Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Ezzel a két lépéssel látványosan csökkenthető a rezsi

A napelemes és a hőszivattyús beruházás külön-külön is csökkentheti a rezsit, a kettő együtt viszont még jobb lehet.

Létrehozva:

|

Van, aki a bolygó megóvása érdekében; van, aki az energiaköltségek csökkentésének céljával; megint más mindkét szempontot szem előtt tartva, de tény, hogy egyre többen gondolkoznak otthonuk fűtési rendszerének korszerűsítésében. A hőszivattyúk és a napelemek egyaránt jó választások lehetnek, sőt ezek együtt, egymást kiegészítve még hatékonyabban működnek.

Köztudott, hogy egy napelemes rendszer a napsugárzásból képes elektromos áramot előállítani, amelyet aztán az otthoni berendezések működtetésére vagy éppen e-autó töltésére fordíthatunk. Az energia ugyanakkor elektromos fűtési rendszert is elláthat, amelynek fenntartása a hálózatról működtetve egyébként igen költséges lenne.

A napelemek mellett a hőszivattyúk is egyre ismertebb, elterjedtebb megoldások, ezek lényege röviden, hogy a rendszer külső környezetből, például levegőből vagy talajból von el hőt, amelyet fűtés esetén növelve, hűtés esetén csökkentve ad át a lakóhelyiségnek. A rendszer árammal működik, fogyasztása viszont jóval kisebb, mint mondjuk egy elektromos kazáné. Olyannyira, hogy a rendszer már önmagában 30 százalékkal képes mérsékelni a fogyasztást, az arány pedig tovább nőhet, ha a hőszivattyút napelemmel kombináljuk.

A napelemes rendszer részben vagy egészben biztosíthatja a hőszivattyú üzemeltetéséhez szükséges energiát. Ezzel nemcsak a rezsit csökkentheti az érintett háztartás, hanem energiafüggőségét is mérsékelheti. A hatékony, a hálózattól szinte teljesen független fűtési rendszer természetesen komoly tervezést és előkészületet igényel, fontos szempont például, hogy a napelemes és a hőszivattyús rendszer egyaránt a háztartást igényeinek megfelelő méretben épüljön ki.

Amennyiben az otthon lakói tovább fokoznák függetlenségüket, akkumulátort is beszerezhetnek a rendszerek mellé. Noha ez jelentősen megnöveli a beruházás költségét, az energiabiztonságot is fokozza, a tavaly ősszel kihirdetett, átmeneti napelemes hálózati betáplálási stop miatt ráadásul az akkumulátor jelenti most az egyik megoldást, ha valaki napelemes rendszert akar kiépíteni.

Advertisement

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!