

Zöld Közlekedés
Made in Kecskemét: magyar napelemes csoda a világ élvonalában
Saját fejlesztésű, kizárólag napenergiával működő járművükkel indulnak útnak a kecskeméti Neumann János Egyetem hallgatói és oktatói a világ egyik legnagyobb presztízsű fenntarthatósági versenyén.
Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Saját tervezésű és építésű napelemes járművükkel vesznek részt a kecskeméti Neumann János Egyetem hallgatói és oktatói a világ egyik legismertebb fenntarthatósági és mérnöki kihívásán, az ausztráliai Bridgestone World Solar Challenge versenyen – írja az alternativenergia.hu. Fülöp Tamás, az egyetem rektora az autó csütörtöki, kecskeméti bemutatóján kiemelte: ez a projekt egyszerre szól a jövőről, a mérnöki kiválóságról és a fenntarthatóságba vetett hitről. Hozzátette, büszkék arra, hogy az egyetemen olyan műhelymunka folyik, amely világszínvonalú eredményekhez vezethet, és – bár technikai sportról van szó – a csapatszellemben van a titka. Az egyetem csapata a megmérettetés egyedüli magyar résztvevője. A bemutatón elhangzott: a verseny célja nem csupán az ausztrál kontinensen való átkelés, a több mint 3000 kilométer megtétele, hanem az, hogy a világ vezető műszaki egyetemei és innovációs csapatai olyan járműveket hozzanak létre, amelyek kizárólag napenergia segítségével képesek leküzdeni ezt a távot – mindezt a hatékonyságra, az aerodinamikára és a mérnöki kreativitásra, valamint a tudásra építve. Az egyetem szempontjából az esemény iparági partnerségeket is jelent az energetikai, autóipari, mérnöki, pénzügyi, anyagtudományi és informatikai szektorban.
A kecskeméti Neumann János Egyetem nem először áll rajthoz ezen a megmérettetésen: 2015-ben a Megalux névre keresztelt jármű már sikeresen teljesítette a kihívást, akkor a magyar csapat történetében először végig haladt a teljes versenytávon. A tájékoztatás szerint az egyetem fenntartója, a Neumann János Egyetemért Alapítvány kulcsszerepet játszott a projekt szakmai és anyagi kereteinek biztosításában, csakúgy, mint a Kecskeméti Felsőoktatásért Alapítvány és azok a szponzorok, illetve vállalati partnerek, amelyek hittek abban, hogy egy regionális felsőoktatási intézmény is képes világméretű innovációra. Szemerey Szabolcs stratégiai igazgató kiemelte, hogy a szponzorok és az alapítványi modell biztosította rugalmasság és stratégiai fókusz nélkül a Neumann Solar Projekt nem valósulhatott volna meg. Ez is bizonyítja, hogy a hazai felsőoktatás képes hidat építeni a tudomány, a gazdaság és a társadalmi felelősségvállalás között – fogalmazott.
A kecskeméti egyetem csapata, a Neumann Solar Team több mint egy éven át dolgozott a jármű fejlesztésén, a megújult napelemes rendszer, az ultrakönnyű composit szerkezet, valamint az energiamenedzsmentet támogató mesterséges intelligencia által is tervezett irányítás mind a jármű egyediségét erősíti. Kun Krisztián csapatkapitány arról beszélt, hogy úgy érzi, “megalkották a magyar műszaki felsőoktatás TOP1 termékét”. A mintegy 150 kilogramm tömegű versenyautóban, amelyet egy kétezer watt teljesítményű motor hajt, nincs egyetlen megvásárolható, kész alkatrész sem. A négy és fél méter hosszú és két méter széles, teljesen egyedi autón hat négyzetméter napelem van, és a pilóta nagyjából 8 centiméterrel a föld felett ülve, óránkénti 80 kilométer átlagsebességgel képes haladni – ismertette. Kiemelte: a háromezer kilométer több mint nyolcvan százaléka kietlen sivatag, ahova még az ausztrál őslakosok is felkészülten indulnak el. A verseny egyébként 100 tonnás kamionok vagy éppen kenguruk közt – forgalomban – zajlik. Esténként pedig a csapat sátrat ver a sivatagban – tette hozzá a csapatkapitány. Az ötnapos verseny hivatalos rajtja 2025. augusztus 24-én lesz az ausztráliai Darwin városában, a cél pedig a több mint 3000 kilométerrel délebbre található Adelaide.

Zöld Közlekedés
Magyar mérnöki csúcstechnológia: intelligens forgalomirányítás a BME és Magyar Közút közös projektjében
A „digitális iker” segítségével nemcsak a közlekedés biztonsága növekszik, hanem lehetőség nyílik a vezetőtámogató és önvezető rendszerek fejlesztésére is, ami a jövő intelligens közúti forgalomirányításának alapját képezi.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Világviszonylatban is kiemelkedő fejlesztés zárult le az M1-M7 autópálya közös szakaszán: a napokban helyezték üzembe azt a szuperszámítógéppel kiegészített rendszert, amely a forgalom valós idejű érzékelése és modellezése révén a jövő közúti közlekedésének alapvető építőeleme lesz – közölte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) az MTI-vel – írja az alternativenergia.hu. A közlemény szerint a Magyar Közút munkatársai az M1-M7 autópálya mintegy 800 méternyi budaörsi szakaszán 39 különböző szenzort helyeztek el, amelyek valós időben figyelik a járművek mozgását a kijelölt útszakasz mindkét oldalán, az így keletkezett információkat pedig folyamatosan továbbítják a cég adatközpontjában elhelyezett szuperszámítógépbe. A BME Gépjárműtechnológia Tanszékének munkatársai elvégezték a kihelyezett műszerek (radarok, LIDAR, hőkamerák, és különböző látószögű optikai kamerák) kalibrálását, valamint kidolgozták és betanították a mesterségesintelligencia-alapú modelleket, így a rendszer képes az útszakasz digitális leképzésére. Ebben a “digitális iker” néven futó rendszerben valós időben jelenik meg az autópálya összes tereptárgya, valamint az ott közlekedő valamennyi jármű – tették hozzá.
“A digitális iker ugyanakkor ideális lehetőséget teremt a vezetőtámogató vagy önvezető rendszerek tesztelésére is” – mondta a közlemény alapján Rövid András, a BME környezetérzékeléssel foglalkozó kutatócsoportjának vezetője és az Eureka projekt szakmai vezetője. Az M1-M7 okosautópálya-szakasza a jelenlegi 800 méterről hónapokon belül 1500 méteresre bővül, tovább növelve a tesztelési lehetőségeket – közölték. Kiemelték, hogy az itt nyert értékes tapasztalatokra építve kezdődhet majd meg a jövő közlekedésének alapját képező intelligens forgalomirányítás infrastruktúrájának nagyobb léptékű kiépítése; a fejlesztés egyik kiemelt célja a balesetek számának drasztikus visszaszorítása. Emellett egy ilyen rendszer képes olyan dinamikus forgalomirányítási műveletek önálló, biztonságos végrehajtására is, mint például a leállósávok helyzetfüggő használata – fejtették ki.
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Mit kell tennie, ha van otthon napeleme? Új kötelezettséget vezetnek be!
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Miért tiltják Magyarországon, ami egész Európában hódít? – Erkélynapelem-botrány
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Csendesebb ünnep várható: elmarad az augusztus 20-ai tűzijáték Cegléden
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
A hazai kutatók is figyelmeztetnek a talaj vészes állapotára
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Elárasztás mentheti meg a jövő erdőit – a Beregben már működik