

Zöld Közlekedés
Rákosmenti kísérlet: működik-e a kerékpármegosztás a külvárosban?
A BME közlekedésmérnök kutatói két projektben vizsgálják a 15 perces városokhoz köthető fenntartható közlekedési módokat.
Napelem, akár 3 millió Ft vissza nem térítendő támogatással a Vidéki Otthonfelújítási Program keretében. Kalkuláljon itt. (x)
Nemrég beszámoltunk róla, hogy a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar egy kutatócsoportja sikeresen pályázott városi közlekedési rendszereket és utazási szokásokat alakító intézkedésekkel kapcsolatos döntéstámogató módszerek és informatikai alkalmazások fejlesztésére. Azóta kiderült, hogy a kar két másik pályázata is támogatást nyert a 15 perces városok tervezése témakörében (A 15 perces város koncepciója szerint a napi szükségleteket kielégítő helyszínek fenntartható közlekedési módokkal maximum 15 perces utazással elérhetők.) A DREAMS projekt a főváros belső területein működő BuBi kerékpárkölcsönző rendszer kiterjesztését valósítja meg egy külvárosi pilot során, a Car-goNE-City nevű pedig a megosztott kerékpározás különböző lehetőségeit vizsgálja. A fenntartható mobilitási szolgáltatásokkal kapcsolatos kutatásba mindkét esetben bevonják a lakosokat.
Külvárosi kerképársziget
Azt szeretnénk megvizsgálni, hogy a BuBi a külvárosban, szigetszerűen hogyan tud működni, ezért Rákosmentén létesítünk néhány állomást. A 17. kerületi önkormányzat az egyik partnerünk – mondta a bme.hu-nak a DREAMS-ről Esztergár-Kiss Domokos, a Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék tudományos főmunkatársa.
A megvalósítás során első lépésként egy átfogó összehasonlító elemzés készül a 15 perces városi életmód lehetőségeiről, majd új üzleti modelleket és stratégiai keretrendszereket fejlesztenek és tesztelnek, hatékony döntéstámogató eszközöket tervezve és alkalmazva – áll a projekt ismertetőjében. Az ötlet azért időszerű, mert a BuBi-t idén tendereztetik újra, így 2026-tól az új szolgáltatási szerződés keretében valósulhat meg a kísérlet. A pilot tehát nagyjából egy év múlva kezdődhet, addig is az új állomások helyét keresik a kutatók, a helyi érdekeltekkel közösen.
A BKK is nagyon kíváncsi, hogyan működhet ez a megszokottól eltérő használat – jegyezte meg Esztergár-Kiss Domokos.
A Car-goNE-City projekt azt vizsgálja, hogy a 15 perces városokban a megosztott kerékpáros közlekedés segítségével hogyan lehet növelni az alapvető városi funkciók elérhetőségét és ezzel együtt csökkenteni a szállítási költségeket és az egyéni autóhasználatot. A projekt céljai között szerepel a 15 perces városok időalapú elérhetőségének tanulmányozása olyan innovatív módszerek kidolgozásával, amelyek magukban foglalják a megosztott mobilitást. Itt nem lesz budapesti kísérlet, alapvetően módszertanok fejlesztéséről van szó. A lakosok preferenciáit kérdőívekkel szondázzák, például a teherszállításra alkalmas kerékpárok kölcsönzése iránt igényről, de lesz kimondottan a Bubi-felhasználókra célzó és játékalapú felmérés is – magyarázta kérdésünkre Esztergár-Kiss Domokos.
Forrás: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Zöld Közlekedés
A BYD bemutatta az eddigi leggyorsabb elektromosjármű-töltő platformját
A kínai BYD hétfőn bemutatta az elektromos járművek (EV) továbbfejlesztett, 1000 voltos nagyfeszültségű platformját, amely olyan gyorsan tölti majd az autókat, mintha benzinnel tankolnának – közölte a vállalat elnöke.

0 forintos villanyszámla? Napelemes rendszerrel lehetséges! Kalkuláljon itt ingyenesen. (x)
Vang Csuan-fu, a BYD elnöke egy élőben közvetített eseményen ismertette az új platformot, amely elmondása szerint az első olyan technológia az iparban, amely 1000 voltos nagyfeszültséget és ultragyors töltést tesz lehetővé. A szuper e-platform 1000 kilowatt (kW) csúcs töltési sebességre lesz képes: egy másodperc alatt 2 kilométerhez elegendő maximális töltést biztosít.
Az iparágban korábban öt perc töltéssel lehetett elérni a 255 kilométernyi hatótávot, de az új technológiával ugyanennyi ideig tartó töltéssel már több mint 400 kilométernyi hatótávot képes felvenni a szuper e-platformmal működő autók akkumulátora – magyarázta Vang Csuan-fu.
A vállalat közlése szerint az új platform várhatóan először a Tang L és a Hang L prémium modellekben jelenik meg. A tervek szerint több mint 4000 ultragyors töltőállomást építenek Kínában, hogy a technológiát országszerte elérhetővé tegyék – fűzték hozzá.
-
Zöldinfó7 nap telt el a létrehozás óta
Komplett napelemes szettet dobtak piacra, magunk is telepíthetjük!
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Az energiatárolás jövőjét hozza el egy brit fejlesztés
-
Zöld Energia3 nap telt el a létrehozás óta
Nem erre számítottak a napelemek vizsgálatakor a kutatók!
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Új olajmezőt fedezett fel a Mol a Dunántúlon
-
Zöld Energia1 hét telt el a létrehozás óta
Energiatárolás lehetőségeit vizsgálták, megoldást találtak?