Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Tetőbe épített napelem?

Megvizsgálták a hagyományos napelemes telepítést és a tetőbe integrált napelemek szerelései közti időkülönbségeket.

Létrehozva:

|

A National Renewable Energy Laboratory (NREL) idő-mozgástanulmánya bebizonyította, hogy a tetőbe integrált napelemek (RIPV) felszerelése 7%-kal kevesebb munkaerőt igényelnek, mint a hagyományos napelemes telepítések – írja a PV-magazin.

A kutatók arra is rájöttek, hogy ugyan egy új építésű ház esetében gyorsan beépíthetőek a napelemek, azonban, ha valaki felújításban gondolkodik, akkor a felszerelés időigénye még mindig magasabb, legalábbis részben az új technikák alkalmazása és az ellátási láncok folyamatos fejlődése miatt.

Ezt az elemzést részben az indokolta, hogy az épületbe integrált fotovalitika (BIPV) nem tartott lépést a várt árcsökkenéssel. Ez annak ellenére van így, hogy a BIPV-be történő beruházás a tetőfedés, a burkolat vagy az ablakok utólagos felszerelése során csökkentheti vagy megszüntetheti a különálló napelemes komponensek szükségességét. Még ha ezeket a költségeket figyelembe is vesszük, a BIPV-berendezések költségei még mindig meghaladják a hagyományos berendezések költségeit, tehát nem tűnnek gazdaságosabbnak. 

Népszerű tartalom

A szakértők annak érdekében, hogy megértsék a költségek miért maradtak a vártnál magasabbak, összehasonlítást végeztek. 

Advertisement

Összehasonlították a RIPV telepítésekhez szükséges időt a hagyományos lakossági napelemes telepítések idejével. Az Egyesült Államokban a telepítési költségek 32%-át az állványozás és a szerelés, 32%-át az elektromos munkák, 20%-át az étkezés, a szünetek, a takarítás és a késések, 16%-át pedig az utazás és a telepítés előkészítése teszi ki. 

Összességében a tanulmány megállapította, hogy a szabványos telepítésekhez 6,9 munkaórára volt szükség egy kilowatt telepített teljesítményenként.

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!