

Zöldinfó
Forradalmasítják a napelemek felhasználási felületeit egy új fejlesztéssel
Az akár sátorra vagy vitorlára is felvihető napelemes cellákat az egyik legnevesebb amerikai intézményben dolgozták ki.
Bár a napelemek az elmúlt 70 évben rengeteget fejlődtek, még így is sok a megoldandó probléma a területen. Az energiaárak drágulása, valamint a globális felmelegedés elleni küzdelem jegyében sok országban az utóbbi időkben kifejezetten hangsúlyossá vált a fotovoltaikus kutatás-fejlesztés, az Egyesült Államokban egyre meghatározóbb ez az irány. A világhírű MIT-n például az évtizede foglalkoznak többek között azzal, hogy könnyebben előállítható, illetve egyszerűbben szállítható eszközöket hozzanak létre – írja a Fast Company. Az intézmény szakértői a közelmúltban rendkívül rugalmas és könnyű napelemes cellákat alkottak meg.
Napelemes rendszerek elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen (x)
Vladimir Bulović, a csapat tagja szerint a cellák szinte bármilyen anyagra, akár egy katasztrófavédelmi sátorra, egy hajó vitorlájára vagy egy tetőre kiterített szőnyegre is felvihetőek. A hagyományos napelemek gyártásakor az egyik fő probléma, hogy a fotovoltaikus celláik igen törékenyek. Ahhoz, hogy megóvják őket a behatásoktól, komoly védelemre van szükségük, ami jelentősen megnöveli a teljes rendszer tömegét. Bulovićéknek a közelmúltban nagyon ellenálló, az emberi hajszálnál is vékonyabb cellákat sikerült megalkotniuk, ehhez nyomtatható elektronikát használtak fel.
Először felvitték a tinta alapú elektródákat egy lapos műanyaglapra, majd a berendezést felragasztották egy felületre, jelen esetben egy durva, erős szövetre. Végül leszedték a szövetet, amelyen fennmaradtak az elektródák. Elviekben a műanyaglap használata ki is hagyható, a sima felület azonban növeli a felhelyezés precizitását.
Érdemes kiemelni, hogy a cellák nem olyan hatékonyak, mint a hagyományos, szilícium alapú eszközök. A felületet tekintve több cellára van szükség ugyanannyi energia megtermeléséhez, a hagyományos napelemekhez képest viszont kilogrammonként 18-szor több áramot tudnak előállítani. Bár a technológiának még sokat kell fejlődnie a gyakorlati alkalmazáshoz, a rugalmasság és kis tömeg miatt igen ígéretesnek tűnik.
Kép: Photo: Melanie Gonick/MIT

Zöldinfó
Verseny a vasútért: építészek álmodhatják meg a Közlekedési Múzeum új otthonát
Kiírták a debreceni Magyar Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázatát, amely újabb mérföldkő a város kulturális fejlődésében és a múzeum megvalósításában.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Kiírta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a Magyar Közlekedési Múzeum debreceni megépítését célzó beruházás építészeti tervpályázatát – az erről szóló hirdetmény a TED-en (Tenders Electronic Daily), az Európai Unió Hivatalos Lapjának közbeszerzési hirdetmények közzétételére szolgáló online felületén jelent meg – tájékozatott az alternativenergia.hu. A hirdetmény szerint a meghívásos tervpályázati eljárás részvételi szakaszának lezárulása után a meghívott keretszám tizenöt, amelyből a közvetlenül felkért pályázók száma kilenc. Amennyiben a közvetlenül felkért pályázók érvénytelen részvételi jelentkezést nyújtanak be, vagy nem nyújtanak be részvételi jelentkezést, úgy a kiíró az alkalmas pályázókat hívja meg a keretszám eléréséig – olvasható a kiírásban. A tervpályázat megjelenését a debreceni önkormányzat is üdvözölte, amely az MTI-hez hétfőn eljutatott közleményében azt írta, a pályázat jelentős lépés a régóta várt múzeum létrehozásának folyamatában, és megerősíti Debrecen szerepét a régió és az ország kulturális és turisztikai életében.
“A tervpályázati hirdetmény megjelenése egy újabb mérföldkő a projekt életében, amelynek célja egy modern, innovatív és a jövőbe mutató épületegyüttes megtervezése, méltó otthont biztosítva a Magyar Közlekedési Múzeum gyűjteményének” – olvasható a közleményben. Hozzátették, a pályázat keretében a legkiválóbb építészirodák kapnak lehetőséget arra, hogy megálmodják azt az épületet, amely nemcsak funkcionálisan szolgálja ki a múzeumi igényeket, hanem építészeti minőségében is kiemelkedő, a környezethez illeszkedő, mégis egyedi megjelenésű lesz. Debrecen önkormányzata hangsúlyozta, a helyhatóság minden tőle telhetőt megtesz a beruházás sikeres megvalósításának támogatására, és szorosan együttműködik az Építési és Közlekedési Minisztériummal, valamint a kiválasztott tervezőkkel. “A városvezetés készen áll arra, hogy a beruházás minden fázisában aktívan részt vegyen, és biztosítsa a zökkenőmentes megvalósításhoz szükséges feltételeket, egyben részt vegyen a tervpályázat bírálóbizottságában” – írták a közleményben.
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Állami ingyen pénzre pályázhat, ha szigetelné a födémet!
-
Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás óta
Napelemes rendszerük van, de horrorvillanyszámlát fizetnek! Mi történt Budakeszin?
-
Zöldinfó23 óra telt el a létrehozás óta
Miért tiltják Magyarországon, ami egész Európában hódít? – Erkélynapelem-botrány
-
Zöldinfó4 nap telt el a létrehozás óta
Ingyenes támogatás társasházaknak: jön az okos mérés a távhőnél!
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Románia kivezeti az árkorlátozást – csak a rászorulók kapnak energiautalványt