

Zöld Energia
Extrém környezetben tesztelték a jövő napelemeit – meglepő eredmények születtek
A szakértők négyféle paneltípussal kísérleteztek a sarkvidéken.
Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
A török Firat Egyetem, a Török Sarkkutató Intézet és az Isztambuli Műszaki Egyetem szakemberei az Antarktisz szélsőséges környezetében vizsgálták különböző napelempanelek teljesítményét – írja a PV Magazine. A kísérletet Horseshoe Island nevű szigeten található Török Tudományos Kutatótáborban végezték a helyi nyár folyamán, amikor a kontinensen működő 75 kutatóállomás energiaellátását főként fosszilis tüzelőanyagok biztosítják. A szakértők célja az volt, hogy hozzájáruljanak a megújulók bevonásába az energiaellátásban.
A kísérlet során négyféle paneltípust – monokristályos, polikristályos, rugalmas és átlátszó – teszteltek, melyek mindegyike 25 W maximális teljesítményű volt. A paneleket 54,3 fokos dőlésszögben rögzítették, ez az adott földrajzi helyzethez optimalizált szög. Az energia tárolására párhuzamos konfigurációjú ólom-sav akkumulátorokat, a terhelés modellezéséhez pedig egy speciálisan szigetelt objektumot használtak.
A kutatók tizenkét paramétert, köztük meteorológiai adatokat (hőmérséklet, páratartalom, szélsebesség, napsugárzás) és a panelek teljesítményét dokumentálták 30 másodpercenként, ez alól kivételt jelentettek a teljes hótakarós napok. A mérések alapján az átlagos környezeti hőmérséklet 3,2 Celsius-fok, a páratartalom 69%, a szélsebesség 1,6 m/s, a napsugárzás pedig 476 W/m² volt. A monokristályos panelek felületi hőmérséklete átlagosan 12,07, a polikristályosé 11,1, a rugalmasé 11,104, míg az átlátszóké 10,5 fok volt.
A hatékonysági eredmények alapján a monokristályos panel teljesített a legjobban 20,5 százalékos átlagos hatékonysággal, a polikristályos 18,95, a rugalmas 18,9, az átlátszó pedig 14,51 százalékos hatásfokot ért el. A termelt teljesítményben is a monokristályos vezetett 13,27 W-tal, ezt követte a polikristályos (12,30 W), a rugalmas (12,13 W) és az átlátszó (8,32 W). Az éves szén-dioxid-kibocsátás csökkentése ezekkel a panelekkel 3,15 és 1,97 tonna között mozoghatna.
A csapat szerint a megújuló energiaforrások alkalmazása az Antarktiszon jelentősen csökkentheti a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőséget, elősegítheti a környezeti fenntarthatóságot, növelheti az energiabiztonságot, és támogathatja a nemzetközi kutatási együttműködéseket.

Zöld Energia
Napelemeket helyeznek az autópályákra – innováció a közlekedésben
A napelemes szalagkorlátot még idén elkezdik tesztelni Olaszországban.

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)
Napelemes, autópályák és közutak számára fejlesztett szalagkorlátról rántotta le a leplet a spanyolországi Tecnalia és az olasz Vita International – számol be a PV Magazine. A cégek még idén megkezdik a kísérletezést az olaszországi Torino és Trieszt közötti autópálya kiszolgálóterületének egy 100 méteres szakaszán, a cél az, hogy minden évszakban felmérjék a rendszer teljesítményét. A projekt az európai Liaison projekt része, amely a közlekedési infrastruktúra körforgását és fenntarthatóságát támogatja.
Eduardo Román, a Tecnalia napelemes csoportjának vezetője szerint a rendszer várhatóan évente kilométerenként mintegy 25 MWh-t termel majd. Irina Mella Burlacu, a Vita International alapítója hozzátette: a speciális szalagkorlát egy enyhén felfelé döntött sík lapot tartalmaz, a napelemet erre telepítik. A szakértő szerint ez a kialakítás a motorosok számára extra biztonsági funkciót is jelent.
Burlacu kiemelte: a fotovoltaikus szalagkorlát által biztosított áramot közvilágításra, közlekedési jelzésekre és alagutak szellőztetésére fogják fordítani, ezzel csökkentve az üzemeltetők energiaköltségeit. A hálózathoz való hozzáféréssel nem rendelkező területeken a fejlesztés a jelzőtáblákat és a világítást is elláthatja.
Európában közel 137 ezer kilométernyi úthálózat található, amely jelentős napenergia-termelési potenciállal rendelkezik. Az utak napelemes átalakításával több mint 8 millió ember áramigényét lehetne ellátni. Az infrastruktúrát folyamatosan korszerűsítik, többek között fejlesztik az útburkolatot, a fotovoltaikus beruházásokat ennek részeként lehetne elvégezni.
2020-ban az Európai Unió több mint 600 millió tonna aggregátumot, közel 44 millió tonna cementet és több mint 208 millió tonna aszfaltot használt fel útépítésre és karbantartásra. David García Sánchez, a Liaison koordinátora szerint a közlekedési infrastruktúra építőmérnöki megoldásai történelmileg szén-dioxid-intenzívek voltak. Úgy látja, az infrastruktúra élettartamát meg kell hosszabbítani, és körkörös megoldásokat kell bevezetni.
A Liaison a szerződéskötési és ajánlattételi folyamatok előmozdítására összpontosítva támogatja technológiák bevezetését. A projektben többek között olyan betonlapokat is fejlesztenek, amelyek cement helyett környezetbarát geopolimereket tartalmaznak.
-
Zöld Energia4 nap telt el a létrehozás óta
Két nagy európai esemény, egy közös üzenet: változás jön a napenergia-piacon
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Jelentősen esett a panellakások iránti érdeklődés
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Szlovákiában rendkívüli intézkedéseket hagyott jóvá a kormány a medveállományra vonatkozóan
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Meglepte a kutatókat a napelemek vizsgálati eredménye
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Stratégiai fordulat Európában: változik a technológia és fenntarthatóság jövője