Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Ingyen napelem: felpörögtek a kifizetések

A február eleji helyzethez képest megduplázódott a napelemes pályázatok kifizetési száma.

Létrehozva:

|

Látványosan megugrott a lakossági napelemes és fűtéskorszerűsítési pályázat kifizetési száma – számol be a Portfolio. Mint ismeretes, 2021 végén indult el az a program, amelyben 100 százalékos vissza nem térítendő támogatást nyújtanak az alacsonyabb jövedelmű háztartások számára. A pályázat első fordulója bő egy éve zárult le, az elbírálás és a kifizetés viszont durva csúszást tapasztalt. Ez az igénylők számára többek között azért kellemetlen, mert azóta sokat drágult a napelemes rendszerek telepítése, az eredeti támogatási összeg mellé így gyakran önerőre is szükség van.

Egy hónapja még csak 3626 olyan nyertes volt, akiknél megtörtént az (előleg) kifizetés, összesen 6 milliárd forint összegben. Március 7-én ugyanakkor már 7934 ilyen nyertest mutatnak a pályázati adatok, ezekre a projektekre eddig 14,3 milliárd forintot adtak. Ez azt jelenti, hogy egy hónap alatt több mint megduplázódott a kifizetések darabszáma és összege. Január végén egyébként még csak 41 esetben, 78 milliós összegben érkezett meg a támogatást, ezt akkor maga Gulyás Gergely is szánalmas és borzalmas teljesítménynek nevezte.

A pályázat első ütemében 35 ezer igénylő nyert, számukra elvileg 122 milliárd forintot kellene kifizetni. Ez azért jól jelzi, hogy bár felpörgött a támogatások megadása, azért még rengeteg a tennivaló.

Hogy a program következő szakasza pontosan mikor nyílik, az kérdéses, az Energiaügyi Minisztérium február elején még azt közölte, hogy szükség esetén fog újabb fordulót elindítani. A kormány akkor bejelentette, hogy ennek érdekében módosítja majd a pályázat keretösszegét, felülvizsgálja a fajlagos költségeket, valamint leegyszerűsíti az elszámolást. Utóbbinak köze lehet a felpörgött kifizetéseknek.

A második kör megnyitása valószínűleg azután történhet meg, hogy már megvannak a 2022-es NAV szja-bevallási adatok. A program az országos átlagjövedelem alatti körnek szól, a célkitűzés alapvető volt a kormány és az Európai Bizottság megállapodásában. A pénz az EU helyreállítási alapjából jön, így a forrásfelhasználást szigorú keretek szabályozzák.

Advertisement

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!