Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Ezzel a készlettel elektromos biciklivé alakíthatjuk kerékpárunkat

Az elektromos kerékpárok meglehetősen drágák, bizonyos termékekkel ugyanakkor egészen olcsón átalakíthatjuk meglévő modellünket.

Létrehozva:

|

Az Európai Unióban egyre többen döntenek a kerékpár használata mellett – ki spórolási, ki környezetvédelmi okokból. A biciklizésnek ugyanakkor megvan a nagy hátulütője: esetenként, például dimbes-dombos településeken, a tekerés kifejezetten fárasztóvá válhat. Ilyen helyzetekben egy elektromos kerékpár kínálhat megoldást, csakhogy a hasonló modellek meglehetősen költségesek, így nem mindenki engedheti meg magának a beruházást. Számukra jelenthetnek segítséget azok az átalakító készletek, melyek révén viszonylag olcsón e-kerékpár születhet egy hagyományos bicikliből. Ezen a téren az egyik legjobb megoldás egy új termék, a Swytch lehet – írja az ökodrive.hu. 

A Swytch mindössze 449 dollárba, azaz nagyjából 176 ezer forintba kerül. Noha ez sokak számára még mindig magas árnak számít, az összeg eltörpül egy igazi e-bicikli ára mellett, amelyért akár milliós tételt is kifizethetünk. Sőt, a Swytch valójában még egy-egy csúcskategóriás kerékpár-alkatrésznél, például egy igazán jó minőségű hajtásláncnál is olcsóbb.

A termék további előnye, hogy telepítése hihetetlenül egyszerű, és ha jól szerelik fel, elég strapabíró is. A telepítés lényegében az első kerék teljes cseréjével jár, tehát egy elsőkerék-hajtású elektromos kerékpárt kaphat az, aki megveszi az átalakító készletet. A Swytch 13 különböző kerékméretben érhető el, vagyis nagyjából minden típusú kerékpárral kompatibilis, beleértve néhány összecsukható modellt is.

Advertisement

A rendszer egy 250 wattos hajtóműves agymotort használ, amely a kerékpáron elülső részére szerelhető fel. A berendezés a tárcsa- és a felnifék-beállításokkal egyaránt kompatibilis, így a telepítés rendkívül egyszerű. Az akkumulátorcsomagot a kormányra illesztett tartóban kell elhelyezni, aminek köszönhetően a vezetékek rövidek, és a telepítés sem bonyolult. Az aksi egy 36 voltos, 98 wattórás lítium-ion AIR berendezés. Érdemes hozzátenni, hogy Swytch alap hatótávolsága meglehetősen szerény, 14,4 kilométer, de elérhető nagyobb, 30,5 kilométeres csomag is. Komoly pozitívum, hogy a töltési idő alig több mint egy óra. A készlethez egy pedálszenzor is tartozik, ami a pedálrásegítő miatt fontos.

Advertisement

Zöld Közlekedés

Autóvezetés új dimenzióban: okos-autópálya VR-ben és mobilon is követhető

Intelligens közlekedés: egy magyar fejlesztés a nemzetközi élvonalban.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

Így működik a több szempontból világelső budaörsi okos-autópálya. „Minden autóról mindent tudunk” – így foglalta össze a BME és a Magyar Közút által közösen, az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium keretében fejlesztett okosautópálya-szakasz képességeit Szalay Zsolt, az egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője a projektről tartott sajtótájékoztatón – tájékozatott az alternativenergia.hu. A rendszer hónapok óta működik, a bme.hu-n már beszámoltak róla és most pedig a sajtónak is bemutatták, hogy pontosan mit tud. Az M1-M7 autópálya 800 méternyi budaörsi szakaszának két oldalán 39 különböző szenzor figyeli a járművek mozgását, az így keletkezett adattömegből pedig egy szuperszámítógép valós időben megalkotja az útszakasz teljes virtuális reprezentációját – ezt hívják digitális ikernek. Charaf Hassan, a BME rektora azzal nyitotta meg az eseményt, hogy a fejlesztés is mutatja, a Műegyetem és az ipar nem külön-külön működik, hanem együtt, amellett bizonyítja, hogy Magyarország képes élenjáró technológiák előállítására. „Nem a polcnak, hanem az iparnak csináljuk ezeket, a fenntartóváltásunk egyik mozgatórugója is az, hogy közeledjünk a gazdasági szereplőkhöz” – tette hozzá. „Az útépítés már nemcsak aszfaltozás, hanem olyan okoseszközök beépítése is, amelyek megkönnyítik az üzemeltetést. A fantáziánkat szabadjára engedve láthatjuk, milyen óriási lehetőséget vannak ebben a fejlesztésben” – mondta Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára.

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója nagy lehetőségnek nevezte, amikor egy infrastruktúra-kezelő csatlakozhat egy ilyen projekthez. „Mint minden mérnök, modellekkel dolgozunk, és most megérkeztünk a modellek mennyországába, ahol a valóság egy az egyben képződik le.” Megemlítette, hogy a „vision zero”, azaz a halálos balesetek számának 0-ra csökkentése eléréséhez még nincsenek meg az eszközeink, az okos-autópálya azonban fontos lépés lehet ebbe az irányba. A vezérigazgató szerint a magyar fejlesztésű rendszer lesz a 2026 májusában Budapesten rendezendő Transport Research Arena k+f konferencia fénypontja. Szalay Zsolt röviden ismertette a tanszék főbb kutatási területeit a kooperatív forgalomirányítástól az autonóm járműirányításon át a precíziós helymeghatározásig, jelezve, hogy a budaörsi rendszer is 20-25 ember 5 éves, több kutatócsoportban végzett munkájának az eredménye.

Megindokolta azt is, miért mondhatjuk, hogy a fejlesztés világelső, noha Kína már több mint 1000 kilométer okosutat épített. Három szempontból is egyedülálló: máshol nincs ilyen szenzorozottság, saját fejlesztésű az adatok értelmezését végző detektor, és az algoritmusok mindössze 70 milliszekundum alatt futnak le, így biztosítva a valós idejűséget. A tanszékvezető videókon is bemutatta, hogyan jelenik meg a digitális iker a számítógép képernyőjén, egy mobiltelefon alkalmazásában vagy akár egy VR-szemüvegen. Ha sikerül finanszírozást szerezni a rendszer bővítésére, létrejöhet egy olyan autópálya, ahol a közlekedők többe láthatnak, mint amit a saját járművük érzékel, sőt a vezetéstámogató eszközökkel nem rendelkező autók is felokosíthatók, biztonságosabbá téve ezzel a közlekedést.

Advertisement
Tovább olvasom

Ezeket olvassák