Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Ha napelemet telepítene siessen, kicsúszhat a támogatásból

Létrehozva:

|

A rezsicsökkentés és az otthonfelújítási program miatt roham kezdődött a hazai piacon, a telepítéseket pedig tovább hátráltatja az inverterhiány.

A rezsicsökkentés részbeni eltörlésének hatására, az utóbbi hetekben valóságos roham alakult ki a hazai napelemes piacon – számol be a G7. A cégek az elmúlt időszakban eleve meglehetősen leterheltek voltak, most viszont még nehezebbé vált az igények kielégítése. Ezzel párhuzamosan fut az otthonfelújítási program, melynek lényege dióhéjban a következő: a gyermekes családok legfeljebb a beruházás 50 százalékát, maximum 3 millió forintot kaphatnak vissza a különböző felújítási munkálatok után. Mivel a pályázat keretében napelemtelepítés is elszámolható, a program önmagában fellendülést hozott a piacon. A támogatás csak teljesen befejezett felújítást követően, a számlák benyújtásával kapható meg, igényelni legkésőbb az utolsó számla kiállítását követő 60. napon lehet. A program december 31-én ér véget, a határidő vészesen közeleg.

A telepítéseket jelentősen lassítja, hogy az inverterek jelenleg globális hiánycikknek számítanak. Mivel a szolgáltatók gyakorlatilag nem is magukra a panelekre, hanem erre a berendezésre adják ki az engedélyeket, a rendszerek csatlakoztatása drasztikusan lassult az utóbbi időkben. A hazai vállalkozások korábban is éltek azzal a törvényes gyakorlattal, hogy az invertert leszámítva mindent kiépítettek, majd később, az eszköz megérkezésekor vitték azt ki az ügyfélhez. Ezeket a projekteket az inverter telepítésekor jelentették készre. A mostani hiány miatt azonban a cégek többsége már nem tudja garantálni, hogy a rendszert még 2022-ben befejezik, ez pedig az ügyfelek számára azzal jár, hogy elesnek az otthonfelújítási támogatástól.

A G7 információi alapján emiatt a piac elkezdett a szürke zónába csúszni: egyre többször, szabálytalanul már inverter nélkül készre jelentik a projekteket. A kivitelezésnél akár fel is szerelhetnek egy átmeneti invertert, amelyet a bejelentés után tovább is visznek azt a következő ügyfélhez. Ily módon maga a rendszer nem működik, támogatás ugyanakkor igényelhető utána. A lap a Magyar Államkincstárat is megkereste az ügyben, választ viszont egyelőre nem kaptak. A vonatkozó tájékozatóból az mindenesetre kiderül, hogy a támogatás folyósítása után 180 napig helyszínen ellenőrizhetik a felújítás elemeit. Szabálytalanság esetén a kért összeget kamattal növelve visszafizettetik. Az ügyfél szemszögéből ez azt jelenti, hogy csak a kamat összegét kockáztatja, hiszen máskülönben eleve elesne a támogatástól. A másik oldalon ezzel szemben komoly nyereséget hozhatnak a vándorinverterek. Érdemes azt is kiemelni, hogy átmeneti invertert adott esetben gyorsan, az ellenőrzés előtt is be lehet szerelni, így nem is biztos, hogy kiderül a visszaélés.

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!