Kapcsolatfelvétel

Zöldinfó

Újabb 18 milliárd dollárra büntették a BP-t az amerikai olajkatasztrófa miatt

Létrehozva:

|

A “felelőtlensége” miatt legnagyobbrészt a BP viseli a felelősséget az Egyesült Államok legnagyobb olajömléséért, ami miatt további mintegy 18 milliárd dollárnyi büntetést kell majd kifizetnie.

Ez derült ki egy New Orleans-i szövetségi bíró csütörtökön kihirdetett ítéletéből. A verdikt nyomán a BP részvényei az elmúlt csaknem három évben nem tapasztaltalt mértékben, majdnem 6 százalékkal estek vissza, aminek következtében az olajipari társaság piaci értéke 7 milliárd dollárral csökkent. Az ítéletet a BP meg fogja fellebbezni.

Carl Barbier kerületi szövetségi bírónak a tavaly két szakaszban, összesen 11 héten át lefolytatott tárgyalás nyomán arról kellett döntenie, hogy a BP és partnerei milyen mértékben voltak felelősek az egy tengeri fúróplatformon a Mexikói-öbölben 2010-ben bekövetkezett, környezeti katasztrófát okozó balesetért. Barbier 153 oldalra rúgó ítélete szerint a felelősség 67 százalékban a “profitvezérelt fúrást elrendelő”, londoni székhelyű BP-é, 30 százalékban a platformot birtokló svájci Transocean elnevezésű cégé, 3 százalékban pedig a betonozást végző, houstoni központú Halliburton Energy Servicesé.

A bíró rámutatott: a BP “súlyos gondatlansággal” járt el, mert egy kudarccal végződött biztonsági teszt alapján tudnia kellett, hogy kitörésveszély fenyeget. A BP által üzemeltetett Deepwater Horizon nevű olajkitermelő platformon 2010. április 22-én robbanás történt, majd tűz ütött ki, 11 munkás meghalt, az elsüllyedt platform helyén pedig 87 napon át csaknem 790 millió liter olaj ömlött a tengerbe. Az olajszennyeződés elérte a Mexikói-öböl partvidékét, súlyos károkat okozva több ágazatnak.
A BP azt állítja, hogy eddig több mint 24 milliárd dollárnyi kiadása volt a katasztrófa miatt. A cég egy jóval a csütörtöki ítéletet megelőzően elkészített számítása szerint a szennyeződés eltakarításának költségei, valamint az összes bírság és kártérítés 42 milliárd dollárra rúgnak majd.

Advertisement
Hozzászólás küldése

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöldinfó

Tavaszra indulhat a sorozatgyártás a CATL debreceni akkumulátorgyárában

A jövő év március-áprilisában kezdik a sorozatgyártást a CATL debreceni akkumulátorgyárában.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Jövőre, az engedélyektől függően várhatóan márciusban vagy áprilisban megkezdődik a sorozatgyártás a CATL debreceni akkumulátorgyárában – közölte a cég európai működésért felelős ügyvezető igazgatója Debrecenben. Matt Shen azt mondta, 2024-től elindult a modul összeszerelés Debrecenben, eddig már harmincezer elektromos autót ellátó modult gyártottak a helyi üzemükben. Célegyenesbe jutott a cellagyártás: folyamatosan zajlik a gyártósorok beszerelése, hogy mielőbb elkezdhessék a sorozatgyártást. Ennek érdekében a jelenlegi ezer fős dolgozói létszámot a jövő év első negyedében ezerötszázra növelik – írja az alternativenergia.hu. Matt Shen kitért arra is, hogy Európában egyre népszerűbbé válnak az elektromos autók: a kontinensen értékesített járművek 26 százaléka elektromos, ez az arány 29 százalék lehet az év végére. A 15 éve alapított kínai CATL globális piacvezetővé vált, kétszáz autógyártó van a partnereik között, a piaci részesedésük 37,9 százalék – ecsetelte.

Hozzátette: elkészült az európai piacra tervezett akkumulátoruk, amellyel egy töltéssel több mint 750 kilométert tehetnek meg az autók, és extrém hidegben is rövid a töltési idejük. Európában Németországban már működik a gyáruk, hamarosan indul a debreceni sorozatagyártás, és “fejlesztés alatt van” a harmadik gyáregységük Spanyolországban. Szilágyi Balázs közügyekért felelős vezető a sajtótájékoztatón jelezte: az idén harmadik változatban nyújtották be a debreceni gyár környezetvédelmi engedélyét. Ebben a korábbihoz képest 43 százalékkal csökkentették a kibocsátott anyagok teljes mennyiségét, harmadával csökkentették az ivóvízfelhasználás mennyiségét a gyártáshoz, és ugyancsak harmadával csökkentették a gyártás fajlagos energiaigényét – sorolta.

A szürkevíz felhasználásról elmondta: a tavasz folyamán készül el a telepük vezetékes csatlakozása a helyi vízművel. Addig felszíni vizet – a Tisza vizét, illetve esővizet – használnak, utána pedig a felszíni víz és a tisztított szennyvíz meghatározott arányú keverékét, a szürkevizet használják a gyártáshoz. Kérdésre válaszolva kiért a veszélyesnek tekintett N-metil-pirrolidon (NMP) mesterséges szerves vegyületre, amit oldószerként használnak az akkumulátorgyártásban. Azt mondta, az NMP határértékét jelentősen csökkentették, köbméterenként egy milligrammra. Kitta Alexandra toborzási vezető jelezte: folyamatosan toborozzák az új munkaerőt, a jelenleg foglalkozatott ezer fő kétharmada helyi munkavállaló, egyharmada külföldi. Az a céljuk, hogy minél több helyi munkaerőt alkalmazzanak, a dolgozók 80 százaléka fizikai, 20 százaléka szellemi dolgozó – tette hozzá megjegyezve, hogy stratégiai együttműködési megállapodásuk van a Debreceni Szakképzési Centrummal és a Debreceni Egyetemmel, de kiveszik a részüket a város kulturális életéből is.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák