Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Made in Kecskemét: magyar napelemes csoda a világ élvonalában

Saját fejlesztésű, kizárólag napenergiával működő járművükkel indulnak útnak a kecskeméti Neumann János Egyetem hallgatói és oktatói a világ egyik legnagyobb presztízsű fenntarthatósági versenyén.

Létrehozva:

|

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Saját tervezésű és építésű napelemes járművükkel vesznek részt a kecskeméti Neumann János Egyetem hallgatói és oktatói a világ egyik legismertebb fenntarthatósági és mérnöki kihívásán, az ausztráliai Bridgestone World Solar Challenge versenyen – írja az alternativenergia.hu. Fülöp Tamás, az egyetem rektora az autó csütörtöki, kecskeméti bemutatóján kiemelte: ez a projekt egyszerre szól a jövőről, a mérnöki kiválóságról és a fenntarthatóságba vetett hitről. Hozzátette, büszkék arra, hogy az egyetemen olyan műhelymunka folyik, amely világszínvonalú eredményekhez vezethet, és – bár technikai sportról van szó – a csapatszellemben van a titka. Az egyetem csapata a megmérettetés egyedüli magyar résztvevője. A bemutatón elhangzott: a verseny célja nem csupán az ausztrál kontinensen való átkelés, a több mint 3000 kilométer megtétele, hanem az, hogy a világ vezető műszaki egyetemei és innovációs csapatai olyan járműveket hozzanak létre, amelyek kizárólag napenergia segítségével képesek leküzdeni ezt a távot – mindezt a hatékonyságra, az aerodinamikára és a mérnöki kreativitásra, valamint a tudásra építve. Az egyetem szempontjából az esemény iparági partnerségeket is jelent az energetikai, autóipari, mérnöki, pénzügyi, anyagtudományi és informatikai szektorban.

A kecskeméti Neumann János Egyetem nem először áll rajthoz ezen a megmérettetésen: 2015-ben a Megalux névre keresztelt jármű már sikeresen teljesítette a kihívást, akkor a magyar csapat történetében először végig haladt a teljes versenytávon. A tájékoztatás szerint az egyetem fenntartója, a Neumann János Egyetemért Alapítvány kulcsszerepet játszott a projekt szakmai és anyagi kereteinek biztosításában, csakúgy, mint a Kecskeméti Felsőoktatásért Alapítvány és azok a szponzorok, illetve vállalati partnerek, amelyek hittek abban, hogy egy regionális felsőoktatási intézmény is képes világméretű innovációra. Szemerey Szabolcs stratégiai igazgató kiemelte, hogy a szponzorok és az alapítványi modell biztosította rugalmasság és stratégiai fókusz nélkül a Neumann Solar Projekt nem valósulhatott volna meg. Ez is bizonyítja, hogy a hazai felsőoktatás képes hidat építeni a tudomány, a gazdaság és a társadalmi felelősségvállalás között – fogalmazott.

A kecskeméti egyetem csapata, a Neumann Solar Team több mint egy éven át dolgozott a jármű fejlesztésén, a megújult napelemes rendszer, az ultrakönnyű composit szerkezet, valamint az energiamenedzsmentet támogató mesterséges intelligencia által is tervezett irányítás mind a jármű egyediségét erősíti. Kun Krisztián csapatkapitány arról beszélt, hogy úgy érzi, “megalkották a magyar műszaki felsőoktatás TOP1 termékét”. A mintegy 150 kilogramm tömegű versenyautóban, amelyet egy kétezer watt teljesítményű motor hajt, nincs egyetlen megvásárolható, kész alkatrész sem. A négy és fél méter hosszú és két méter széles, teljesen egyedi autón hat négyzetméter napelem van, és a pilóta nagyjából 8 centiméterrel a föld felett ülve, óránkénti 80 kilométer átlagsebességgel képes haladni – ismertette. Kiemelte: a háromezer kilométer több mint nyolcvan százaléka kietlen sivatag, ahova még az ausztrál őslakosok is felkészülten indulnak el. A verseny egyébként 100 tonnás kamionok vagy éppen kenguruk közt – forgalomban – zajlik. Esténként pedig a csapat sátrat ver a sivatagban – tette hozzá a csapatkapitány. Az ötnapos verseny hivatalos rajtja 2025. augusztus 24-én lesz az ausztráliai Darwin városában, a cél pedig a több mint 3000 kilométerrel délebbre található Adelaide.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Tesla vezet, de jönnek a kínai márkák is a hazai használtautó-piacra

Az elektromos márkák egy-két év múlva jelennek meg nagyobb tömegben a használtautó-piacon.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet az Ön rendszere! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A magyarországi használtautó-piacon a 2026-2027-es időszakban, a flottaautók kifutásával, második hullámként jelenhet meg nagyobb tömegben a használt elektromos autók kínálata – erre számít az egyik legjelentősebb piaci szereplő, az országos kereskedelmi hálózattal rendelkező Das WeltAuto. Az alternativenergia.hu kifejti: az elektromos autók aránya a teljes használtpiacon még mindig elenyésző, a szegmens azonban látványosan élénkül. A használtautó-piac stabilan növekszik, miközben új korszak kezdődik: az elektromos és kínai márkák megjelenése átrajzolja a jövő kínálatát – hívja fel a figyelmet Tóth Péter, a Das WeltAuto értékesítési igazgatója. A közleményben idézik a Datahouse statisztikáját, amely szerint a Tesla továbbra is a legjelentősebb elektromos márka a magyarországi használtautó-piacon, 2655 tranzakcióval és 0,38 százalékos részesedéssel. A kínai újhullámos márkák (MG, BYD, Omoda, DFSK, Jaecoo, Lynk & Co, Aiways, NIO stb.) összesen 1155 jármű eladásával még csak 0,17 százalékos szeletet fednek le a piacból, de megjelenésük már jól látható. A kínai márkák mezőnyét az MG közel 800 autóval vezeti, ugyanakkor a BYD gyorsan növeli ismertségét – teszik hozzá.

A közleményben emlékeztetnek arra, hogy a teljes magyarországi használtautó-piac 2025 első kilenc hónapjában lendületben maradt: közel 700 ezer tulajdonosváltás történt január és szeptember között, 2,8 százalékkal haladva meg az előző év azonos időszakának adatát. Szeptemberben ismét 80 ezer fölé emelkedett a havi tulajdonosváltás. A magyar használtautó-piacot változatlanul három márka – az Opel, a Volkswagen és a Suzuki – uralja. A piacszegmensre bontott szerkezet stabil: a kompakt (C-szegmens) és kisautó (B-szegmens) továbbra is a legnépszerűbb, eközben az SUV-láz a használt járművek esetében jóval visszafogottabb, mint az új autóknál. A tranzakciók közel ötöde (19,2 százalék) Budapesten zajlik, a főváros és agglomerációja az országos forgalom több mint harmadát (35,8 százalék) adja. Tóth Péter közölte, a Das WeltAuto hálózatában azt tapasztalják, hogy az ellenőrzött előéletű autók gyorsabban találnak gazdára, még a bizonytalanabb piaci környezetben is. A vásárlók ma sokkal tudatosabbak: a bizalom és az átlátható szerviztörténet felértékelődött – mutatott rá.

A Das WeltAuto a Volkswagen konszern márkáit forgalmazó Porsche Hungaria használtautó-üzletága. A 30 márkakereskedésből álló országos értékesítői hálózatban a vevők állapotfelmérésen átesett, gondosan szervizelt autók közül választhatnak, a legjobb minőségű járművek esetében a cég garanciát is vállal.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák