Kapcsolatfelvétel

Zöld Közlekedés

Volkswagen-Elia együttműködés az elektromos autók hálózati áramtárolóként való használatára

A Volkswagen konszern töltéstechnológiai leányvállalata, az Elli, valamint a belga Elia hálózatüzemeltető cég együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá pénteken Berlinben az elektromos autók hálózati áramtárolási célra való felhasználásának vizsgálatáról az áramellátó hálózat stabilizálására.

Létrehozva:

|

Az együttműködés célja a “kétirányú töltés” technológiájának fejlesztése, népszerűsítése és kereskedelmi bevezetése. A kétirányú töltés technológiájával az elektromos autók és az elektromos áramellátó hálózat között mindkét irányban lehet majd energiát cserélni. Energiabőség idején a lakásokban telepített akkumulátorok, az úgynevezett “wallboxok” és az elektromos autók egyaránt szolgálhatnak elektromos energia tárolójaként, amit ellátási hiány, például a napenergia és a szélenergia hiánya esetén visszatáplálhatnak az elektromos hálózatba. Az elektromos autók tulajdonosai pedig bevételre tehetnek szert a hálózatba visszatáplált elektromos áram után, illetve energiabőség idején kedvezményes áron tölthetik fel az akkumulátorokat.

 A kétirányú töltés kereskedelmi bevezetése még “a jövő zenéje” ugyan, de a Volkswagen tájékoztatása szerint az ID modellcsalád járművei már rendelkeznek a szükséges technológiával, amit szoftverfrissítéssel lehet majd aktiválni. A Volkswagen nem hozta nyilvánosságra az együttműködés pénzügyi részleteit. Az Elia az 50Hertz hálózati szolgáltató leányvállalatán keresztül ismert Németországban.

 

mti

Zöld Közlekedés

Befejeződött a tesztüzem – jól vizsgázott a forgalomban az új magyar elektromos midibusz

Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a legújabb magyar elektromos midibusz.

Létrehozva:

|

Szerző:

Spóroljon a villanyszámláján! Kérje ingyenes napelem kalkulációnkat itt! (x)

Ez volt az első alkalom, hogy menetrendszerinti járatként közlekedett az új e-busz, a város minden pontján találkozhattak vele az utasok. A GANZ-SOR voltaképpen hazai terepen volt, hiszen a bajai GTKB Kft.-nél magyar mérnökök, régi Ganz-osok fejlesztették ki a jármű szívét, az elektromos hajtást, valamint a szoftverfejlesztési feladatokat is ők látták el. Jól vizsgázott az új hazai elektromos midibusz. A magyar-cseh együttműködésben megvalósult GANZ-SOR EBN8 az eredetileg tervezett három hét helyett öt héten keresztül rótta Baja útjait. A tesztüzem alatt a jármű 5800 kilométert tett meg, nagyjából 8000 utast szállított menetrend szerint. Baján a tömegközlekedés ingyenes, így az utasoknak nem kell jegyet váltaniuk a járatokra. A midibuszt minden járaton és útvonalon kipróbálhatták a közlekedők és az üzemeltető sokrétű tapasztalatokat gyűjthetett.

Ez volt a busz első éles bevetése, valódi személyforgalomban, valódi üzemeltetővel és utasokkal. A midibuszt kipróbálhattuk fagyban, esőben és enyhe tavaszi időben, szűk utcákon és főutakon, erős forgalmú és csendesebb napokon is, vagyis változatos körülmények között zajlott a tesztüzem. Sok információt és hasznos tapasztalatot gyűjtöttünk. A tesztidőszak összességében rendben zajlott le, a busz minden nap dolgozott, nem volt olyan esemény, hogy ki kellett volna állnia a forgalomból – mondta Pencz Rudolf, a járművet gyártó GTKB Kft. ügyvezetője.

A tervezők kiemelt figyelmet fordítottak a hazai fejlesztésű akkumulátor tesztelésére, amely beváltotta a hozzáfűzött reményeket. A hatótáv is szépen visszaigazolta az előzetes várakozásokat, a legszigorúbb fagyban is. A busz töltése a gyártó telephelyén, saját fejlesztésű, CCS2 szabvány szerinti töltőberendezésével történt. Az üzemeltető a tesztidőszak végén jegyzőkönyvben összegezte tapasztalatait, amelyben az objektív tapasztalatok mellett az autóbuszvezetők szubjektív értékeléseit is bemutatták. Különösen pozitívan emelték ki a busz motorerejét, dinamikáját, stabilitását, fordulékonyságát, fényszórói fényerejét. A buszvezetők egyébként kifejezetten kedvelték az új járművet, melyet „Picur”-nak neveztek el. Emellett az utazóközönségtől is csupa pozitív visszajelzés érkezett a járműről.

A tapasztalatok birtokában kisebb finomhangolásokat végzünk a szoftverbeállításokon, majd jöhet a következő etap: a jármű állandó forgalomba állítása és a sorozatgyártás elindítása – tette hozzá az ügyvezető.

A nyolc méter hosszú, 16 ülőhellyel rendelkező, alacsonypadlós elektromos midibuszt 2024 nyarán mutatta be a GTKB (Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft.), amikor az megkapta a típusengedélyt. A prototípus jármű forgalombahelyezése októberben történt meg. A GTKB Kft. végezte az elektromos hajtás kifejlesztését, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A 120 kW teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kWh-s akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OppCharge) egyaránt tölthető. A busz egyetlen feltöltéssel mintegy 270 kilométer megtételére képes.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák