Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Napelemeket telepítenének a sínekre, hogy ezzel termeljenek energiát

A napelemes technológia az elmúlt években elképesztő átalakuláson esett át.

Létrehozva:

|

Napelemes rendszerek elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen (x)

A fejlődést nemcsak a globális felmelegedés elleni harc hajtja, hanem az a tény is, hogy a napenergia a fosszilis energiához képest egyre olcsóbbá válik, így gazdasági szempontból is minden a napelemek irányába mutat. A fejlesztés a hatékonyság fokozása és az élethossz növelése mellett az alkalmazhatóságot is érinti: a fotovoltaikus megoldások egyre több területen jelennek meg, a napelemeket akár ablakokban, az úttestben vagy járműveken is el tudják helyezni. A Sun-Ways svájci startupnak a közelmúltban egy újabb felületen sikerült bevetnie a fotovoltaikus technológiát – számol be a PV Magazine. A megoldás lényege, hogy a modulokat szőnyegszerűen görgetik ki a vasúti sínek között. A technológia egyik előnye, hogy a panelek bármikor eltávolíthatóak, ha például javítást igényel az érintett pályaszakasz.

A Sun-Ways 2023 májusában élesben is kipróbálná a terméket, a modulok a neuchâteli közlekedési vállalat egyik sínszakaszán fognak helyet kapni. A különleges napelemeket a Lausanne-i Szövetségi Műszaki Intézet és a svájci Innosuisse innovációs ügynökség kutatóival közösen alkották meg. A rendszer gyárban előre összeállítható, majd egy speciális vonat révén telepíthető. A folyamatot úgy érdemes elképzelni, mint ahogy egy felgöngyölített szőnyeget görgetnek ki.

Amennyiben a kísérleti megoldás valóban működik, óriási segítséget jelenthet Svájcban. Az ország vasúthálózata összesen mintegy 7000 kilométer hosszú, a technológiával így elviekben 1 terawattóra áramot lehetne előállítani – ez természetes felső, igen optimista becslés. Siker esetén a Sun-Ways idővel Svájcon kívül is értékesítené termékét. Európát nagyjából 260 000, a világot pedig megközelítőleg 1,16 millió kilométernyi vasúthálózat szeli át. A startup állítólag már felvette a kapcsolatot Európában és az Egyesült Államokban működő befektetőkkel, hogy a technológiát ipari mértékben is alkalmazni lehessen.

Advertisement

Zöld Energia

Évi 617 tonnával kevesebb károsanyag: napelemes fejlesztéssel zöldül az Alstom mátranováki gyára

Az Alstom egy 1,5 megawatt kapacitású napelemparkkal zöldíti mátranováki gyárának villamosenergia-felhasználását.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A gyár éves villamosenergia-igényének 23 százalékát zöldárammal kiváltó beruházás során 6600 négyzetméternyi napelemet telepítenek majd a szakemberek – írja az alternativenergia.hu. A tájékoztatás szerint a napelemek 1600-1700 megawattóra zöldáramot biztosítanak majd évente gyár számára, amivel a telephely 617 tonna károsanyagkibocsátástól kíméli meg a környezetet évente. A cég emlékeztet, hogy a mátranováki gyárban négy évtizede kezdték meg a forgóvázkeretek gyártását metró- és vasúti szerelvényekhez. A Mátranovákon előállított termékek számos szerelvénytípusban megtalálhatóak Európa-szerte: a hagyományos és a nagysebességű vonatokban, elővárosi vonatokban, mozdonyokban és emeletes vasúti kocsikban.

Az Alstom a magyar vasúti közlekedés meghatározó szereplője, több mint 20 éve van jelen Magyarországon. Az ország egyik legnagyobb metrószerelvény-beszállítója, amely a budapesti metrószerelvények 50 százalékát gyártotta a 2-es valamint a 4-es metróvonalra, és az utóbbin közlekednek az első vezető nélküli metrók Közép- és Kelet-Európában. Emellett a MÁV 25 darab Traxx mozdonyt üzemeltet saját állományában, illetve számos további bérelt Alstom villamosmozdony fut Magyarországon. A vállalat ezen túlmenően modernizálta a MÁV-Start 59 elektromos motorvonatát is a legmodernebb ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel, amelynek köszönhetően ezek a szerelvények a korábbinál biztonságosabban és jóval hatékonyabban közlekedhetnek a magyar vasúti vonalakon – ismertette az Alstom.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák