Zöld Közlekedés
A hajótestet használná vitorlaként az újszerűen hibrid teherhajó

60 százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztás és 80 százalékkal csekélyebb károsanyag-kibocsátás – ezt ígéri Terje Lade norvég hajótervező, aki az aerodinamikát kihasználva érné el a teljesítmény javulását. A vitorláshajók képesek arra, hogy gyorsabban haladjanak, mint amennyi a szél tényleges sebessége. Sőt, a 2013-as Amerika Kupán szereplő katamaránok átlag 1,8-szor gyorsabbak a szélnél, ugyanazon elv segítségével, amely a repülőgépet is felemeli. Előbbi esetben a széliránnyal jóformán párhuzamosba állított vitorla, utóbbinál a szárnyprofil az, amely előtt és mögött, illetve felett és alatt megváltozik a nyomás: a vitorla szél felőli oldalán felgyorsul, míg a szél alatti oldalon lelassul a légáramlás. Ennek következtében a szél felőli oldalon megnő a nyomás, a másik oldalon csökken. A vitorla két oldalán ébredő erők eredője pedig a felhajtóerő lesz. S mivel a hajótest oldalirányban nagyobb felületű, tehát nagyobb ellenállást támaszt, mint a hajó orra, ezért a hajó a kisebb ellenállás irányába, azaz előrefelé mozdul el.
A norvég hajótervező Vindskip (Szélhajó) nevezetű teherszállítója nem vitorlával, hanem különleges formájával fogja munkára a szelet. A magasított hajótest ugyanis mindkét oldalán domborodik, olyan mint egy tükörszimmetrikus repülőgépszárny. Ennek köszönhetően képes az előbb említett felhajtóerőt ötvözni a menetszél sebességével (ez nem azonos a tényleges, szakszóval meteorológiai szél sebességével), és ezáltal kevesebb motoros meghajtást igényel, kevesebb üzemanyag-fogyasztással is ugyanolyan, vagy még gyorsabb haladás érhető el vele. A különleges hajótest kicsinyített mását a brit Cranfield Egyetem szélcsatornájában tesztelték, és meglepően jó eredményeket értek el vele.
A teljes cikk itt olvasható.

Zöld Közlekedés
Modern Mercedes buszok érkeznek Budapest utcáira
Forgalomba álltak az új maximidi buszflotta első járművei (Mercedes-Benz Citaro K) a fővárosban.

Töltse ki a napelem-kalkulátort, és tudja meg, mennyibe kerülhet Önnek! Ingyenes kalkulálás itt (x)
Az alternativenergia.hu közleménye alapján 2026 első negyedévének végéig 65 maximidi típusú busz áll majd az utasok rendelkezésére; az első járművek az újpesti 121-es vonalon közlekednek, ezt követően pedig rövidesen a gellérthegyi 27-esen is lehet majd velük találkozni. Kifejtették, hogy a BKV új, Mercedes-Benz Citaro K típusú buszai a kor elvárásainak megfelelő felszereltséggel, ergonomikus utastérrel, fedélzeti kamerákkal és korszerű, az átszállási kapcsolatokat is mutató utastájékoztató rendszerrel rendelkeznek, továbbá az utasok kényelmét szolgálja az üléseknél elhelyezett USB-töltő csatlakozási lehetőség is. A buszok alacsony padlósak és klimatizáltak, akadálymentes kialakításuknak köszönhetően pedig a babakocsis és a mozgáskorlátozott utasok is kényelmesen használhatják – tették hozzá.
A külső- és az utastér-világítást egyaránt energiatakarékos LED-ek biztosítják; a BlueTEC EURO VI-E környezetvédelmi osztályba sorolt, korszerű, 7,7 liter hengerűrtartalmú motornak köszönhetően átlagfogyasztásuk és ezáltal a környezeti terhelésük alacsony – sorolták. Kitértek arra is, hogy a 10,6 méteres, jól manőverezhető járművek a maximidi kategóriába tartoznak, és a város kisebb forgalmú, szűkebb utcákban vezető vonalain biztosítanak kényelmes és környezetbarát közlekedést.
-
Zöldinfó15 óra telt el a létrehozás óta
Életveszély és milliós károk: barnamedvék uralják a közép-erdélyi térséget
-
Zöldinfó19 óra telt el a létrehozás óta
Aranysakálok jelzik a környezet mikotoxinszennyezését a dél-magyarországi térségben
-
Zöldinfó3 nap telt el a létrehozás óta
A hálózattól az otthonig: a Swatten új szintre emeli az energiatárolást
-
Zöldinfó5 nap telt el a létrehozás óta
Holtágak, tározók és csatornák feltöltésével javul a vízpótlás az országban
-
Zöld Közlekedés2 nap telt el a létrehozás óta
Modern Mercedes buszok érkeznek Budapest utcáira
A hozzászólás írásához bejelentkezés szükséges Bejelentkezés