

Zöld Közlekedés
Mutatjuk mekkorát emelkedik az elektromos autók töltése Magyarországon
Egyre emelkednek a tarifák a nyilvános hazai töltőpontokon.
Az energiaárak emelkedése Európa-szerte megnehezítheti az elektromos autók terjedését, Magyarországon viszont különösen súlyos a helyzet – számol be a Telex. A nyilvános hazai töltőpontokon tavaly tavasszal és ősszel is emelkedtek a tarifák, a tendencia pedig várhatóan hasonló lesz 2023-ban. Elsőként az MVM Mobiliti adta közre 2023. január 2-től érvényes díjtáblázatát, ez alapján 2023-ban bizonyos töltéstípusoknál oszloponként eltérő tarifákat alkalmaznak majd. Ez a szolgáltató szerint lehetővé teszi, hogy az az árakat folyamatosan felülvizsgálva a legkedvezőbb tarifát tudják biztosítani a felhasználók számára.
Napelemes rendszerek elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen (x)
A Mobiliti hálózatán 2022 áprilisban percenként 120 forintra emelték a 100 kilowattnál nagyobb teljesítményű ultratöltés árát, novemberben pedig 150 forintra. 2023-ban a szolgáltatás percenként 415 forintba fog kerülni. A legolcsóbb, 22 kilowattos AC-töltési lehetőségért januártól kilowattóránként minimum 170 vagy akár 375 forintot kérnek majd, míg a köztes lépcsőfoknak tekinthető, minimum 40, maximum 50 kilowattos AC és DC villámtöltés ára percenként 140-240 forintba kerülhet.
A HVG számítása alapján így a kedvező, 100 kilométeren 16,7 kilowattórát fogyasztó Hyundai Kona electric modellnél közel 10 liter benzin árának megfelelő összegért lehet majd 100 kilométer megtételéhez elegendő elektromos áramot tölteni a leglassabb, 22 kilowattos Mobiliti oszlopoknál. Számos villanyautó esetében a benzines járművekét messze meghaladó költséget jelent majd az MVM töltőinek használata.
A nyilvános töltési lehetőségek országszerte drágulnak, több magyar településen pedig megszüntették a zöld rendszámos, tisztán elektromos vagy plug-in hibrid autók ingyenes parkolását. Mivel közben a visszatáplálási lehetőség szüneteltetésével a napelemes beruházásokat is ellehetetlenítették, a hálózatról vásárolt áram pedig drága, sok potenciális elektromos autós számára az otthoni töltés vonzereje is csökkent. Ennek ellenére az ilyen modellek továbbra is kevésbé szennyezőek, használatuk, karbantartásuk és javításuk pedig egyszerűbb és olcsóbb.

Zöld Közlekedés
Hatalmas akkumulátorgyár létesítését tervezi a Porsche
A Porsche, a Volkswagen konszern sportkocsikat gyártó leányvállalata jelentősen növelné kapacitását az elektromos autókban használatos akkumulátorok gyártásában.

A Porsche évi 10-20 gigawattóra áramtároló kapacitással rendelkező akkumulátorcellák előállítására alkalmas üzemberuházást tervez a következő években – jelentette be Lutz Meschke, a Porsche pénzügyi igazgatója szerdán a stuttgarti vállalat féléves eredménybeszámolója alkalmából tartott telefonos konferenciabeszélgetésen. A Porsche befektetőket is toboroz beruházási terve megvalósításához. “Egy 20 gigawattórás akkumulátorcella-üzem 2-3 milliárd eurós beruházást igényel” – mondta Meschke, hozzátéve, hogy a cég számára ez túl nagy pénzügyi terhet jelentene, ezért külső befektetőket is be kíván vonni.
A Porsche májusban teljes egészében átvette a korábban a Customcells vállalattal üzemeltetett Cellforce akkumulátorcellás közös vállalatot. A közös vállalat eredetileg 100 megawattóra kapacitást tervezett létesíteni egy Reutlingen és Kirchentellinsfurt közös ipari területén fekvő üzemben. A Porsche a nagyteljesítményű cellákkal kapcsolatos terveit a Volkswagen konszern akkumulátoros leányvállalatával, a Powerco-val együttműködésben valósítaná meg. A Cellforce és a Powerco együttműködése szinergikus előnyöket kínál – mutatott rá Meschke. Egyrészt a Powerco úgynevezett “egységcellát” tervez a konszern tömegmárkái számára kialakítani, másrészt a Volkswagen konszernnek részesedése van a svéd Northvolt akkumulátorgyártó vállalatban is, amellyel együtt nagyteljesítményű cellákat akarnak gyártani Észak-Svédországban. A Porsche akkumulátorcellákat gyártó üzemének a helyszínéről még nem született döntés – mondta Meschke. Megfogalmazása szerint ehhez “szépségversenyt” rendeznek majd európai országok, valamint az Egyesült Államok és Kanada bevonásával.