Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Jöhet az elektromos autók szupergyors töltése

A szupergyors, az akkumulátort nem károsító töltés jelentősen megkönnyítheti az elektromos autók használatát.

Létrehozva:

|

Noha az elektromos autók egyre népszerűbbek, a hatótáv kérdése továbbra is probléma. Bár a legtöbb e-modell ingázásra vagy egyéb rövidebb utakra tökéletesen megfelel, hosszabb utakra már kevesebben vállalkoznak velük, főleg egy olyan, viszonylag gyér töltési infrastruktúrájú országban, mint amilyen hazánk. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy egy benzines vagy dízeles kocsihoz képest az elektromos autók töltése sok esetben meglehetősen hosszú folyamat. Egy új, az Amerikai Kémiai Társaság által készített jelentés alapján ugyanakkor a szakértők megoldást találhattak a problémára – számol be a Washington Post. A kutatók szerint technikájukkal mindössze tíz perc alatt 90 százalékos töltöttséget lehet elérni. A csapat úgy gondolja, az újítás nagyjából öt év alatt érheti el a piacot, megjelenése pedig fordulatot hozhat. Eric Dufek az Idahói Nemzeti Laboratórium munkatársa szerint a cél az, hogy nagyon közel kerüljenek a benzines töltés sebességéhez.

Az Egyesült Államokban augusztusban fogadták el az inflációcsökkentési törvényt, a hatalmas törvénycsomag keretében az elektromos autók vásárlását is ösztönözik. Az elérhető támogatás ellenére sokan még mindig a leggazdagabbak kiváltságának tekintik az ilyen modelleket. Amerikában – és sok más országban – a töltőállomásoknál változatos töltési technikák érhetőek el, melyek más-más töltési időt biztosítanak. A leglassabbak 40-50 óra alatt töltik fel az akkumulátort, míg a leggyorsabbakkal akár 20 perc alatt is elérhető 80 százalékos töltöttség. Az igazán gyors töltés kivitelezése viszont eddig akadályokba ütközött, részben azért, mert ha túl gyors a folyamat, az károsíthatja az akkumulátort.

Dufek és kollégái gépi tanulás segítségével mérték fel az akkumulátorok öregedését gyors töltés mellett. A csapat olyan módszereket talált, melyekkel 10 perc alatt akár 90 százalékos töltöttség is elérhető, a szakértők pedig abban bíznak, hogy ennél jobb értéket is elérhetnek. Dufek szerint eredményeik legfontosabb következménye az lenne, ha sikerülne a gyártókat kisebb akkumulátorok gyártására, vagyis olcsóbb elektromos autók előállítására ösztönözni. A gyors töltésnek köszönhetően nem kellene aggódni az állandó megállás, töltés miatt. Marc Geller, az amerikai Elektromos Jármű Szövetség szóvivője hozzátette, a töltés valójában messze nem akkora gátló tényező, mint sokan érzékelik. A tulajdonosok többsége továbbra is otthon tölti kocsiját, ez ugyanis olcsóbb és kényelmesebb megoldás.

Advertisement

Zöld Közlekedés

EU célok a tisztább közlekedés felé – energiahatékonysági fejlesztések

A Modernizációs Alap legújabb kifizetésében Magyarország is komoly forráshoz jut.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Az Európai Bizottság bejelentette , hogy az Európai Beruházási Bankkal közösen 3,66 milliárd eurót folyósított a Modernizációs Alapból 34 energiával kapcsolatos projekt támogatására kilenc uniós tagállamban, köztük Magyarországon – írja az alternativenergia.hu. A brüsszeli közlemény szerint a finanszírozás forrását az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszerből (EU ETS) származó bevételek jelentik. A csütörtökön bejelentett beruházásokra fordított pénz a Modernizációs Alapból valaha folyósított legmagasabb összeg, ezzel a 2021 januárja óta kifizetett teljes finanszírozás jelenleg 19,1 milliárd eurót tesz ki – írták. A csütörtöki kifizetés kedvezményezettje Horvátország (170 millió euró), Csehország (1,05 milliárd euró), Görögország (113,6 millió euró), Magyarország (181,3 millió euró), Lettország (40 millió euró), Litvánia (37 millió euró), Lengyelország (1,33 milliárd euró), Románia (712,3 millió euró) és Szlovénia (19,7 millió euró). Most első alkalommal részesül ilyen támogatásban Görögország, amely 2024 januárjában vált a Modernizációs Alap kedvezményezettjévé – tájékoztattak. A támogatásban részesült 34 projekt a megújuló villamosenergia-termelésre, a megújuló energiaforrások használatára és bevezetésére, az energiahálózatok korszerűsítésére és az energiahatékonyságra összpontosít. A támogatott projektek közé tartozik a középületek energiahatékonyságának javítása Magyarországon.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák