Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Százszorosára nőtt és tovább gyarapodhat az elektromos töltőhálózat

Létrehozva:

|

Százszorosára nőtt és tovább gyarapodhat az elektromos töltőhálózat Magyarországon – közölte a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) csütörtökön az MTI-vel.

A kormány döntése alapján négy vállalati kezdeményezésű projektet nyújthat be Magyarország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) alternatív üzemanyagtöltő infrastruktúra fejlesztéseket szorgalmazó pályázatára. A közel 8 milliárd forint összértékű projektek támogatása esetén újabb 127 ultragyors elektromos töltőpont létesülhet gyorsforgalmi utak mentén, 25 helyszínen. Az egyik fejlesztésben kiépülhet a kamionok és haszonjárművek töltésére alkalmas első hazai hidrogén töltőállomás is az M1 autópálya mellett, Tatabányánál – írták. A tervezett beruházásokban például az M0, az M1 (Győr, Mosonmagyaróvár, Tata), az M3 (Bag, Mezőkeresztes), az M4 (Szolnok), az M5 (Inárcs, Kecskemét) és az M7 (Siófok, Székesfehérvár) mellé telepíthetnek korszerű töltőkapacitásokat elektromos járművek számára. Tatabánya Óvárosnál pedig két önálló, kamionok kiszolgálására is alkalmas, 700 bar nyomású hidrogén töltőpont létesülhet. A projektek megvalósításában eredményes pályázati szereplés esetén összesen 3,4 milliárd forint CEF támogatás hasznosulhat. Az önerőt a vállalatok biztosítják, a fejlesztésekhez nincs szükség állami pénzügyi hozzájárulásra.

A kezdeményezések támogatásáról várhatóan jövő tavaszig döntenek az Európai Bizottság és a tagállamok képviselői – áll a közleményben. Azt is közölték, hogy az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz a transzeurópai hálózatok kiépítésének és korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja. A sikeres pályázatoknak köszönhetően már több mint 700 milliárd forint értékben valósulnak meg közlekedésfejlesztési projektek e pénzügyi alapból Magyarországon. A CEF forrásai tették lehetővé a többi között a Kelenföld-Pusztaszabolcs és Rákos-Hatvan vonalszakaszok korszerűsítését, a Déli vasúti összekötő híd háromvágányosra bővítését, vagy a Monostori híd megépítését Komáromnál.

Advertisement

Magyarország idén áprilisban az alternatív töltőhálózat bővítését ösztönző négy projekthez nyert már el támogatást a CEF-keretből. A TIM közleménye szerint a zöld rendszámmal forgalomba helyezett járművek száma októberben lépte túl a 60 ezret hazánkban. A teljes magyarországi flotta több mint fele tisztán elektromos autó. A töltőhálózat is rohamléptekben bővül: a 2016 eleji húszhoz képest már több mint százszorosára, idén nyáron kétezer darab fölé nőtt az elérhető berendezések száma. Ultragyors töltőpontból azonban még csak néhány tucat működik, pedig azokból a legkorszerűbb és legnagyobb kapacitással rendelkező elektromos autók 20-25 perc alatt akár több száz kilométerre elegendő hajtóanyagot vehetnek fel.

A tárca közölte, hogy a stratégiai helyzetelemzés szerint a hidrogéntechnológia térnyerése rövidtávon elsősorban a közlekedésben reális, leginkább a hidrogénhajtású nehézgépjárművek és buszok megjelenését érdemes ösztönözni. A várakozások szerint az évtized végéig kiépül a hidrogéntöltő állomások országos hálózatának alapja, legalább húsz töltőállomás létesül és összesen 4800 jármű állhat üzembe. A CEF támogatásával az európai hálózatba illeszkedő új elemekkel gyarapodhat a hazai alternatív töltőinfrastruktúra, tovább élénkítve a tiszta és csendes mobilitás lendületes térfoglalását. Az országos lefedettséget biztosító beruházásoknak köszönhetően bátrabban indulhatnak útnak a járművezetők, így még népszerűbbé, keresettebbé válhatnak a környezetkímélő autók és tehergépkocsik. A kiszámíthatóbb és kényelmesebb klímabarát közúti közlekedés révén csökken a levegőszennyezés és zajterhelés Magyarországon – közölte a TIM.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Duplázódott a Balatonra tartó bérlések száma, Ausztria az új sláger

A forgalmi adatok és az úticélok is a nyarat idézték a tavasz végi-nyár eleji hosszú hétvégéken a MOL Limo-nál.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A szolgáltató adataiból nemcsak az rajzolódott ki, hogy hova utaznak honfitársaink a leggyakrabban a nyári hónapokban, hanem az is, hogy mivel – írja az alternativenergia.hu. A hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a Balaton, a külföldi desztinációk közül Ausztria áll az élen az autók mezőnyében pedig rögtön a dobogó második helyén landolt az éppen egy éve a választékba került Toyota Corolla Cross. Az autómegosztók használóinak szokásai gyakran mutatnak a teljes autós közösségre nézve is jellemző mintázatokat – részben azért, mert sokan „második-harmadik autóként” veszik igénybe az autómegosztást, részben pedig azért, mert egyre többen vannak, akik a saját autó alternatívájaként tekintenek a szolgáltatásra. Az elmúlt hetekben három olyan hosszú hétvégére is sor került, amely sok szempontból már a nyarat vetítette előre a kedvező időjárás miatt, lehetővé téve, hogy a MOL Limo adatai a főszezonra nézve is releváns trendeket mutassanak. A forgalom megugrását – vagyis azt, hogy például pünkösdkor kétszer annyian limoztak 3 napos carsharing bérléssel, mint egy évvel ezelőtt, a három napra érvényes kedvezményes bérleti lehetőség is segítette. Beszédes adat, hogy a húsvéti, a május 1-jei és a pünkösdi hosszú hétvégén minden második limos kedvezménykuponnal foglalt 3 napos bérlést.

Az átlagos utazás hossza immár eléri a 300 kilométert a hosszabb távú bérléseknél; a vizsgált időszakban a leghosszabb út a három hétvége alatt egy Münchent érintő, 1740 kilométeres autózás volt. A külföldi célpontok közül Ausztria bizonyult a legnépszerűbbnek; Németország – Horvátországgal holtversenyben – csak a második az élmezőnyben. A belföldi desztinációk közül messze kiemelkedik a Balaton (Keszthely, Balatonalmádi, Siófok), illetve néhány vidéki nagyváros: Miskolc, Kazincbarcika, Szeged, Debrecen, Szekszárd, Szombathely. A vasi vármegyeszékhely feltűnése a listán újdonságnak számít a tavalyi évhez képest: 2024-ben még főleg a keleti országrész városai szerepeltek a listán. Változás az is, hogy idén nagyjából kétszer annyian választották célpontul a Balatont, mint tavaly. Az országhatárokon belüli utazások ugyanakkor továbbra is lényegesen gyakoribbak, mint a külföldi utak. Ehhez hozzájárul, hogy a limosok egyre több célpont és utazástípus esetében találják meg a megoldást a közösségi autózásban, akár a saját autó alternatívájaként is. De az is növeli a MOL Limo kedveltségét, hogy folyamatosan bővül a típus- és a szolgáltatásválaszték. Utóbbiban most a június elején indult MOL Limo Rent a Car az új elem, amely a hagyományos autókölcsönzés megoldásait kínálja sokkal egyszerűbben, kaució nélkül, külföldi utazásra is, akár 60 napos előfoglalási lehetőséggel a Limo alkalmazáson keresztül.

A típusok között a népszerűségi versenyt egyértelműen a hibridek dominálják, annak ellenére, hogy a sort a MOL Limo-flotta egyik legkisebb tagja, a főképp rövidebb utakra vitt benzines Kia Picanto vezeti. A második hely a választékba csak tavaly bekerült Toyota Corolla Cross Hybridé, mint ahogyan hibrid hajtású a harmadik helyezett Toyota Yaris, illetve a negyedik Yaris Cross Hybrid is. Hosszú hétvégi több napos bérlésre a flotta legnagyobb, szállítási, költöztetési feladatokra is alkalmas tagját, az Opel Movanot is bérelték az ügyfelek, itt 481 kilométer volt a leghosszabb út. A második hely (átlagosan 428 kilométerrel) szintén a Corolla Cross Hybridnek jutott.

Advertisement

„A kedvelt desztinációk átalakulása, a távolabbi célpontok megjelenése azt jelzi, hogy a MOL Limo, illetve az autómegosztás lehetősége képes átformálni az autóhasználati szokásokat és az autósok gondolkodását: immár akkor is megjelenik az opciók között a Limo, ha az ország legmesszebbi településeire vagy külföldre utaznak. Az elmúlt három hosszú hétvégén az volt a tapasztalatunk, hogy a kuponos promóció, a három napra bérlők számára biztosított kredit-jóváírás hatékony ösztönzőnek bizonyult ebben. Arra számítunk, hogy a most érzékelt tendenciák jellemzik majd a nyarat is: az átlagos utazások hosszának további emelkedésére, és a külföldi utak népszerűségének lassú, de egyértelmű növekedésére készülünk” – hangsúlyozta Vető Bálint, a MOL Limo ügyvezető igazgatója.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák