Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Itt a napelem, amely belesimul a tetőbe

Új, 20,1 százalékos hatásfokú napelem-zsindelyt mutatott be a belga Belinus.

Létrehozva:

|

Új fotovoltaikus modulokat mutatott be a belgiumi székhelyű Belinus – írja a PV Magazine. A termékek névleges teljesítménye 420 watt, hatásfokuk pedig 20,1 százalék. A vállalat egy 500 megawattos napelemgyár építését is tervezi egy egyelőre meg nem nevezett belga helyszínen, emellett egy grúziai üzemet is létrehozna.

A 2015-ben, eredetileg belga és holland ügyfelek kiszolgálására alapított Belinus termékei mára tíz európai országban érhetőek el, a cég otthoni napelemekre és energiatárolókra szakosodott. A vállalat új, fekete napelemmoduljait tetőtéri alkalmazásra fejlesztették ki, a termékek úgynevezett fotovoltaikus zsindelyek, amelyek tökéletesen beilleszkednek a tetőfedésbe.

„Ezt a sorozatot alacsony szén-dioxid-kibocsátású gyárakban készítjük csökkentett anyagfelhasználással, a fém összekötőszalagot kiiktatjuk, a tokozóanyag és a cella vékonyabb, a szilíciumtartalom 40 százalékkal, a modul ólomtartalma pedig több mint 60 százalékkal csökkentett” – nyilatkozta a Belinus szóvivője. A Nova modulok névleges teljesítménye 420 watt, a nyitófeszültség 34,5 volt, a rövidzárlati áramerősség pedig 12,2 amper.

Az új termék mérete 1812-ször 1096-szor 30 milliméter, súlya pedig 20,8 kilogramm. Működési hőmérséklete -40 Celsius-foktól 85 Celsius-fokig terjed, és IP 68-as védettségű. A maximális rendszerfeszültség 1500 volt, a vállalat 35 év teljesítménygaranciát vállal a kezdeti termelés 86 százalékára.

A Belinus azt is bejelentette, hogy egy 500 megawattos napelemmodul-gyárat tervez felépíteni egy belgiumi helyszínen. „Már aktív tárgyalásokat folytatunk a helyi önkormányzati tisztviselőkkel, hogy 2024 első negyedévének végére megkezdhessük a termelést” – áll a vállalat közleményében. A cég egy másik modulgyártó üzem alapítását is tervezi Grúziában, a teljes kapacitás 2025 végére így meghaladhatja majd az 5 gigawattot. A Belinusnak Kínában és Vietnamban is vannak létesítményei, amelyek együttes éves termelési kapacitása 2,2 gigawatt, az ázsiai üzemek pontos helyéről még nem közöltek részleteket.

Advertisement

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!