

Zöld Közlekedés
A fenntarthatóság is fókuszba kerül a Hungaroringen
A Hungaroring évek óta törekszik a fenntarthatóságra, és a mostani felújításon is fontosak a zöld szempontok.
Ahogy az egész világ, úgy a Formula-1 is egyre inkább a fenntarthatóság irányába halad, a versenysorozatnak még zöld stratégiája is van, amelynek célja, hogy 2030-ra elérjék a nettó zéró kibocsátást. A vonatkozó szabályzások a versenyhelyszíneket is érintik, részben ennek köszönhetően Magyarország leghíresebb versenypályája is fokozatosan fenntarthatóbbá válik. A Hungaroring Sport Zrt. az ökodrive.hu keresésére azt közölte, hogy a szabályzások nem kötik a pályákat, akadnak azonban támogató ötletek a megvalósításhoz. Ezek közé tartozik, hogy a paddockokban például nem használhatók egyszer használatos műanyag tányérok és evőeszközök, vagy hogy szelektíven kell gyűjteni a hulladékot. Hasonló törekvések a nézőtéri területeken is tetten érhetőek. A Hungaroring esetében az F1-es versenyhétvégén szerveznek kifejezetten fenntarthatósági programokat, ez 2022-ben a Minden doboz visszajár nevű projektben csúcsosodott ki, amelynek keretében az alumínium-dobozok újrahasznosítására hívták fel a figyelmet. Emellett a hétvégén megmaradó tartós vagy nem feldolgozott élelmiszereket adományként ajánlották fel a rászorulóknak.
A Hungaroring 2021-ben vezette be a repohár szolgáltatást, és már a hulladékot is szelektíven gyűjtik, de a pályának megvan a kerete a zajszabályozásra is. A zöld szempontok a hétköznapokon is középpontban maradnak: a helyi irodában is szelektíven gyűjtik a hulladékot, a pályán belüli közlekedést pedig elektromos autókkal, illetve elektromos rollerekkel oldják meg.
A fenntartható mobilitást a szurkolók számára is igyekeznek biztosítani, 2021-ben és 2022-ben a korábbiaktól eltérően már nem busz szállította őket a helyszínre, hanem a MÁV HÉV Zrt.-vel való együttműködésnek köszönhetően HÉV – a vasútról leszállva aztán gyalogosan vagy busszal lehetett megközelíteni a pályát. Kerékpártárolót is kialakítottak, hogy a bicikliseket is segítsék. A szurkolók esetében egy önkéntes programmal is ösztönzik a fenntarthatóságot. A programban a lelkes szurkolók részt vehetnek a verseny lebonyolításában, ezzel olyan réteg juthat ki a helyszínre, amely a jegyet nem tudná megvásárolni, ám részt venne az eseményen. A Hungaroringen egyébként a közelmúltban kezdődött meg egy átfogó felújítás, ezzel kapcsolatban is szem előtt tartják a zöld szempontokat. Az új főtribün tetején például napelemeket helyeznek el, ezek képesek lesznek biztosítani a pálya energiaigényének egy részét.

Zöld Közlekedés
Hidrogénhajtású kukásautót tesztelnek Bécsben
A Duna-szigeten kezdték el tesztelni az osztrák főváros első hidrogénhajtású hulladékgyűjtő járművét.

Az elektromos kukásautóhoz képest kétszer akkora távot tud megtenni és gyorsabb a tankolása is. Mindkét haszongépjármű-típus tesztjét tudományosan követik. Melyik a jobb – az elektromos vagy a hidrogénhajtású? – a kérdés nem csak a személyautóknál, de a nehézgépjárműveknél is aktuális. Hogy választ kapjon a kérdésre, az osztrák főváros a meglévő két elektromos kukásautó mellett a napokban egy hidrogénhajtású hulladékgyűjtő jármű tesztjét is megkezdte. A forradalmi kukásautó a Duna-szigetet járja, és a kommunális hulladék valamint a sárga kukák ürítését végzik vele. A csupán prototípusként létező jármű egyik előnye – az alváz a Mercedestől, a felépítmény a Stummertől van –, hogy a vezetőfülke alacsonyan van, így a sofőr pontosan látja, van-e gyalogos, biciklis az induló jármű előtt. Különösen fontos szempont ez, mivel a Duna-sziget a bécsiek egyik kedvelt pihenőhelye, ahova sokan járnak sétálni, biciklizni, futni.
A 85 kilowattórás akkumulátort menet közben két, egyenként 30 kilowattos üzemanyagcella tölti. Nemcsak a jármű meghajtása, de a hulladékgyűjtő edények kiürítése és a hulladék tömörítése is elektromosan zajlik. A 17 tonna önsúlyú jármű 23 köbméternyi szemetet tud begyűjteni és körülbelül 160 kilométer a gyűjtőjárata hossza. Ezzel kétszer akkora területet tud ellátni, mint a Bécsi Köztisztasági Vállalat elektromos kukásautója és gyorsabb a tankolása is. A hidrogénhajtású kukásautó egy dízeles járművet váltott le, így sokkal csendesebb, tisztább és biztonságosabb, mint hagyományos elődje. Tankolni a Wien Energie Floridsdorfban található hidrogénkútjához jár, ahol zöldhidrogénnel töltik fel.
A tesztüzemet a Bécsi Műszaki Egyetem követi nyomon, hogy a végén eldönthessék, az elektromos vagy a hidrogénhajtású kukásautó praktikusabb-e Bécs számára. Vizsgálják a járművek és az akkumulátorok viselkedését küldönböző hőmérsékleteknél, különböző távokon illetve különböző típusú hulladékok esetén. Az osztrák főváros célja, hogy lehetőség szerint már 2030 előtt klímasemlegesre cserélje a város 3.100 járműből álló járműparkját. Az alternatív hajtású járművekre váltás különösen a haszon- és nehézgépjárművek esetén jelent nagy kihívást.
-
Zöld Energia2 nap telt el a létrehozás óta
Itt az öngyógyító napelem
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Terepmotorosok veszélyeztetik a természetvédelmi területeket Erdély több megyéjében
-
Zöld Energia5 nap telt el a létrehozás óta
Elérte maximális teljesítményét a világ legnagyobb szélturbinája
-
Zöldinfó1 hét telt el a létrehozás óta
Áder János: az alapvető erőforrásokkal bánunk a legfelelőtlenebb módon
-
Zöldinfó6 nap telt el a létrehozás óta
Csaknem ezerötszáz fát ültetett el tavasszal Budapesten a Főkert