Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Nincs kormány és fékpedál a Google autójában

Létrehozva:

|

A Google teljesen az alapoktól építette fel a saját autóját, és azon túl, hogy a végeredmény úgy néz ki, mint egy négykerekű komposzttároló, három, meglehetősen nagy hagyománnyal bíró alkatrész is hiányzik belőle.

Nincs benne se kormány, se gáz- vagy fékpedál. Az autó természetesen azt az önvezető technológiát alkalmazza majd, amit a Google már évek óta sikerrel tesztel, de az eddig levezetett 1,1 millió kilométer alatt a korábbi változatokban mindig ott ült egy-egy Google-munkatárs, hogy ha a forgalomban valami baj történne, még közbe tudjanak avatkozni. Eddig azonban hagyományos autókat használtak, Toyota Priusokat és Lexus egyterűeket szereltek át önvezérlésre. Az új, kétüléses autó a fejlesztők szerint azért ilyen furcsa, buborék alakú, hogy a szenzorok teljesen körbelássanak, nem pedig azért, hogy a vidám külső miatt az emberek ne rettegjenek az autótól, ami felett semmi hatalmuk sincs.

Az új, továbbfejlesztett szenzorok 100 méternyire látnak el, az autó körül teljes 360 fokban. Ehhez képest a Lexus saját önvezető technológiája 12 fokban lát előre, és ott keres olyan eseményeket, amire reagálni tud. Chris Urmson, a Google projektigazgatója szerint ez olyan, mintha egy zseblámpát egy erős fényű viharlámpára cserélnénk: ahelyett, hogy csak előre világítanánk, azt látjuk, mi történik körülöttünk. Az új prototípus egyértelműen közelebb van ahhoz, amit a Google az utcákon is szívesen látna majd, de ez nem jelenti, hogy ők maguk szeretnék gyártani is az autókat. „Üzleti partnerekre és barátokra számítunk főleg” – mondta Urmson.

A hivatalos teszteket még nyáron megkezdenék. Bár a kaliforniai szabályozások megkövetelik egy olyan sofőr jelenlétét, aki vész esetén közbe tud avatkozni, a Google szerint ez hamarosan változni fog. Két év alatt kétszázat gyártanának le a prototípusból, hogy önként jelentkezőknek adják ki őket tesztre.

Advertisement

A jármű tervezésénél a biztonság volt a fő szempont, bár ennek ellentmond, hogy minden olyan dolog hiányzik belőle, amit elsőre ezzel összefüggésben meg szoktunk említeni. Mind az anyaghasználat, mind az energiaelnyelő zónák kialakítása erre utal, ráadásul a kocsi végsebessége 40 kilométer óránként. Ez elég lassú ahhoz, hogy a minimumra csökkentsék az előbb-utóbb valószínűleg bekövetkező balesetben fellépő energiákat.

Az autó elejét ráadásul habszerű anyagból építették, a szélvédő valamennyire rugalmas, szóval ha el is gázol majd egy gyalogost, a minimumra csökkentették az okozott sérüléseket. De mi történik majd, ha csődöt mond az önálló kormány vagy a fék? Előjön a műszerfal mögül egy kormány vagy egy pedál? Nem, a tervezők inkább beletettek mindenből még egyet, tehát kormányműből és fékből is két, egymástól független rendszer van, ha az egyik elromlik, még mindig ott másik.

Advertisement

forrás: index.hu

Advertisement

 

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Közlekedés

Elektromos járművek: most éri meg igazán váltani

Az elektromos kishaszonjárművek iránti érdeklődés nem csupán környezetvédelmi kérdés.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy az elektromos átállás jelentős költségcsökkentést és versenyelőnyt hozhat – írja az alternativenergia.hu. A futárszolgáltatások, logisztikai cégek és kisvállalkozások számára a hosszú távú üzemeltetési megtakarítások ma már jól mérhető gazdasági tényezőt jelentenek. A hivatalosan meghosszabbított állami pályázat 2026 tavaszáig biztosít támogatást tisztán elektromos kishaszonjárművek és kisbuszok beszerzésére. A program célja, hogy a vállalkozások számára pénzügyileg is vonzóvá tegye az átállást, és ezzel ne csupán a környezetet, hanem a céges költségvetést is tehermentesítse.

Rekordérdeklődés a pályázat iránt
Az e-kisteherauto.hu belső statisztikái szerint az érdeklődések száma egyetlen hét alatt 212%-kal emelkedett a pályázat meghosszabbításának bejelentése után. Ez jól mutatja, hogy a vállalkozások egyre komolyabban veszik az elektromos átállást, és keresik azokat a forrásokat, ahol gyorsan és átláthatóan tájékozódhatnak. A pályázat keretösszege a közelmúltban 30 milliárd forintról 40 milliárdra emelkedett, így több mint 9 000 új elektromos jármű állhat magyar vállalkozások szolgálatába 2026-ig. A támogatás mértéke járművenként 2,8 – 4 millió forint, a vállalkozások méretétől függően akár 16 jármű beszerzésére is igényelhető, összesen legfeljebb 64 millió forint értékben.

Mit jelent ez a vállalkozásoknak?
Üzemeltetési költségcsökkentés: Az elektromos kishaszonjárművek energiafogyasztása és karbantartási igénye akár 40–60%-kal alacsonyabb lehet, mint a hagyományos dízel vagy benzines járműveké.
Átlátható pénzügyi tervezés: A fix, kedvezményes energiaárak és a támogatott beszerzési lehetőség segít előre tervezni a költségeket.
Versenyelőny: A belvárosi behajtási korlátozások és a fogyasztók környezettudatos preferenciái miatt a tisztán elektromos járművek gazdasági előnyt jelentenek.

Advertisement

Az elektromos átállás már nem luxus, hanem stratégiai döntés
Az elektromos kishaszonjárművek átállása ma már nem csupán környezetvédelmi döntés, hanem stratégiai gazdasági lépés is. Európai tapasztalatok szerint egy kisvállalkozás járművenként akár több, mint 10 ezer eurót is megtakaríthat három év alatt, ha hagyományos dízel vagy benzines kishaszonjárművét elektromosra cseréli. A kedvezőbb energia- és karbantartási költségek révén a teljes életciklus alatti üzemeltetési költség (TCO) is csökken, így a beruházás hosszabb távon megtérül.

„A pályázat segítségével a vállalkozások érdemben csökkenthetik működési kiadásaikat, gyorsabban térülhet meg a beruházás, és versenyelőnyt szerezhetnek a piacon. Az elektromos járművek melletti stratégiai döntés hosszú távon biztosítja a cég gazdasági stabilitását.” – hangsúlyozta Hajdu Dániel, az NRG CAR Kft. ügyvezetője. A jövőbeli lehetőségek is jelentősek: a támogatás kihasználásával a vállalkozások könnyebben bővíthetik flottájukat, a belvárosi behajtási korlátozások és a növekvő környezettudatosság pedig egyre kedvezőbb pozíciót biztosít a tisztán elektromos járműveknek a piacon. Hosszabb távon a városi közlekedési szabályozások várhatóan még inkább előnyösen hatnak az elektromos kishaszonjárművekre, így a cégek a mostani beruházással nemcsak költséget takarítanak meg, hanem működésük stabilitását is erősítik.

Advertisement

Az elektromos átállás tehát nemcsak a vállalkozások működését teszi hatékonyabbá, hanem hozzájárul a városi közlekedés fenntarthatóságához is: kevesebb zaj, tisztább levegő, és hosszú távon stabilabb működés várható. A szakértők szerint a következő néhány évben előreláthatólag a belvárosokban működő kisáruszállítók jelentős része már elektromos lesz, ami egyszerre jelent gazdasági és társadalmi előrelépést.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák