Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Ezekkel a technológiákkal rengeteg spórolhat egy háztartás

A fűtés korszerűsítésének egyik hatékony módja, ha a hőszivattyút napelemmel kombináljuk.

Létrehozva:

|

Az energiahatékony, modern és fenntartható fűtési rendszerek mérséklik a bolygóra nehezedő terhet, és ami sokak számára még csábítóbb: segítségükkel a rezsiköltségek is csökkenthetőek. Jó hír, hogy rengeteg lehetőség közül lehet választani akár újépítésű ingatlanról, akár egy meglévő otthon korszerűsítéséről van szó.

Hazánkban sok helyen még mindig gázzal fűtenek, ehhez gázkazánt vagy gázcirkót használnak. Már ezen a területen is vannak korszerűbb berendezések: a kondenzációs gázkazánok. Egy ilyen eszköz az égtermék egy részéből hőt tud visszanyerni, így a fűtési költség alacsonyabb. A gázfűtés kiépítése viszont engedélyhez kötött, és a kazánhoz egy duplacsöves kéményt is ki kell építeni, ami jellemzően komoly kiadásokkal jár.

A környezet kímélése szempontjából napelemmel összeköthető fűtési rendszerben érdemes gondolkozni. Az elektromos kazán fűtőbetétekkel alakítja az elektromos energiát hőenergiává, hőleadó felületként konvektor, fűtőpanel és radiátor is alkalmazható. A kombi elektromos kazán meleg vizet is elő tud állítani, hatékonysága jó, de a fogyasztása magas. Éppen ezért ajánlott összekötni egy, a működtetéshez szükséges energiát biztosító napelemes rendszerrel.

Egy másik technológia az infrafűtés, amely az elektromos áramot az infravörös tartományba tartozó hőhullámmá alakítja. Segítségével hamar felmelegszik a szoba, hőtartó képessége azonban meglehetősen rossz. Mivel felületi hőmérséklete elérheti a 100 Celsius-fokot, figyelni kell az elhelyezésére.

Végezetül a hőszivattyú egy külső közegben elérhető energiát hasznosítja fűtésre, meleg víz előállításra. A hőt a talajból, a levegőből és vízből egyaránt kivonhatja, majd azt egy másik helyre, például egy lakóhelyiségbe szállítja. A hőszivattyú hűtésre is képes, ilyenkor a belső terekből vonja ki a hőt, majd vezeti a szabadba. A kinyerési környezettől függően beszélhetünk levegő-víz, víz-víz és talaj-víz hőszivattyúról.

Advertisement

A rendszer kifejezetten gazdaságos és energiatakarékos. Használatához áramra van szükség, a fűtési szezonban működtetéséhez bármely szolgáltatónál lehet igényelni a kedvezményes H tarifát. Amennyiben a hőszivattyút napelemes rendszerrel kombináljuk, még kisebb lehet a rezsi.

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!