Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Mennyire romlik le egy napelem 16 év alatt?

Egy új vizsgálat alapján a véltnél ellenállóbbak lehetnek a napelemek.

Létrehozva:

|

Szakértők egy csoportja az amerikai Nemzeti Megújuló Energia Laboratórium (NREL) HOMER szoftverét használta fel hogy kiszámítsa, mennyit degradálódott két, 2003 óta működő két, tetőre telepített napelemes rendszer Németországban – számol be a PV Magazine. A kutatók a rendszerek energiatermelékenységére összpontosítottak. A Lengyel Tudományos Akadémia munkatársai arra jutottak, hogy 16 év alatt 1,9, illetve 2,9 közötti volt a csökkenés, az érintett napelemek a délnyugat-németországi Sinsheim városában találhatóak.

Az első, egy 37,8 kilowattos, hálózatra kapcsolt rendszer 252 darab, egyenként 150 watt teljesítményű üveghátlapos napelemmodulból áll, amelyeket a Suntech kínai gyártó készített. A második berendezés egy 18,48 kilowattos napelemes rendszer, amely 112 Suntech-féle, 165 wattos üveghátlapos modulból épül fel. Mindkét rendszerben a német Solarmax gyártó invertereit használják.

Az NREL HOMER szoftverével végzett elemzés szerint a fotovoltaikus berendezések a 2004-2021 közötti időszakban összesen 958 megawattórát termeltek. Azt is megfigyelték, hogy a nagyobb rendszerben 2009-ben és 2010-ben néhány inverter-meghibásodás történt.

Az adatok arról árulkodnak, hogy a 18,48 kilowattos rendszer nagyobb energiaegység-termelékenységet mutatott a 37,8 kilowattoshoz képest, különösen 2009-ben és 2014-2015-ben. Megállapították tovább, hogy az első rendszer éves degradációs tényezője 0,11 százalék per év, míg a második rendszer esetében ez 0,20 százalék per év volt. Az elérhető besugárzásra jutó tényleges energiatermelés előbbi napelemnél 0,817, utóbbinál pedig 0,826 volt. A mért fajlagos hozam és az elméleti fajlagos hozam aránya a működés első két évében 96,8 százalék, illetve 95,8 százalék volt.

A vizsgálat a nagyobb rendszernél 1,9 százalékos, a kisebb rendszerben pedig 2,9 százalékos teljesítménycsökkenést mutatott ki a 16 éves időszak alatt. Az éves teljesítménycsökkenési arány 0,20 százalék per év, valamint 0,11 százalék per év volt, ezt a szakértők a szakirodalomban szereplő értékekhez képest jelentősen alacsonyabb értéknek tekintik.

Advertisement

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!