

Zöld Közlekedés
MGE: csökkent a forgalomba helyezett új személygépjárművek száma Magyarországon
Magyarországon 2022-ben 111 524 darab új személygépjárművet helyeztek forgalomba, 8,5 százalékkal kevesebbet 2021-hez képest – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) hétfőn az MTI-vel.
Kiemelték, hogy jelentős csökkenés volt a kishaszonjárművek piacán, ahol az előző évinél 23,2 százalékkal kevesebb, 17 652 modellt regisztráltak 2022-ben. A tájékoztatás szerint tavaly 4709 tisztán elektromos személyautót helyeztek forgalomban, 9,2 százalékkal többet, mint a megelőző évben, a 2022-ben forgalomba állított plug-in hibrid személyautók száma 4876 volt, 15,1 százalékkal több 2021-hez képest. Összefoglalójában az egyesület rámutatott arra, hogy az elektromos autók száma bár gyors ütemben növekszik, 2022 végére a várhatónál jelentősen kevesebbet helyeztek forgalomba, így összességében a regisztrált új autók mindössze 4 százaléka tisztán elektromos, és hasonló arányt képviselnek a tölthető hibrid modellek.
Az MGE közleménye szerint a nagyhaszonjárművek piaca 2022-ben jelentős, 27,5 százalékos növekedést hozott egy év alatt. A közúti nehéz pótkocsi értékesítési trendje, ha sokkal lassabban is, de követte a nagyhaszonjármű piac alakulását, 2022-ben 3356 közúti pótkocsit helyeztek forgalomba 10,5 százalékkal többet 2021-hez képest. Az autóbuszok piaca tavaly egész évben gyengélkedett, 2022-ben 691 autóbuszt helyeztek forgalomba, 31,7 százalékkal kevesebbet az előző évinél. Az egyesület arra hívta fel a figyelmet, hogy az új autóbuszok iránti alacsony szintű kereslet jelentős probléma, ugyanis a személyszállítás további és gyors megújítása biztonsági és környezetvédelmi okból sürgető igény.
A motorkerékpár piac 2022-ben is bővült, ami köszönhető volt a pandémia visszaszorulásának, illetve a tudatos, költséghatékonyabb közlekedés előtérbe kerülésének. A növekedés lendületét a gyártók kiszolgálási kapacitásának ingadozása némileg visszafogta, de így is 12,9 százalékos emelkedést ért el a piac – írták. Tájékoztatásuk szerint visszaesés tapasztalható a használt autók piacán is, 2022-ben 137 412 használt autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 4,5 százalékos csökkenés egy év alatt. A visszaesés oka elsősorban a gazdasági helyzet és a forint-euró árfolyam jelentős emelkedése – írják a közleményben. Az MGE becslése szerint az idén a személyautók piacán mintegy 10 százalékos csökkenés várható, a magyar autópiac továbbra is a százezres darabszám felett fog teljesíteni 2023-ban. Jelentős növekedésre számítanak az elektromos autók iránti keresletben, ebben szerepet játszhat az üzemanyag- és energiaárak alakulása. Pozitív évre számít az egyesület a motorkerékpár-eladásoknál is, ahol 10 százalékos növekedést prognosztizál.

Zöld Közlekedés
Hatalmas akkumulátorgyár létesítését tervezi a Porsche
A Porsche, a Volkswagen konszern sportkocsikat gyártó leányvállalata jelentősen növelné kapacitását az elektromos autókban használatos akkumulátorok gyártásában.

A Porsche évi 10-20 gigawattóra áramtároló kapacitással rendelkező akkumulátorcellák előállítására alkalmas üzemberuházást tervez a következő években – jelentette be Lutz Meschke, a Porsche pénzügyi igazgatója szerdán a stuttgarti vállalat féléves eredménybeszámolója alkalmából tartott telefonos konferenciabeszélgetésen. A Porsche befektetőket is toboroz beruházási terve megvalósításához. “Egy 20 gigawattórás akkumulátorcella-üzem 2-3 milliárd eurós beruházást igényel” – mondta Meschke, hozzátéve, hogy a cég számára ez túl nagy pénzügyi terhet jelentene, ezért külső befektetőket is be kíván vonni.
A Porsche májusban teljes egészében átvette a korábban a Customcells vállalattal üzemeltetett Cellforce akkumulátorcellás közös vállalatot. A közös vállalat eredetileg 100 megawattóra kapacitást tervezett létesíteni egy Reutlingen és Kirchentellinsfurt közös ipari területén fekvő üzemben. A Porsche a nagyteljesítményű cellákkal kapcsolatos terveit a Volkswagen konszern akkumulátoros leányvállalatával, a Powerco-val együttműködésben valósítaná meg. A Cellforce és a Powerco együttműködése szinergikus előnyöket kínál – mutatott rá Meschke. Egyrészt a Powerco úgynevezett “egységcellát” tervez a konszern tömegmárkái számára kialakítani, másrészt a Volkswagen konszernnek részesedése van a svéd Northvolt akkumulátorgyártó vállalatban is, amellyel együtt nagyteljesítményű cellákat akarnak gyártani Észak-Svédországban. A Porsche akkumulátorcellákat gyártó üzemének a helyszínéről még nem született döntés – mondta Meschke. Megfogalmazása szerint ehhez “szépségversenyt” rendeznek majd európai országok, valamint az Egyesült Államok és Kanada bevonásával.