Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Izgalmas fejlesztés a napelemes üvegház, eper terem a panelek alatt

Egy franciaországi farmon egyszerre termelik az energiát és termesztik az epret.

Létrehozva:

|

Az agrofotovoltaikára specializálódott Insolight egy 3000 négyzetméteres üvegházi beruházást indított el egy franciaországi eperfarmmal együttműködésben – számol be a PV Magazine. A létesítmény napelemeket, árnyékolókat és egy esővízgyűjtő rendszert kombinál. Bár évtizedek óta létezik, az agrofotovoltaika leginkább az elmúlt években kezdett el terjedni a technológiai előrelépéseknek köszönhetően. A megközelítés lényege, hogy a napelemeket mezőgazdasági alkalmazásokkal kombinálják, előfordul például, hogy a növények termesztésére épített üvegházak tetőrendszerében áttetsző napelem-modulok kapjanak helyet, ami bizonyos növényfajok esetében még elő is segítheti a növekedést. A svájci Insolight cég által bejelentett 3000 négyzetméteres agrofotovoltaikus üvegházas projekt Baszkföld franciaországi részén, a spanyol-francia határtól nem messze, Sames községben indult meg. A 190 kW beépített teljesítményű létesítmény várhatóan évente mintegy 260 MWh energiát termel majd, ami körülbelül 50 háztartás fogyasztásának felel meg. Az energiát első körben helyben fogyasztják el, a többletet pedig az ország S21 fotovoltaikus rendeletének megfelelően a francia EDF közműszolgáltatónak értékesítik tovább. A helyszín egy félig átlátszó napelemekkel és az árnyékoláshoz igazodó, eltávolítható ernyőkkel fedett üvegházból áll. Az Etchélécu Farm tulajdonosai azt remélik, hogy közel 15%-kal növelhetik epertermelésüket.

A gazdáknak 2018-ban nagyon alacsony terméssel kellett szembenézniük az éghajlati hatások miatt. Termésük védelme érdekében új üvegházat építettek, amelyet árnyékolópanelekkel, esővíz-visszanyerő rendszerrel és napelemekkel szereltek fel. Az üvegházban körülbelül 15 ezer eperpalántát tartanak a földtől körülbelül 1 méterre lévő ültetőkben, termésükkel a baszk partvidék éttermeit látják el.

Az Insolight agrivoltaikus üvegházmodelljét már használják Svájcban, a Contheyben található Agroscope mezőgazdasági kutatóközpontban. A napelemeket 2022 óta tesztelik egy málnaültetvényen. Az eredményeket 2026-tól fogják kiértékelni a dinamikus fényviszonyoknak a növények fejlődésére gyakorolt hatására összpontosítva.

Advertisement

Zöld Energia

Évi 617 tonnával kevesebb károsanyag: napelemes fejlesztéssel zöldül az Alstom mátranováki gyára

Az Alstom egy 1,5 megawatt kapacitású napelemparkkal zöldíti mátranováki gyárának villamosenergia-felhasználását.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A gyár éves villamosenergia-igényének 23 százalékát zöldárammal kiváltó beruházás során 6600 négyzetméternyi napelemet telepítenek majd a szakemberek – írja az alternativenergia.hu. A tájékoztatás szerint a napelemek 1600-1700 megawattóra zöldáramot biztosítanak majd évente gyár számára, amivel a telephely 617 tonna károsanyagkibocsátástól kíméli meg a környezetet évente. A cég emlékeztet, hogy a mátranováki gyárban négy évtizede kezdték meg a forgóvázkeretek gyártását metró- és vasúti szerelvényekhez. A Mátranovákon előállított termékek számos szerelvénytípusban megtalálhatóak Európa-szerte: a hagyományos és a nagysebességű vonatokban, elővárosi vonatokban, mozdonyokban és emeletes vasúti kocsikban.

Az Alstom a magyar vasúti közlekedés meghatározó szereplője, több mint 20 éve van jelen Magyarországon. Az ország egyik legnagyobb metrószerelvény-beszállítója, amely a budapesti metrószerelvények 50 százalékát gyártotta a 2-es valamint a 4-es metróvonalra, és az utóbbin közlekednek az első vezető nélküli metrók Közép- és Kelet-Európában. Emellett a MÁV 25 darab Traxx mozdonyt üzemeltet saját állományában, illetve számos további bérelt Alstom villamosmozdony fut Magyarországon. A vállalat ezen túlmenően modernizálta a MÁV-Start 59 elektromos motorvonatát is a legmodernebb ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel, amelynek köszönhetően ezek a szerelvények a korábbinál biztonságosabban és jóval hatékonyabban közlekedhetnek a magyar vasúti vonalakon – ismertette az Alstom.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák