Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Sikeres a hullámokat szélenergiává alakító erőmű 

Az eddigiektől eltérő elven működő erőmű független mindentől, tehát a széltől, naptól függetlenül, éjjel-nappal termeli a megújuló energiát. 

Létrehozva:

|

Az ausztrál Wave Swell Energy alternatív tengeri energiatermelő platformjának próbaüzeme sikeresen zárult – írta az Index. Az UniWave 200 nevű újító konstrukció egy lefelé nyitott betonüreg, amelyben a tenger hullámainak emelkedése nyomán emelkedik és süllyed a víz – az üregben változó légnyomás pedig az üreg tetején elhelyezett turbinán keresztül egyenlítődik ki. Egyszerűbben fogalmazva: egy olyan szélerőmű, amely a hullámok keltette légmozgás energiáját termeli ki. A Wave Swell Energy elmondása szerint a technikájuk sikerének kulcsa, hogy csak egy irányban termelnek áramot. Hatékonyabb megoldások is léteznek, azonban az ausztrál cég megoldása sokkal egyszerűbb, olcsóbb és megbízhatóbb. A mozgó alkatrészeket nem éri a tengeri sós víz, mert mind a tengerszint felett vannak, emiatt a tengeri élővilágra is teljesen veszélytelenek. Az Uniwave-et egy úszó platformra építették, ami a tetszés szerint egy adott partszakaszhoz vontatható, de hajózásra sincs szükség, mivel a rendszer akár a partfalba vagy hullámtörőbe is fixen beépíthető.

Elmondható, hogy univerzális megoldások sokaságával rendelkezik az Uniwave.  A 200 kilowattos erőmű próbaüzemét az Ausztráliát és Tasmaniát elválasztó, hírhedten durva hullámjárású Bass-szorosban végezték. A 12 hónapos üzemidő alatt éjjel-nappal folyamatosan táplált energiát a hálózatba. A platform túlszárnyalta az építők elvárásait, és az év végéig tovább üzemel, miközben tömeggyártását előkészítik. Mint mondták, az erőmű 40 kilowattot termelt az átlagos hullámviszonyok között, mindössze 24 órába telt egy 1 megawattos rendszer megtervezése nagy vonalakban. Tehát rendkívül gyors a tervezés is. 

A kereskedelmi üzemre méretezett erőműveket a felhasználás helyéhez szabják,alakítják. A technikát hasznosító cégekkel jelenleg is tárgyalnak. Egy újabb mérföldkőhöz érkezett ezúttal ismét a megújuló energia szektora. Látva a tesztüzemmód alatt elért számokat azt kell mondani, hogy ez egy kiválóan hasznosítható megoldás. A válságok okozta hiányok miatt  és a kialakult energiafüggőségtől, ezekkel az újításokkal mindig egy picit távolabb és távolabb kerülünk. A legszebb vízió az, ha teljesen zöldenergiára tudnánk váltani rövid időn belül és a környezetszennyezést is ezzel vissza lehetne szorítani nagymértékben.  Mind az emberiség, mind az élővilág számára ez lenne a legfontosabb.

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!