égésű motorban, és nem okoz több gondot, mint amennyi az előnye – közölte.

Kitért rá, a kérdés összetett, a hidrogén felhasználásakor nemcsak víz keletkezik, a folyamat oxidálja a levegőben lévő nitrogént. A hidrogén nem egy egyszerűen kezelhető anyag, töltésére töltőhálózatot kell létrehozni, Magyarországon Győrben, Budapesten és Debrecenben tervezik hidrogénkút telepítését, majd bővítik a hálózatot – mondta. Palkovics László szólt arról, hogy a Energia21 Kezdeményezés ajánlásokat fogalmazott meg az autóhasználóknak is. A világon 1,4 milliárd belsőégésű motorral szerelt autó van, a számuk nagyon gyorsan nem fog csökkenni, erre is megoldást kell találni – jegyezte meg. Hangsúlyozta, az egyik a szintetikus üzemanyag alkalmazása, a másik a rendszeres karbantartás. Palkovics László azt javasolta, hogy az autótulajdonosok vigyék rendszeresen szakszervízbe járműveiket, cseréltessék ki a szükséges alkatrészeket ahhoz, hogy csökkenjen a fogyasztásuk és ezáltal a környezetterhelés is. Palkovics László a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorának is vendége volt. Ott szólt arról is, hogy a leginkább azzal segíthetjük a zöldátállást, a kisebb környezetterhelés elérését, ha átgondoljuk, mikor, hova akarunk elmenni, szükséges-e ezt megtennünk és milyen módon tesszük: beülünk az autónkba, vagy a környezet szempontjából kedvezőbb tömegközlekedést választjuk.

Az akkumulátorgyárak építésével összefüggő ellenállásról azt mondta: az akkumulátor megosztó eszköz, de a gyártásnak és a feldolgozásnak biztonságosnak kell lennie, a kormány dolgozik azon, hogy az előírások olyanok legyenek, mint Németországban. “Nem kell félni, ez egy politikai hisztéria” – hangoztatta Palkovics László, aki szerint “ha a Németországban ez a szabályozás jó, akkor nálunk is megfelel”. Úgy vélte, ha ugyanaz az akkumulátorgyár Németországban jó, Magyarországon nem, akkor ez nem környezeti, vagy tudatossági, hanem inkább előre megfontolt gazdasági kérdés. “Túl sok akkumulátorgyár jött Magyarországra, mások is szeretnének ebből, ezért van egy ilyen hatása” – tette hozzá.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Volvo: a tisztább és biztonságosabb városi közlekedésre optimalizálva

A Volvo Trucks bemutatja első olyan teherautó-modelljét, amelyet kizárólag elektromos hajtással dobnak piacra.

Létrehozva:

|

Szerző:

A nehéz rakományok szállítására is alkalmas, és a sofőr számára kiemelkedő kilátást kínáló FM Low Entry egy elektromos teherautó, amelyet a biztonságos és hatékony városi közlekedésre optimalizáltak. Ahogyan egyre több város törekszik a károsanyag-kibocsátási szintek csökkentésével a városi környezet javítására, az olyan nulla károsanyag-kibocsátású teherautók iránti kereslet is gyorsan növekszik, amelyek megfelelnek ezeknek az új vásárlói követelményeknek. A Volvo Trucks elektromosteherautó-kínálatának legújabb eleme – a Volvo FM Low Entry – egy nehézkategóriás tehergépjármű, amelyet kifejezetten a városi területeken a különféle szállítási feladatok ellátására fejlesztettek ki. Ez egyben a Volvo Trucks első olyan modellje, amely csak elektromos hajtással kerül a piacra.

„A lokálisan nulla károsanyag-kibocsátású Volvo FM Low Entry nagyszerűen kiegészíti az elektromos termékpalettánkat, kiválóan alkalmas városi közlekedésre, és a járművezetőt szem előtt tartva terveztük. Erőteljes, mégis könnyen vezethető és egyszerű manőverezhetőséget kínál. Az új Volvo FM Low Entry tökéletesen összecseng az elektromos kínálatunk bővítésére irányuló törekvéseinkkel, így még több ügyfelünk számára teszi lehetővé, hogy csökkentse szén-dioxid-kibocsátását” – fejti ki Roger Alm, a Volvo Trucks elnöke.

Ötcsillagos Direct Vision Standard minősítés

Az alacsony vezetési pozíció tökéletes kilátást kínál a sofőrnek, aki így a környezetét is kényelmesen szemmel tarthatja. Az FM Low Entry ezen jellemzőjével ötcsillagos minősítést szerzett a London régiójában érvénybe lépő, és a nehézgépjárműveket minősítő Direct Vision Standard szabályrendszerében, amely 2024 negyedik negyedévében lép hatályba.*

A Volvo FM Low Entry rendkívül sokoldalú, és könnyen hozzáigazítható az olyan szállítási feladatok speciális követelményeihez, mint például a hulladékkezelés, az áruterítés és az építkezési munkálatok.

Advertisement

A most bemutatott új modell a Volvo jól ismert FM termékére épül. A tágas fülke alacsonyabbra és előrébb került, az alacsony lépcső és a lapos padló pedig megkönnyíti a fülkébe történő be- és kiszállást. Ezek a tervezési jellemzők ergonomikus, kényelmes és hatékony munkakörnyezetet teremtenek a sofőrök számára a forgalmas városi környezetben. Az új FM Low Entry modell kezdetben Európában, valamint Törökországban, Ausztráliában és Dél-Koreában kerül piacra. Az értékesítés 2024 első negyedévében, a gyártás pedig 2024 második negyedévében indul.

Nyolc elektromos teherautó-modell

Ezzel az új, tisztán elektromos városi teherautóval a Volvo világszerte immár összesen nyolc elektromos teherautó-modellt kínál. 2019-ben a Volvo Trucks lett az első globális gyártó, amely megkezdte a nehéz elektromos tehergépkocsik sorozatgyártását, és a vállalat célja, hogy 2030-ra az új Volvo teherautók globális értékesítésének 50%-a elektromos legyen.

A Volvo FM Low Entry fő jellemzői:

  • A kilátás (a sztenderd specifikációval) megfelel a Londoni Közlekedési Hivatal Direct Vision Standard szabványának.
  • A teherautó Volvo Dinamikus Kormányzás (VDS) rendszerrel van felszerelve a könnyű kormányzás és a vibráció csökkentése érdekében.
  • Háromféle ülésopció áll rendelkezésre: sofőrülés plusz 0, 1 vagy 3 utas. A 3 utasülés a vezetőfülke hátsó részén helyezkedik el, így a sofőr nem látja őket. Ez minimalizálja a holtteret, és a kiváló kilátáshoz is hozzájárul.
  • A számos ergonómiai jellemző közé tartozik az alacsony fellépő, a lapos padló és a jól elhelyezett kapaszkodók a könnyű és biztonságos be- és kiszálláshoz.
  • A teherautó elérhető a Volvo új kamerás monitorrendszerével.
  • Két fülkeméret érhető el: Hálófülke (belmagasság 1575 mm) és Globetrotter fülke (belmagasság 1945 mm).
  • Rendelkezésre álló tengelykialakítások: 4X2, 6X2, 6X4, 8X2, 8X4
  • Megengedett szerelvényössztömeg: 19–32 tonna
  • Motor: 330 kWh
  • Akkumulátor: 360 kWh (4 akkumulátor)
  • Hatótávolság: 200 km-ig (a hatótáv több paramétertől is függ, mint például a terhelés, a vezetési stílus, a vezetési ciklus, a domborzat, a hőmérséklet, stb.)
  • Töltés: 250 kW (DC), 43 kW (AC)
  • Tengelytáv: 3900–6000 mm

Forrás: Volvo Trucks Hungary

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!