Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

MEKH: júliusban is nőtt a napenergiából termelt villamos energia mennyisége

Júliusban 32,1 százalékkal több villamos energiát termeltek a napelemek, mint egy éve – közölte a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH).

Létrehozva:

|

A júliusi primerenergia-termelés mennyisége 33,34 petajoule (PJ), növekedése 0,57 PJ tavalyhoz képest. Ezen belül az elsődleges megújuló energiahordozók termelése 0,12 PJ-lal, a nukleáris forrásból származó energiatermelés 0,87 PJ-lal nőtt, míg az elsődleges fosszilis energiahordozóké 0,30 PJ-lal, az egyéb nem megújuló forrásokból származó 0,12 PJ-lal csökkent. A havi primerenergia-felhasználás elérte 71,82 PJ-t, az előző év azonos időszakához képest 5,03 PJ-lal csökkent. A karbonmentes energiaforrásokból származó felhasználás ugyanakkor 1,06 PJ-lal emelkedett, és minden fosszilis energiahordozó felhasználása csökkent, együttesen 4,92 PJ-lal. Az egyéb nem megújuló energiahordozók felhasználása 0,18 PJ-lal mérséklődött, valamint a villamosenergia nettó importja is csökkent 1,01 PJ-lal. A júliusi bruttó villamosenergia-termelés 3251 gigawattóra (GWh), éves növekedése 3,2 százalék. A nukleáris forrásból származó termelés 5,8 százalékkal, az egyéb forrásból származó 7,5 százalékkal, a megújuló forrásoké 16,2 százalékkal nőtt, a fosszilis alapú 10,4 százalékkal csökkent. A megújulók termelésének csaknem háromnegyedét, a teljes bruttó villamosenergia-mennyiség 20 százalékát napenergia biztosította, az ebből termelt villamos energia a mindenkori legnagyobb júliusi értéket eredményezte.

A hazai összes villamosenergia-felhasználás 4016 GWh, csaknem 4,3 százalékkal alacsonyabb 2021 azonos időszakához képest. A földgáz júliusi felhasználása 13,93 PJ-ra csökkent, a különbség 9,3 százalék tavalyhoz képest – olvasható a közleményben. Az energiastatisztikai összesítés a MEKH honlapján olvasható.

 

mti

 

Advertisement

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!