Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Erkélyre napelemet? Vásárolni lehet, de felszerelni nem!

Létrehozva:

|

A rezsicsökkentés átalakítása óta különösen nagy az érdeklődés az erkélyre szerelhető napelemek iránt – írja az alternativenergia.hu. A pár panelből álló lakossági mini napelemes rendszerek olcsók, egyszerűek és csökkenthetik a villanyszámlát. Az eszközök konnektorba dughatóak, és amikor süt a nap, egy átalakítón (mikroinverteren) keresztül táplálnak áramot az otthonba. A rendszer nem termel sok energiát, leginkább arra jó, hogy „besegítsen” a napközbeni fogyasztók, így a hűtő ellátásába. Az európai országokban az ilyen napelemek használata általában csak bejelentéshez kötött. Németországban például az erkélynapelemet 600 wattig egyszerű, regisztrációt igényelő műszaki cikknek tekintik, jelenleg pedig azon dolgoznak, hogy 800 wattosra tornázzák fel a határt. Ausztriában, Hollandiában és Svájcban még egyszerűbb a bejelentés, bizonyos helyeken viszont a szolgáltató speciális dugaljt kér.

Bár hasonló termékek itthon is elérhetőek, akár hazai online boltokban, telepítésük pedig igen egyszerű, a magyarországi áramszolgáltatók az általános szerződési feltételeik alapján nem engedélyezik használatukat. Az alkalmazást biztonsági és technológiai okok miatt tiltják. A 600-800 wattos érték egy európai bizottsági rendelet miatt fontos. Ennek értelmében a 800 wattos feletti rendszerek számítanak „jelentősnek”, ha valaki tehát egy ilyen kis méretű áramtermelő egységet köt a háztartására, akkor annak hatása jelentéktelen., nem tudja kielégíteni az átlagos háztartás fogyasztását. Érdekes módon a hazai szolgáltatók általános szerződési feltételeibe nem került be ez az értelmezés.

A tilalom furcsa jogi helyzetet szül. Egyrészt tisztességtelen üzleti magatartás olyan terméket árusítani, amelynek használata nem engedélyezett, másrészt viszont a közműcéggel szerződésben álló fogyasztótól elvárható, hogy alaposan átolvassa az általános szerződési feltételeket. Harmadrészt azonban ha az ászf-ben úgy szerepel a megkötés, hogy az biztonsági és technológiai okokkal alaposan nem támasztható alá, akkor pont a szolgáltató jár el tisztességtelenül. A helyzetet jogi eljárásban kellene tisztázni, ami sürgető lenne, hiszen a rezsicsökkentés átalakulása miatt valószínűleg tovább nő majd a kereslet.

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!