Kapcsolatfelvétel

Zöld Energia

Itt a napelemes pergola

Ki mondta, hogy a napelemek csak otthonunk tetején kaphatnak helyet?

Létrehozva:

|

A napelemek az élet egyre több területén jelennek meg, és egyre változatosabb formát öltenek. A fejlődés a lakossági rendszereket is elérte, ma már nemcsak a háztetőkön, de akár a kertekben is helyet kaphatnak ezek a berendezések, tovább csökkentve az adott háztartás áramköltségeit.

A grillszezonhoz közeledve a szilícium-völgyi startup, az Arka Energy például egy új, napelemes pergolát mutatott be – írja a PV Magazine. A 2,4-4,3 kilowattos rendszerhez fotovoltaikus, monokristályos PERC lemezek tartoznak. A PowerGazebo egyelőre az Egyesült Államokban érhető el a lakossági napelemes telepítők és a fogyasztók számára.

A kültéri pergola kényelmes, elegáns és hatékony megoldást kínál az otthoni napelemes termelésre vágyó háztartások számára, különösen azon otthonoknak, amelyeknek a tetőn korlátozott hely áll rendelkezésre a hagyományos panelek telepítésére. A PowerGazebo négyzetméterenként nagyjából 1,26 watt napenergia-kapacitással bír, és 16,7, illetve 28,9 méteres konfigurációban kapható. Az Arka Energy 25 év garanciát vállal a napelemes lapokra, a pergola tartószerkezetét pedig úgy tervezték, hogy ellenálljon az erős, viharos szeleknek.

A PERC a Passivated Emitter and Rear Contact kifejezés rövidítése, az ezzel a technológiával készített fotovoltaikus cellák teljesen eltérnek a hagyományos napelemektől. Az ilyen cellák hátlapján egy speciális vezetőréteg található, amely az egyébként hasznosítatlan fény egy részét képes visszaverni, ezzel az felhasználhatóvá válik a rendszer számára.

A PowerGazeboba napelemei 77-97 wattosak, cellahatékonyságuk pedig 22 százalék. A panelek tartószerkezete 7-14 fokos, és a napi napsugárzáshoz igazodnak. A pergolához további kiegészítők, például konnektorok, 8 wattos mennyezeti lámpák és az opcionális IP-65 besorolású perifériás LED-es lámpák érhetőek el. Az Arka Energy szerint a rendszer tíz különböző konfigurációban szerezhető be, a vállalatnál múlt héten lehetett elkezdeni megrendelni a terméket, az első darabokat pedig május végén szállíthatják ki.

Advertisement

Zöld Energia

Mi kell a jó napelemes autókhoz?

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.

Létrehozva:

|

Szerző:

A Nemzetközi Energiaügynökség által 110 napelemes és autóipari szakértő körében végzett felméréssel olyan technológiákat és területeket azonosítottak, amelyek fontosak lehetnek a személygépkocsik esetében a járműbe integrált fotovoltaika (VIPV) bevezetésében – számol be a PV Magazine. A vizsgálat többek között arra is kitér, hogy a szakértők mit hajlandóak feladni a napelemes hozam tekintetében a jármű esztétikájának javítása érdekében.

A VIPV-k cellatechnológiájának megválasztásánál a kristályos szilícium (c-Si) dominált, és egyértelműen a látható fém nélküli, üveges és polimeres technológiát részesítik előnyben a résztvevők. A felmérés válaszadói azonban 2030-ra a tandem- és a vékonyréteg-technológia növekedését várják.

A napelemes autók már megtalálhatóak a kereskedelmi forgalomban, és prototípusokat is fejlesztenek, a tanulmányban ezeket vették alapul. Számos rendszerjellemzőt, köztük a színt, a töltési gyakoriságot és a költségeket rangsorolták, a legfontosabbak a hatékonyság, az évi többletkilométerek és a jármű hatótávolságának meghosszabbítása voltak.

A 3 négyzetméteres rendelkezésre álló területre vetített hatékonyságot vizsgálva a válaszadók egyetértettek abban, hogy a minimális energiaátalakítási hatékonyság legalább 20-22 százalék legyen 600 és 660 watt közötti teljesítmény mellett, míg egy nagy csoport, 29 százalék szerint meg kell haladni a 25 százalékot 750 wattos teljesítmény mellett. A megkérdezettek szerint a modulok élettartamának legalább 10-15 évnek kell lennie. A szakértők úgy vélik, hogy 2030-ra akár 60 százalékkal is csökkenhetnek a VIPV-rendszerek költségei, ami elősegítheti, hogy a napelemes autók a mainstreamet is elérjék.

Anna J. Carr, a munkacsoport társvezetője szerint a kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a résztvevők hajlandóak feláldozni a teljesítményt a kívánt színekért. „Azon válaszadók körében, akik szerint a fekete vagy sötétkék színnél nagyobb színválasztékra van szükség, átlagosan 24,2 százalékos teljesítményveszteséget jelöltek meg elfogadhatónak” – nyilatkozta.

Advertisement

A kutatók következő célja, hogy újabb felmérést végezzenek, ezúttal még több iparági szakértő bevonásával. Emellett a fókuszt is bővítenék, hogy bevonják a VIPV-s nehéz- és haszongépjárműveket is.

Tovább olvasom

Ezeket olvassák

© 2022 zoldtrend.hu | Minden jog fenntartva!