Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Fiala: az atomenergia és a megújítható energiaforrások fontosak Csehország számára

Az atomenergia és a megújítható energiaforrások keveréke az egyetlen biztonságos forgatókönyv Csehország számára jövőbeni energiaszükségleteinek fedezésére – jelentette ki Petr Fiala cseh kormányfő pénteken Prágában az Európai Atomenergia-ügyi Fórumot megnyitó beszédében

Létrehozva:

|

Közép-európai körülmények között egy biztonságos energetikai rendszer nem működhet atomenergia nélkül – szögezte le a cseh miniszterelnök. “Az atomenergia az áramtermelés stabil, biztonságos és alacsony szennyezettség kibocsátású forrása” – fogalmazott. Kadri Simson energiaügyekért felelős európai biztos a fórumon azt mondta, hogy az Európai Unió a következő évtizedekben mintegy 350-450 milliárd eurót fordít a jelenlegi atomenergia kapacitások fenntartására. Az atomenergia a 2030-2050 közti időszakban az unió áramszükségleteinek mintegy 15-16 százalékát fogja fedezni. Ezekre a beruházásokra azért van szükség, mert nélkülük az uniós államok atomerőműveinek egy részét századunk harmincas éveiben már be kellene zárni. A következő évtizedekben hét európai uniós tagállamban 20 új atomerőmű építése is tervben van – jegyezte meg.

“Az atomenergia fejlesztése válasz az energiaválságra és a klímaváltozásokra is” – hívta fel a figyelmet Eduard Heger szlovák kormányfő. A szlovák politikus szerint a tapasztalat azt mutatja, hogy az atomerőművek élettartama átlagosan 80 év. Az energiaválság következtében Európa példátlan geopolitikai nyomásnak van kitéve – vélte Petr Fiala. Szerinte ezért elsősorban Oroszország a felelős, de hibáztak az európai államok is, amikor alábecsülték az energiabiztonság szerepét. “A megoldások keresésekor Európa nem mondhat le alapelveiről, de az energiapolitikáját lényeges módon át kell alakítani” – hangsúlyozta a cseh miniszterelnök.     Csehország ebben a fél évben az Európai Unió soros elnöki tisztségét is betölti, ezért rendezték itt az atomenergetikai fórumot.

 

 

mti

Advertisement

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!