Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Hulladékból állítana elő zöldüzemanyagot Bécs

Létrehozva:

|

Megkezdte működését Bécsben az a kísérleti berendezés, amelynek segítségével hulladékból és ipari maradék anyagokból állítanának elő szén-dioxid-semleges üzemanyagokat.

Ha sikeres lesz a kutatási projekt, a bécsi buszok is az itt előállított zöldüzemanyaggal járhatnak majd. Egy megawattos teljesítményével már majdnem ipari léptékű az a kísérleti berendezés, amelyet nemrég helyeztek üzembe a bécsi Simmeringer Haide hulladékégető területén. A világon egyedülálló berendezés segítségével faipari hulladékból, szennyvíziszapból és a papírgyártás során keletkező maradványanyagokból szintézisgázt állítanak elő, amit aztán megtisztítanak és egy következő lépésben nyersolajjá alakítanak. A különböző technológiákat ötvöző kutatási projekt középtávú célja, hogy az így keletkező nyersolajból zöldüzemanyagot – szén-dioxid-semleges dízelolajat és zöld kerozint – állítsanak elő. Ipari méretű termelés esetén egy ilyen berendezéssel évente akár 10 millió liter zöldüzemanyagot is elő lehetne állítani, amivel 30.000 tonnányi fosszilis szén-dioxidtól lehetne megóvni a környezetet. Ez átszámolva azt jelenti, hogy Bécs összes buszát klímasemleges üzemanyaggal lehetne megtankolni. A kutatási projekt részeként – kísérleti jelleggel – olyan buszt is forgalomba állítanának Bécsben, amely az itt készült zöldüzemanyagot használja.

A Waste2Value nevet viselő kutatási projekt során azonban nemcsak megújuló kiindulóanyagokkal kísérleteznek, hanem például újrahasznosításra már alkalmatlan műanyagmaradékokkal is. Ugyanígy a végtermék is rendkívül sokoldalú lehet: zöld gáz a földgázhálózát számára vagy zöldhidrogén az ipar és a különböző mobilitási megoldások számára. A különböző tudományágakat felölelő kutatási projektet az Osztrák Kutatástámogatási Társaság finanszírozza.

 

 

Advertisement

Kép: Wien Energie / Michael Horak

Zöld Közlekedés

A Boysen 60 milliárdos beruházással fog elektromos autó alkatrészeket gyártani Nyíregyházán

A Boysen csoport 60 milliárd forintos beruházással 400 új munkahelyet hoz létre Nyíregyházán, ahol a cég elektromos autókhoz kapcsolódó alkatrészeket fog előállítani a BMW debreceni gyára számára – jelentette be hétfőn Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint a tárcavezető a zöldmezős beruházás budapesti bejelentésén arról számolt be, hogy a német vállalat akkumulátortartó-takaró lemezeket fog gyártani a BMW számára. Beszédében kiemelte, hogy ez lesz a cég első olyan üzeme, amelyben kizárólag elektromos autókhoz szükséges alkatrészeket fognak előállítani. Majd hozzátette, hogy a legmodernebb technológiára épülő gyárat megújuló energiára alapozzák. A nagyjából 60 milliárd forint értékű projektet az állam 5,6 milliárd forinttal támogatja, így segítve 400 új munkahely létrejöttét. Szijjártó Péter emlékeztetett, hogy az utóbbi években a világgazdaság kétszer is a feje tetejére állt, így minden bizonytalan, csak egyetlen folyamat zajlik rendíthetetlenül: az elektromos autók térnyerése. Leszögezte, hogy ez nem pusztán üzleti-gazdasági törvényszerűség, hanem politikai döntés eredménye is, amelynek meghozatalában az Európai Unió hatalmas szerepet játszott. Az EU az egyik élharcosa a 2050-es klímasemlegességi célok elérésének, az elektromos autóipari átállás “határozott EU-s politikai döntéssorozat eredménye”, ugyanis a közlekedés a környezetszennyezés egyik legfőbb forrása, átalakítása nélkül nem csökkenthető hosszú távon és nagy mértékben az ágazat károsanyag-kibocsátása – mutatott rá.

“Ezért is furcsa, amikor önmagukat zöldnek nevező politikusok az elektromos autóiparral szemben érvelnek, és azt próbálják meg felhasználni valamifajta zavarkeltésre és balhézásra” – vélekedett.
A miniszter fontosnak nevezte az elektromos autók gyártásához szükséges kapacitások létrehozását, s hangsúlyozta, hogy ezen beruházásokért “őrületes” európai verseny indult meg, különösképpen most, amikor az ukrajnai háború és az “elhibázott” szankciók nyomán a világgazdaság leszállóágban van.
“Tehát aki beruházásokat tud magához vonzani, annak lehet esélye arra, hogy elkerülje a recessziót és a tömeges munkanélküliséget” – fogalmazott.

Majd hozzátette, hogy hazánk is benevezett ebbe a versenybe, és e téren a világ legjobbjai között van. Erre példaként hozta fel, hogy mindhárom prémium német autógyár Magyarországra helyezte elektromobilitási stratégiája egy jelentős szeletét, és részben ennek köszönhetően számos beszállító is idetelepült keletről. Kiemelte, hogy Magyarország már ma is a világ harmadik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártója. “Tehát ha valaki valamifajta titokzatos, új, veszélyes fogalomként kíván hivatkozni az elektromos akkumulátorgyártásra, annak a szíves figyelmét felhívom arra, hogy Magyarországon hatalmas elektromos akkumulátorgyárak működnek már most is, és a hatásuk közel sincs olyan, mint amit egyes, önmagukat fantasztikus szakértőknek minősítő, alapvetően ellenzéki politikusok próbálnak itt összehazudni” – közölte.

Szijjártó Péter kijelentette, hogy a nyugat-európai országok mindent megtesznek azért, hogy minél több náluk épüljön meg az elektromos autóiparhoz kapcsolódó gyárak közül, így Németországban is nemrég avatták fel a kínai CATL új üzemét. “Úgy látszik, hogy ami Németországban jó, azzal szemben Magyarországon egyeseknek kifogásuk van, csak nehogy kiderüljön, hogy az inspiráció is máshonnan érkezik” – mondta. Végül pedig arra is kitért, hogy az elmúlt nyolc évben összesen 183 nagy német beruházásról született döntés Magyarországon. Aláhúzta: ennek is köszönhető, hogy tavaly 13 százalékos növekedést követően ismét csúcsot döntött a kétoldalú kereskedelmi forgalom, volumene már október végére elérte az 56 milliárd eurót.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!