Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Mekkora a világ legnagyobb tetőre szerelt napelemes rendszere?

A dubaji repülőterek a világ legnagyobb tetőtéri napelem projektjét indítják el, hogy jelentősen csökkentsék szénlábnyomukat és támogassák a zöld légiközlekedést.

Létrehozva:

|

Dubaj úttörő lépést tett a fenntartható légiközlekedés felé, miután a város nemrégiben bejelentette a világ legnagyobb tetőtéri napelemes projektjének megkezdését a Dubai International (DXB) és a Dubai World Central (DWC) repülőtereken. Az ambiciózus kezdeményezés célja, hogy a megújuló energia használatával jelentősen csökkentse a repülőterek karbonlábnyomát, és hozzájáruljon a zöldebb, környezetbarátabb légiközlekedéshez, írja az interestingengineering.com. A dubaji repülőterek partnerséget kötöttek a Dubai Electricity and Water Authority (DEWA) leányvállalatával, az Etihad Clean Energy Development Company-val, amely a projektet irányítja. A tervek szerint 2026-ra 62 904 napelemet telepítenek a repülőterek tetőszerkezetére, amelyek összesen 39 megawatt csúcsteljesítményű energiát fognak előállítani. A napelemek évente mintegy 60 346 megawattóra villamos energiát termelnek, ami körülbelül 23 000 tonna szén-dioxid-kibocsátás ellensúlyozását teszi lehetővé. Ez a kibocsátáscsökkenés megfelel 5000 autó eltávolításának az utakról, illetve 3000 háztartás éves energiafogyasztásának fedezésével egyenértékű.

A napenergia az energiaigény 6,5%-át fogja fedezni a Dubai International repülőtéren, míg a Dubai World Central repülőtér esetében ez az arány eléri a 20%-ot, hozzájárulva a tisztább és intelligensebb működéshez. Saeed Mohammed Al Tayer, a Dubaji Legfelsőbb Energiaügyi Tanács alelnöke és a DEWA ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy az emirátus hosszú távú energiapolitikai céljai ambiciózusak: 2030-ra az energiamix 25%-át, 2050-re pedig 100%-át tiszta energiaforrásokból kívánják biztosítani. Al Tayer elmondása szerint a tiszta energiakapacitás 2030-ra akár a 27%-ot is elérheti, ami Dubaj zöld stratégiájának jelentős mérföldköve.

A dubaji repülőterek vezérigazgatója, Paul Griffiths szerint a repülőterek energiafelhasználása lehetőséget és egyben felelősséget is jelent a fenntarthatóság előmozdítására. „Számunkra ez nem csupán napelemek telepítéséről szól, hanem arról, hogy a fenntarthatóságot minden tevékenységünk középpontjába helyezzük” – nyilatkozta Griffiths. „Minden egyes kilowatt, amelyet megújuló forrásokból termelünk, közelebb visz minket a szénlábnyomunk csökkentéséhez és működésünk jövőbeni biztosításához.”

Dr. Waleed Alnuaimi, az Etihad ESCO vezérigazgatója is megerősítette, hogy a dubaji repülőterekkel való partnerségük a város fenntarthatósági céljainak elérésében kulcsszerepet játszik. Az Etihad ESCO, amelyet a DEWA alapított 2013-ban, célul tűzte ki, hogy Dubaj a régió vezető energiahatékonysági példájává váljon, és az emirátus épített környezetében előmozdítsa a tiszta energia használatát.

Zöld Energia

Árnyék és napelem: hogyan csökkenthető a teljesítményvesztés?

Német szakértők olyan napelemek megalkotásán dolgoznak, amelyek számára nem okoz gondot a részleges árnyékolás.

Létrehozva:

|

Szerző:

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

Nem ritka, hogy a tetőre telepített napelemek részben árnyékban legyenek, ez pedig különleges kihívást jelent a modulok számára. A Fraunhofer Szilícium Fotovoltaikus Központ (CSP) vizsgálata alapján már a panel felületének 5 százalékos árnyékolása is súlyos teljesítményvesztéshez vezethet – számol be a PV Magazine. A szeptemberig tartó SegmentPV projekt keretében a Fraunhofer CSP kutatói a német fotovoltaikus gyártó AE Solarral együttműködve fejlesztettek ki egy részleges árnyékoláshoz optimalizált modult. A kedvezőtlen árnyékolás a napelemek egy részének túlmelegedéséhez vezethet, ezek a forró pontok pedig rontják a megbízhatóságot és hozzájárulnak a burkolatban lévő polimerek öregedéséhez. Ennek megakadályozására egy módosított, hot forrópont-mentes (HSF) modult fejlesztettek ki. A szegmentált elrendezés és az integrált bypass diódák használata nagyobb energiahozamot és alacsonyabb forrópont-kockázatot eredményez. A cél a fotovoltaikus rendszer megbízhatóságának biztosítása volt, különösen részlegesen árnyékolt tetőkön.

A Fraunhofer CSP szakértőinek feladata a napelemek és az integrált diódák jellemzésére és értékelésére volt, különféle technológiák (például PERC, TOPCON) esetében vizsgálták meg, hogy a megvilágítás milyen hatásokkal jár. Az integrált aktív és passzív bypass diódák hőmérsékletfüggő viselkedését is tesztelték, hogy meghatározzák a struktúra számára optimális, a lehető legkisebb veszteséggel járó bypass diódákat. Az eredmények alapján az AE Solar különböző elrendezéseket készített a modul felületének szegmentálására, és új modulterveket fejlesztett ki.

Ezek közül néhányat prototípusként le is gyártottak a további elemzésekhez, majd kiterjedt tesztek következtek. A Fraunhofer CSP szerint ez magában foglalta a laboratóriumi körülmények között végzett folyamatos, termomechanikai terhelési ciklusos kísérleteket és árnyékolási teszteket. Az első eredmények pozitívak voltak, a hosszú távú megbízhatósági vizsgálatok várhatóan a projekt végére fejeződnek be. Az AE Solar ezután a lehető leggyorsabban piacra kívánja dobni az új generációs forrópont-mentes napelemeket.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák