Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

EM: hétfő éjfélig jelentkezhetnek veszélyhelyzeti áramellátásra a versenypiaci kisfogyasztók

– Január elsejétől is áramhoz juthatnak a jövőre egyelőre ellátatlan, idén 2 GWh-nál kevesebbet fogyasztó vállalkozások, önkormányzatok, társadalmi szervezetek. Az egyetemes szolgáltatásra nem jogosult felhasználóknak ehhez hétfő éjféli jogvesztő határidővel kell online nyilatkozatot tenniük – közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) szombaton az MTI-vel.

Létrehozva:

|

Azt írták, a tárca a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara kezdeményezése alapján dolgozta ki a kormányrendeletben bevezetett új konstrukciót. A veszélyhelyzeti előírások a hét elején léptek hatályba, jelentkezni negyedik napja lehet. Kiemelték, a megoldás olyan versenypiaci fogyasztók helyzetét rendezheti megnyugtatóan, akik jövő évi áramellátásukra nem rendelkeztek sem szerződéssel, sem elfogadott ajánlattal december 12-én.

Az igénylés további feltétele, hogy az idei éves tényfogyasztás az összes felhasználási helyen együttesen nem lehet több, mint 2 GWh – jelezték. A veszélyhelyzeti átmeneti ellátásról január elsejétől határozatlan időre szóló szerződés alapján gondoskodik az MVM Next. A villamos energiát havonta változó áron biztosítja majd a kereskedő, kifejezetten azzal a céllal, hogy az egyéb lehetőségektől eleső kisfogyasztók jövőre se maradjanak áram nélkül.

A jogosulatlanul igénylők kötbér fizetésére kötelezhetők – hívták fel a figyelmet. A megkötött szerződés két hónapon belül felmondható, például abban az esetben is, ha valaki kedvezőbb piaci ajánlatot találna. “A nemzetközi energiaválság Európában mindenütt rendkívüli kihívások elé állítja a cégeket és a településeket. A kormány az új eszközzel kész biztosítani egyes versenypiaci fogyasztók jövő évi áramellátását a munkahelyek megőrzése, a közszolgáltatások zavartalansága érdekében” – írták a közleményben. A konstrukció további részletei a mintaszerződéssel együtt az mvmenergiakereskedo.hu oldalon olvashatók, ugyanitt érhető el és tölthető ki a nyilatkozattételi űrlap hétfőn éjfélig – közölte az EM.

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!