Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Hátizsákokba gyűjtik a tehénszellentést

Létrehozva:

|

Tisztítják és sűrítik a bélgázt az argentin kormány mezőgazdasági kutatóintézetének kísérleti farmján. A metánnal gázüzemű kocsit lehet hajtani. Az állatoknak nem fáj az INTA szerint.

A szerves hulladék igazi aranybánya: Magyarországon állattartó telepekről származó trágyát és az élelmiszeripar rothadó hulladékát hasznosítja az ország legnagyobb biogázüzeme Szarvason. Argentínában most azzal kísérleteznek, hogy a mezőgazdaság klímaváltozási szempontjából legkockázatosabb szennyezését, a metángázt hasznosítsák. Körülbelül egymilliárd tehén él a Földön, az állomány nagyjából 500 millió köbméter metán termel naponta, mert előgyomrukban megerjed a növényi táplálék, miközben metán, szén-dioxid és hidrogén keletkezik. A metánnal az a fő probléma, hogy huszonnégyszer inkább üvegházhatású, mint a szén-dioxid.

Mi a megoldás? Az argentin kormány mezőgazdasági kutatóintézete, az INTA szerint egy speciális hátizsák, amelybe fel lehet fogni a környezeti szempontból káros, de energetikailag értékes gázt. Az INTA kutatói egy kanült helyeznek el a tehén emésztőrendszerében, pontosabban a bendőjében, majd a gázokat egy csövön az állat hátára helyezett könnyű, felfújható zsákba vezetik.

A zsákban naponta összesen 1200 liter különféle bélgáz gyűli össze. Ebből a laboratóriumban 250-300 liter (0,25-0,3 köbméter) metánt tudnak kinyerni – írja az inspiráló üzleti ötleteket gyűjtő híroldal, a Springwise. A sűrített gázt tartályokban tárolják.. „Ennyi gázzal egy száz literes hűtőgépet lehet működtetni úgy, hogy 2-7 Celsius-fok között maradjon benne a hőmérséklet” – magyarázta Ricardo Bualo, az INTA egyik munkatársa. A biogázt gázüzemű autókban is fel lehet használni.

Advertisement

A rendszert sikerrel próbálták ki – közölte az INTA, visszaigazolva, hogy nagy léptékben is be lehetne vezetni. Az állatok jólléte miatt aggódókat megnyugtatva az intézet arról ír, hogy a kanül behelyezése előtt az állatokat érzéstelenítették, valamint a hátizsák sem nyom többet fél kilónál.

forrás: origo.hu

Advertisement
4 hozzászólás

4 Comments

  1. Róbert

    2014-07-21 at 07:55

    Ez nem zöld és nem környezetbarát. Ez kegyetlen és lelketlen. Ő egy élőlény és nem egy gép vagy egy gázmező amibe lefúrunk!!! Aki kitalálta ezt a szörnyűséget annak is lyukat kéne fúrni a hasára és oda fongadozzon. A környezetünk és más élőlények kihasználásának nincs határa? Csak azért tesszük mert megtehetjük? Ezért ilyenek a bérek és a munkahelyi körülmények is mert egymást is kihasználják az emberek!! Addíg szívják a vérét a másiknak amíg jön belőle. Undorító gonosz találmány!

  2. Rácz Attila

    2014-08-11 at 18:12

    Kedves Róbert te mit tettél le az asztalra?Ők legalább próbálkoznak valamivel nem?

  3. Hajni

    2014-10-25 at 09:27

    Ez borzasztó kegyetlenség!

  4. Gárdonyi Pál

    2014-11-30 at 03:37

    De ugye embereken nem szándékoznak hasonló módszert alkalmazni ? Remélem .:).

A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés

Hozzászólás

Zöld Energia

Megoldhatják a napelemes járdák a városi mobilitás és ellátás zöldítését?

Olyan modellt alkottak, amelyben ötvözik a napenergiát, a városi mezőgazdaságot és a 15 perces város koncepcióját.

Létrehozva:

|

Szerző:

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)

A várostervezés során a napenergia, a városi mezőgazdaság és a 15 perces város koncepciója – ahol jószerivel bármely pont elérhető negyed óra alatt – gyakran különálló, de párhuzamos szempontnak tekinthető, ezekkel környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból egyaránt növelhető a fenntarthatóság. A montreali Concordia Egyetem legfrissebb vizsgálata alapján ezeket összekapcsolva lehet a leghatékonyabban zöldíteni egy városon – írja az alternativenergia.hu.

Az új tanulmányban a zöld városi logisztika gerince a napenergia, amelyet a járdába beépített fotovoltaikus panelek révén hasznosul, és elektromos járművekkel működő szállítási hálózatokat lát el. A tetőket, kis telkeket és más hagyományos napenergia-helyszíneket inkább közösségi kertekké és növénytermesztési területekké alakítják.

Napelemes járdák gyártásával egyre több cég foglalkozik, közéjük tartozik a magyar Platio. A vállalat fotovoltaikus térburkolatainak különlegessége az energiatermelés mellett az, hogy elkészítésükhöz újrahasznosított műanyagot használnak fel.

Advertisement

A 15 perces városmodellben az élelmiszerboltok, a termelői piacok és a közösségi kertek egyenletesen oszlanak el, így a lakosok többsége egy kilométeren belül elérhet friss, egészséges élelmiszereket.  „Meg akarjuk vizsgálni, hogyan integrálhatjuk az energiát, a mobilitást, a földhasználatot és a társadalmi funkciókat, hogy a lakosok mindennapi szükségleteit közelebb hozzuk hozzájuk, így csökkentve a fosszilis tüzelőanyagot fogyasztó utazások számát” – nyilatkozta Caroline Hachem-Vermette, a csapat tagja.

A kutatók az ontariói Londonban található West 5 intelligens közösséget használták esettanulmányként annak értékelésére, hogy a tér, a kibocsátás, a gazdaságosság, a földhasználat és a napenergia-teljesítmény miként hatnak egymásra. A vizsgálatban főként a járdákba beépített napelemek hatására összpontosítottak, ezek 600-szor 600 milliméteresek és 15 százalékos hatékonysággal 100 watt energiát képesek termelni.

Advertisement

Az érintett környéken az éves napsugárzás átlagosan 3,69 kWh/m²/nap, ami 286 napsütéses napnak felel meg, így mindössze 98 m²-nyi napelemes járda elegendő energiát termel az egész városi mobilitási rendszer ellátásához, és 98 százalékkal csökkenti az emissziót.

További előny, hogy a tetőfelület 13,8, a homlokzatok 10 és a parkolók 15 százalékának zöldségtermesztésre való felhasználásával a városrész részben önállóvá képes válni. A gyakorlatban a modell szinte úgy működik, mint egy elosztott agrofotovoltaikus rendszer, amelyben a napelemek nem csupán épületekhez kapcsolódó erőforrások, hanem az energia, a mobilitás, a földhasználat és az élelmezésbiztonság összekötő elemei.

Advertisement
Tovább olvasom

Zöldtrend a Facebookon

Címkék

Ezeket olvassák